خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

گزارش کمیته تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری 82

 
 
نماینده قوچان با اشاره به گزارش کمیته تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری 82:
هفته آینده؟ ؟؟!!!!! در مورد میزان قرائت گزارش، تصمیم‌گیری می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری 82 ابراز عقیده کرد: به این قطعیت رسیده‌ایم که تقلب در آزمون دستیاری اسفند ماه 82 به طور جدی وجود داشته، به عبارتی دیگر، کمیته تحقیق و تفحص از این آزمون و هم‌چنین کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس به این نتیجه رسیده که تقلب به صورت جدی در رابطه با آزمون دستیاری انجام شده است.

حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی ثانی درگفت‌وگو باخبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: طبیعتا طبق تخلفاتی که در این آزمون انجام شده، توسط وزارت علوم، افرادی که مقصر شناخته شده‌اند، به مجازات رسیده و عده‌ای در این رابطه از کار برکنار شده و یا زندانی شده‌اند. افرادی هم که به عنوان فروشنده سوالات بوده‌اند، نیز به مجازات رسیده‌اند و برخی از آنها نیز جریمه شده وبرخی دیگر محکوم به حبس شده‌اند.

نماینده قوچان با بیان این که بررسی‌های انجام شده در مورد آزمون دستیاری در ارتباط با هفت استان صورت گرفته، گفت : قرار است گزارش تنظیم شده هیات تحقیق و تفحص قرائت شود، اما با توجه به اختلاف نظرهایی که در مورد میزان قرائت محتوای گزارش در صحن مجلس بین کمیسیون و برخی اعضای کمیته تحقیق و تفحص که از کمیسیون آموزش مجلس نیستند، وجود دارد، برخی معتقدند بخش‌هایی که تنها مربوط به کمیسیون آموزش وتحقیقات است باید در صحن مجلس قرائت شود و مابقی آن که ارتباطی با کمیسیون ندارد باید حذف و قرائت نشود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود : در این خصوص بحث‌های مفصلی در کمیسیون انجام شده، و مقرر گردیده در جلسه هفته آینده در کمیسیون در خصوص محتوای گزارش با حضور اعضای کمیسیون و کمیته تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری در این رابطه بحث و بررسی شده و رای‌گیری صورت گیرد و مشخص شود چه مقدار از محتوای این گزارش در صحن قرائت شود.

به گفته وی، اگر کمیسیون تصویب کرد که تنها آنچه مربوط به بخش آموزش است، قرائت شود، قرائت خواهد شد و آنچه مربوط به ارگان‌ها و دیگر قواست و ارتباطی با ما پیدا نمی‌کند را دراختیار خودشان قرار می‌دهیم؛ چرا که آنها هم چارچوب و ضوابطی دارند که طبق آن پیگیری

می‌کنند و طبیعتا افرادی که ارتباط با دادگاه و قوه قضاییه پیدا می‌کنند، به مجازات خواهند رسید.

رستمی‌ثانی اظهار داشت‌: موارد مربوط به بخش بهداشت و درمان نیز طبق آیین‌نامه‌ای که در مورد تخلفات آزمون‌ها وجود دارد و طرح آن را ما در کمیسیون دادیم، مورد بررسی قرار می‌گیرد و با متخلفان برخورد خواهد شد. با توجه به آن‌که در مورد محتوای گزارش برای قرائت، کمیسیون و کمیته تحقیق و تفحص اختلاف نظر دارند، قرار شد در جلسه آینده کمیسیون این مساله مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

آخرین وضعیت متهمان پرونده آزمون دستیاری سال 82 در گفتگو با مهر

 

محرومیت یک تا سه ساله از شرکت در آزمون برای متخلفان آزمون دستیاری / ابطال قبولی برخی متهمان / رسیدگی به جرم عمومی در قوه قضائیه

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به احکام پرونده متهمان لو رفتن سئوالات آزمون دستیاری تخصصی پزشکی در سال 1382 گفت: در حال حاضر پرونده تعدادی از متهمان پرونده دستیاری در سه تا چهار مرحله توسط دبیرخانه هیئت بدوی بررسی شده و احکام آنها که ابطال قبولی در سال 82 است به متخلفان ابلاغ می شود.

"کی قباد طاهر نژاد" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دانشگاهی مهر افزود: با وجود اینکه برخی از آنها در حال تحصیل در سال سوم دوره تخصصی هستند، اما احکام آنها به دانشگاه ها ابلاغ شده و بعضاً نامه هایی که دانشگاه می فرستند نشان می دهد هم احکام را دریافت و هم آن را ابلاغ کرده اند.

امکان اعتراض برای افراد متخلف پس از دریافت حکم

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی تأکید کرد: محرومیت از شرکت مجدد در آزمون نیز برای این افراد از یک تا سه سال است. البته محرومیت شرکت مجدد در قانون از یک تا 10 سال عنوان شده اما برای برخی از پرونده های دستیاری سال 82 یک تا سه سال در نظر گرفته شده است. افراد پس از دریافت حکم خود می توانند اعتراض کنند، احکام صادره نیز جمع آوری و دسته بندی می شود

وی اضافه کرد: خوشبختانه هیئت تجدید نظر تشکیل و اعضای آن هم تکمیل شده است و این هیئت رای نهایی را صادر خواهد کرد.
دسترسی برخی
متخلفان به سوالات اصلی

طاهر نژاد با تأکید بر این مسئله که تعداد افراد افشا کننده و افراد استفاده کننده از سئوالات در این پرونده محدود بوده است، گفت: افراد استفاده کننده از سئوالات دو دسته بودند یک سری افراد که به سئوال اصلی دسترسی داشتند و گروه دیگر افراد جاعلی بودند که تحت عنوان داشتن سئوال اصلی جوی را ایجاد کردند که تعداد آنها بیشتر بوده است. اما عوامل افشا کننده سئوالات و داوطلبینی که از سئوالات اصلی استفاده کرده اند محدود بوده اند و نکته مهم این است که از این میان، افرادی که قبول شده و در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند بسیار محدودتر است.

عدم حضور برخی داوطلبان در جلسه آزمون

وی یادآور شد: حتی بسیاری از افراد با وجود دسترسی به سئوالات اصلی نیز در امتحان قبول نشدند زیرا برخی از آنها دچار عذاب وجدان و برخی هم دچار استرس شدند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی تفاوت آمار موجود در ذهن جامعه در خصوص تعداد پذیرفته شدگان از راه تقلب را با واقعیت موجود بسیار زیاد دانست و گفت: اراده ای که هم اکنون در وزارتخانه وجود دارد حساسیت آن صدها برابر بیشتر از جو موجود در جامعه است، زیرا مسئولان امر به عدالت به شدت پایبند بوده و به هیچ عنوان به کمترین اغماضی راضی نیستند.

وی افزود: بحث تقلب در یک آزمون بحث حق الناس است، ممکن است یک داوطلب به مسئول اجرایی توهین کند این امر قابل گذشت است اما در مورد تقلب و تخلف ، مطمئناً حق آن فرد نیست که بر روی آن صندلی بنشیند و حق فردی به مراتب از او شایسته تر بوده است. مسئله دیگر این است که فرد متخلف شایستگی جایگاهی را ندارد که پس از آن تیغ جراحی را بدست گیرد. بنابراین هم حق فردی غصب شده و هم ممکن است سلامت جامعه را به خطر بیافتد.

وی تأکید کرد: همین امر موجب می شود وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این مورد خاص هیچ گونه تساهلی به خرج ندهد و در رقابت شدیدی که در این آزمون وجود دارد هیچ نوع تخفیفی قائل نمی شود.

طاهر نژاد خاطرنشان کرد: جرم بسیاری از متهمین پرونده دستیاری سال 82 دارای دو جنبه آموزشی و عمومی است. تصمیم حکم آموزشی درهیئت بدوی وزارت بهداشت گرفته می شود اما در قوه قضائیه به جرم عمومی آنها رسیدگی می شود، قاضی ممکن است تشخیص دهد حکم هیئت بدوی کافی نیست و فرد از نظر خدشه دار کردن احساسات عمومی باید زندان برود، جریمه نقدی شود و دیگر احکام نیز برای آنها صادر کند.


در گفتگو با مهر عنوان شد: اندر حکایت مجلسی ها

کمیسیون آموزش مجلس در خصوص آزمون دستیاری به جمع بندی نرسید

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به بدون نتیجه بودن جلسه روز گذشته این کمیسیون در خصوص گزارش مربوط به پرونده آزمون دستیاری اشاره کرد.

حسین امیری" در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی مهر افزود: کمیسیون در جلسه روز خود به بررسی محتوای گزارش مربوط به آزمون دستیاری پرداخت اما جمع بندی نهایی حاصل نشد. جمع بندی کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص گزارش آزمون دستیاری به جلسه آتی موکول شد.

وی ادامه داد: احتمال دارد موضوع بررسی و جمع بندی گزارش مربوط به آزمون دستیاری در دستور جلسه روز یکشنبه هفته آینده کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار گیرد.

لطفا اصلا مقایسه نکنید! 30 سال قبل در همین پرونده

از خوانندگان محترم تقاضا می‌شود اکیدا از هرگونه مقایسه بین رویه این دو پرونده، خودداری کنند:: بر گرفته از سایت بازتاب:   http://www.baztab.com
--------------------------------------------------------------------------------
رئیس شهربانی دستور داد، رئیس آگاهی و افسران و کارآگاهانی که در پی این ماجرا هستند، تا دستگیری عاملان سرقت سؤالات، حق ندارند کار دیگری انجام دهند...وی ابتدا منکر ماجرا شد، ولی در ادامه تحقیق، اعتراف کرد که علیرضا رهروانی، دانش‌آموز دبیرستان تهران با دختری به نام رکسانا آشنا بوده و سؤالات را از شهرام پاداشت‌پور و پدرش (جواد) گرفته است.
--------------------------------------------------------------------------------
در حالی که پرونده افشای سؤالات کنکور دانشگاه آزاد، آزمون دستیاری (تخصصی پزشکی) و آموزشگاه‌های کنکور پس از گذشت چهار سال بدون نتیجه مانده است «بازتاب» گزارشی درباره سرقت سؤالات امتحان دیپلم مربوط به 29 سال پیش را به نقل از روزنامه اطلاعات دهم خرداد ماه سال 56، منتشر می‌کند:
ماجرای سرقت بی‌سابقه سؤالات امتحانات نهایی ششم متوسطه
سخنگوی شهربانی کشور، امروز درباره چگونگی ماجرای سرقت سؤال‌های امتحان نهایی ششم متوسطه و دستگیری سارقین گفت: به شهربانی کشور از سوی یک مقام بلندپایه، اطلاع داده شد که در افواه، شایع است که بعضی از دانش‌آموزان سؤالات طبیعی و ریاضی امتحانات ششم را در اختیار دارند.
رئیس شهربانی، شعبه هشت اداره آگاهی را مأمور رسیدگی و پیگیری این موضوع کرد و دستور داد، رئیس آگاهی و افسران و کارآگاهانی که در پی این ماجرا هستند، تا حصول به نتیجه قطعی و دستگیری عاملان سرقت سؤالات، حق ندارند کار دیگری انجام دهند.
کارآگاهان در آغاز تحقیق دریافتند که دانش‌آموزی به نام علی کاشی یارندی، سؤالات را در اختیار دارد. او که دانش‌آموز سال ششم دبیرستان محمدطاهر بهادری در ناحیه 6 تهران است، علاوه بر آن‌که سؤال‌ها را در اختیار دارد، برای فروش آنها با دیگر دانش‌آموزان نیز تماس می‌‌گیرد.
علی یارندی دستگیر شد. وی ابتدا منکر ماجرا شد، ولی در ادامه تحقیق، اعتراف کرد که علیرضا رهروانی، دانش‌آموز دبیرستان تهران با دختری به نام رکسانا آشنا بوده و سؤالات را از شهرام پاداشت‌پور و پدرش (جواد) گرفته است.
مأموران، شهرام را دستگیر کردند و در تحقیقاتی که به عمل آمد، معلوم شد که سؤال‌ها در شرق تهران نیز پخش‌ شده است. تحقیق ادامه یافت و معلوم شد، سؤال‌های امتحانی از طرف بهمن ثباتی در سطح حوزه‌های امتحانی پخش شده است.
نحوه سرقت سؤال‌ها
بهمن که از دوران کودکی و تحصیلی با فرزند سرایدار آموزش‌وپرورش ناحیه 6 (شمیران)، دوستی و رفاقت داشته، مرتبا به محل ناحیه رفت‌وآمد می‌کرده است.
بهمن که سال گذشته در رشته طبیعی دیپلم گرفته بود، به این علت که معدلش کم بوده و قادر به شرکت در آزمون همگانی برای تحصیل در دانشگاه نبوده است، به فکر افتاده بود که دیپلم بگیرد. به این ترتیب، خود از همان موقع تصمیم گرفت، سؤالات ریاضی را به هر طریقی که ممکن است، به دست آورد.
با این منظور، بهمن با دوست قدیمی خود (فرزند سرایدار) تماس گرفت و از وی سؤال کرد که کلیدهای گاوصندوق و کلید در ورودی اتاقی که گاوصندوق در آن قرار دارد، کجاست. او بعد از آن‌که از محل کلیدها آگاه شد، ساعت 6 بعدازظهر یکی از روزهای آبان ماه سال گذشته، مخفیانه وارد ساختمان ناحیه 6 شد و با اطلاعی که از پیش داشت، کلید در اتاق ورودی رئیس ناحیه را از راهروی ساختمان، که معمولا کلیدها را آنجا می‌گذاشتند، برداشت و در اتاق و پس از آن با پیچ‌گوشتی در کشو میز رئیس ناحیه را نیز گشود و از داخل کشو، کلیدهای گاوصندوق را برداشت.
بهمن آن‌گاه با مراجعه به کلیدساز، کلیدهای گاوصندوق و در ورودی اتاق رئیس ناحیه را ساخت و سپس کلیدهای اصلی را به جای خود در ساختمان ناحیه بازگرداند و در کشو میز را نیز قفل کرد.
چند روز پیش او باز هم توسط فرزند سرایدار از وجود سؤالات در گاوصندوق مطلع شد و روز سوم خرداد، تصمیم به سرقت سؤالات گرفت. او ساعت 22 همان شب به اتفاق بهرام پاداشت‌پور با یک اتومبیل «بی.ام.و» قرمز رنگ، به محل ناحیه نزدیک می‌شوند.
بهرام در اتومبیل به انتظار می‌نشیند و بهمن خود را به داخل ساختمان می‌رساند. او با کلیدهایی که از قبل ساخته بود در اتاق رئیس ناحیه و گاوصندوق را می‌گشاید و سؤالات را که در کیسه‌های کتانی بود و لاک و مهر نشده بود، از داخل کیسه‌ها خارج می‌کند و در همان محل، پاکت‌ها را از عرض با تیغ به دقت بریده و سؤال‌ها را خارج کرد.
روزنامه اطلاعات 10/3/56.

کمیسیون آموزش مجلس، در آستانه آزمون نهایی

 

نتایج بررسی تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری هفته آینده ( برای هزار و یکمین هفته آینده ایکه شنیده ایم) اعلام می شود

نتایج بررسی تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری در کمیسیون آموزش و تحقیقات هفته آینده با حضور مسئولان دستگاه های قضایی و اعضای کمیسیون تحقیق و تفحص اعلام خواهد شد.

محمد علی حیاتی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی مهر افزود: در جلسه ای که با اعضای کمیسیون تحقیق و تفحص آزمون دستیاری و مسئولان دستگاه های قضایی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد مقرر شد تا در جلسه هفته آینده این کمسیون نتایج این بحث مشخص شود.

وی اظهار داشت: جلسه دیروز با صحبت های اعضای کمیسیون تحقیق و تفحص و مسئولان دستگاه های قضایی پیگیری شد که با عدم حل شدن برخی از مسائل برای این دو گروه جمع بندی به هفته آینده موکول شد.


کمیسیون آموزش مجلس، در آستانه آزمون نهایی

------------------------------------------------------------------------
این پرونده به علت دخالت برخی مقامات قضائی با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو و به صدور قرار منع تعقیب و جریمه برای متهمان، از جمله متهم ردیف اول پرونده منجر شده است.
-----------------------------------------------------------------------
۲ خرداد ۱۳۸۵ - قبل از ظهر ۱۱:۲۳ تعداد بازدید: 278 کد خبر: ۳۹۵۸۰
پرونده تقلب در آزمون دستیاری پزشکی و فروش سؤالات، که اکنون بیش از دو سال از به جریان افتادن آن می‌گذرد، پس از کارشکنی‌های گسترده امروز، در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به رأی گذاشته می‌شود.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، بعدازظهر امروز گزارش هیأت بررسی تخلفات این آزمون، که مدتهاست آماده شده، به رأی گذاشته می‌شود تا در صورت تصویب در این کمیسیون، در صحن علنی مجلس قرائت شود.
این پرونده که به علت دخالت برخی مقامات قضائی با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو و به صدور قرار منع تعقیب و جریمه برای متهمان، از جمله متهم ردیف اول پرونده منجر شده است، پس از پیگیری‌های بسیار عوامل سابق پرونده، قرار است، عصر امروز در کمیسیون آموزش به رأی گذاشته شود که در صورت تصویب و اجرای قانون، متهمان و حامیان آنان ـ که در گزارش مجلس مجرم شناخته شده‌اند ـ محکوم و به دست قانون سپرده شوند.
برخی محافل قدرتمند که تاکنون با سنگ‌اندازی بسیار، مانع به فرجام رسیدن پرونده شده‌اند، هنوز درصددند با لابی‌های خود، از تصویب و رأی آوردن گزارش هیأت تحقیق و تفحص جلوگیری کرده و با اعمال نفوذ، مجرای دستیابی به تخلفات و زدوبندهای خود را مسدود کنند.