خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

معافیت از آزمون دستیاری برای برگزیدگان دوره پزشک آکادمیک

http://s1.picofile.com/file/7499585806/besm230.jpg


 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ 

 =====================

معاون آموزشی وزارت بهداشت

دبیر شورای آموزش تخصصی خبر داد:
جدیدترین تغییرات در پذیرش دستیار فوق تخصصی پزشکی/ اعلام گروه های 6 گانه پذیرش
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از اعمال تغییرات در پذیرش دستیار فوق تخصصی پزشکی خبر داد و گفت: بر این اساس آزمون ورودی رشته های فوق تخصصی بر مبنای 6 رشته مادر تخصصی برگزار می شود.

دکتر عبدالله کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس مصوبه نشست اخیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، ورودی های جدید آزمون فوق تخصصی که پیش از این در 25 رشته فوق تخصصی پزشکی شرکت می کردند دیگر تنها در 6 رشته مادر شرکت می کنند و به گروه های مختلف ضریب داده می شود.

وی افزود: به طور نمونه کسانی که می خواهند در رشته های مرتبط با اطفال شرکت کنند تنها یک دفترچه سئوالات رشته داخلی دریافت می کنند و به سئوالات پاسخ می دهند و پس از آن با توجه به ضریب دروس، نمرات مرتب می شوند و افراد به بخش شفاهی معرفی می شوند.

کریمی خاطرنشان کرد: از این پس آزمون بر اساس رشته های مادر مشخص می شود و افرادی که 30 درصد نمره بخش کتبی را کسب کنند دارای حداقل نمره قبولی برای معرفی به شفاهی و آسکی هستند و در نهایت 6 گروه از هیات ممتحنه از آنها آزمون آسکی به عمل می آورند.

وی اظهار داشت: این تغییر کمک می کند فردی که در یک رشته فوق تخصصی پذیرفته نشده اما نمره حداقل را کسب کرده به رشته دیگری معرفی می شود و به این ترتیب ظرفیت های خالی پر می شوند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به دیگر مسائلی که در نشست اخیر شورا با حضور وزیر بهداشت مورد بررسی قرار گرفت، افزود: موضوع 30 درصد پذیرش بومی برای ماندگاری نیروهای تخصصی در مناطق محروم که مصوبه مجلس است، بررسی شد و مقرر شد شیوه نامه ای برای آن تهیه شود.

به گزارش مهر، آزمون پذیرش دستیاری فوق تخصصی پزشکی در اردیبهشت ماه سال 93 برگزار می شود. 6 رشته مادر که سایر رشته ها به آن وابسته هستند نیز شامل رشته های وابسته به داخلی، بیهوشی - داخلی، کودکان، کودکان - داخلی، جراحی عمومی، روانپزشکی است.

گروه آموزشیرشته ھای فوق تخصصیضریب سئوالات اختصاصی
بارشته پیش نیاز کودکان روماتولوژی کودکان، ریه کودکان، مغز و اعصاب کودکان، کلیه کودکان، قلب کودکان، گوارش کودکان، خون و سرطان کودکان، طب نوزادی و پیرامون تولد، عفونی کودکان، غدد درون ریز و متابولیسم کودکان ضریب سئوالات اختصاصی در رشته فوق تخصصی مربوطه مساوی 4 است
بارشته پیش نیاز بیماریھای داخلی بیماریھای ریه، بیماریھای قلب و عروق، خون و سرطان بالغین، روماتولوژی، غدد درون ریز و متابولیسم بالغین، گوارش و کبد بالغین، نفرولوژی ضریب سئوالات اختصاصی در رشته فوق تخصصی مربوطه مساوی 3 است
بارشته پیش نیاز جراحی عمومی جراحی کودکان، جراحی پلاستیک ترمیمی و سوختگی، جراحی قفسه صدری، جراحی عروق ، جراحی قلب و عروق ضریب سئوالات اختصاصی در رشته فوق تخصصی مربوطه مساوی 2 است


 

کلید واژه های مطلب:
دکتر عبدالله کریمی
|
دبیر شورای آموزش پزشکی
|
آزمون دستیاری فوق تخصصی
|

============================

معافیت از آزمون دستیاری برای برگزیدگان دوره پزشک آکادمیک
مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از تدوین و راه اندازی دوره تربیت پزشکان دانشمندان ( Clinician Scientist ) خبر داد و گفت: کمیته ای به این منظور تشکیل شده است و افرادی که به این شیوه آموزش می بینند از آزمون دستیاری هم معاف می شوند. 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مجتبی زارعی در نشست معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور افزود: تعداد این افراد محدود خواهد بود و برای انتخاب فرد در کمیته افرادی از حوزه معاونت تحقیقات، آموزش، بنیاد ملی نخبگان و چند استاد برجسته نظر می دهند و سختگیری در انتخاب در حدی است که نگرانی از بابت نبود پروسه دستیاری وجود ندارد. 

زارعی افزود: تسهیلات بنیاد ملی نخبگان، تسهیلات مالی در دو سطح و اینکه ضمانت دانشگاه مقصد برای استخدام این فرد از جمله تسهیلاتی است که این گروه می توانند از آن برخوردار شوند. 

مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آموزش پزشک آکادمیک را منوط به شناسایی این افراد دانست و گفت: این موضوع فشار مالی هم بر دانشگاهها وارد نمی کند. ضمن اینکه پژوهشگاه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران تاسیس می شود تا در کمیته های تخصصی آن تصمیم گیری در این زمینه صورت گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: ادغام آموزش و خدمات در حوزه پزشکی مزیت های فراوانی داشته اما با این حال به حوزه تحقیقات کمک نکرده است و بیشتر به جنبه درمان و ارائه خدمات پرداخته می شود. 

زارعی افزود: پزشکان برای اینکه تحقیق کنند آموزش نمی بینند بلکه تنها برای ارائه خدمات آموزش می بینند و اگر هم عضو هیات علمی می شوند آموزشی در این زمینه ندیده اند و طبعا نمی توانند به دانشجویان در این زمینه آموزشی ارائه دهند. 

وی افزود: با روشهای قدیمی نمی توان محقق تربیت کرد. نسل آینده برای پژوهش باید آموزش ببیند و برای کار آکادمیک آماده شوند. ما به رهبران و لیدرهای پژوهشی نیاز داریم. میان رهبری در پژوهش با مدیریت در پژوهش تفاوت وجود دارد و باید توجه کرد که سیاست ها را رهبران طراحی می کنند و مدیران آنها را اجرایی می کنند. 

مشاور معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: معاونان پژوهشی باید ببینند دانشگاه آنها در چه حوزه ای توانمند است و در همان حوزه بدرخشند و از دانشگاه های بزرگ کشور در راه اندازی رشته و انجام تحقیق تقلید نکنند در این صورت دیده می شوند و برجسته شدن برای آنها اعتبارات نیز به همراه می آورد.