خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

ظرفیت های پذیرش دستیار پزشکی ثابت ماند


 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

========================

فرم درخواست بررسی سوالات

  • کلید اولیه سوالات دفترچه A | دفترچه B |دفترچه C| دفترچه D
  •         
    ----------------------------------------

    رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در گفت‌وگو با فارس:

    جزئیات آزمون دستیاری اعلام شد/ انتشار کلید اولیه؛ امروز/ رقابت بیش از ۱۴ هزار داوطلب

        

    رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی با اعلام جزئیات چهل و سومین دوره آزمون پذیرش دستیاری، گفت: 14 هزار و 86 نفر در آزمون ثبت‌نام کردند که از این تعداد 7300 نفر داوطلب زن و 6800 نفر داوطلب مرد بوده است.

    محمدحسین پورکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: ثبت‌نام در چهل و سومین آزمون پذیرش دستیار تخصصی از دی ماه سال گذشته آغاز شد و در اسفند ماه چندین بار تمدید شد که در این دوره در نهایت 14 هزار و 86 نفر ثبت‌نام کردند.

    وی ادامه داد: این دوره از آزمون 9 اردیبهشت ماه در 21 مرکز استان به نحو مثبت و خوبی برگزار شد که امنیت آن تأمین شده بود و هم اکنون از سراسر کشور پاسخنامه‌ها جمع‌آوری و به تهران منتقل شده است.

    پورکاظمی گفت: کلید اولیه سؤالات امروز روی سایت سنجش آموزش پزشکی قرار خواهد گرفت.

    وی در مورد زمان اعلام نتایج اولیه نیز گفت: به داوطلبان اجازه داده شده که سؤالات آزمون را به همراه خود ببرند و پس از کنترل پاسخ‌ها نقطه‌نظرات خود را اعلام کنند به این ترتیب نتایج اولیه در خرداد ماه اعلام خواهد شد.

    رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی افزود: داوطلبانی که از مجموع 600 نمره حداقل 150 نمره را کسب می‌کنند اجازه انتخاب رشته خواهند داشت. رتبه آنها اعلام می‌شود و این افراد بر اساس نمره کسب شده و علاقه خود رشته تخصصی را انتخاب می‌کنند.

    وی ادامه داد: در این آزمون، داوطلبان در 5 گروه درسی( جراحی عمومی، زنان و زایمان)،

    ( بیماری های داخلی، بیماری های قلب و عروق)،(کودکان، بیماری های عفونی و گرمسیری)،( ارتوپدی، گوش گلو و بینی و جراحی سر و گردن، جراحی کلیه و مجاری ادراری، رادیولوژی، چشم پزشکی، اپیدمیولوژی و آمار) و( آسیب شناسی، پوست، فارماکولوژی، بیماری های مغز و اعصاب، روانپزشکی و اخلاق پزشکی) می توانند انتخاب رشته کنند.

    پورکاظمی در مورد سهمیه مناطق محروم و بومی گفت: بر اساس قانون تا سقف 30 درصد ظرفیت پذیرش به سهمیه مناطق محروم اختصاص دارد و این طور نیست که اجازه تغییرات در این ظرفیت به دانشگاه‌ها داده شده باشد اما برخی از رشته‌ها مانند پزشکی اتمی تقاضایی برای ظرفیت بومی ندارد.

    وی در مورد تغییر ظرفیت پذیرش داوطلب در این دوره از آزمون گفت: ظرفیت پذیرش هر سال دانشگاه‌ها بر اساس نیاز خود اعلام می‌کنند تا بتوانند دانشجو تربیت کرده و وضعیت را مدیریت کنند. این دانشگاه‌ها تعداد دستیار مورد نیاز خود را به وزارت بهداشت اعلام می‌کنند که امسال ظرفیت پیش‌بینی شده کمتر از سال گذشته نخواهد بود.

    رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی تصریح کرد: البته دانشگاه‌های علوم پزشکی تقاضا دارند که ظرفیت‌های پذیرش کاهش یابد چرا که سال گذشته افزایش ظرفیت را داشته‌ایم امسال حدود 3 هزار نفر امکان پذیرش در رشته‌های تخصصی را خواهند داشت و در مجموع می‌توانیم بگوییم ظرفیت‌ها کاهش نیافته است.

    قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: ظرفیت های پذیرش دستیار تخصصی در دانشگاه ها ثابت می ماند و افزایش و کاهشی نخواهیم داشت.

    به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سیدحسن امامی رضوی در نشست معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: آزمون پذیرش دستیاری برگزار شد و اساتید چند برابر سئوال طراحی کردند. در این دوره بانک سئوالات آزمون دستیاری ایجاد شد.

    وی با اشاره به تغییرات نحوه پذیرش دستیاری گفت: امسال امتیاز مثبت برای معدل درون دانشگاهی و آزمون صلاحیت بالینی در پذیرش دستیاری موثر است و از دانشگاه ها می خواهیم که نتایج این آزمون هایی که برگزار کرده اند را به موقع ارسال کنند تا آنالیز نمره داوطلبان در زمان مناسب انجام گیرد.

    قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی خاطرنشان کرد: برای ظرفیت دستیاری، درخواست های دانشگاه ها و نظر معاونت درمان اخذ شده و در نهایت افزایش یا کاهشی برای ظرفیت دستیاری نخواهیم داشت و همان میزان پذیرش سال گذشته اعمال می شود. 

    وی افزود: آزمون دانشنامه و استاندارد سازی آزمون های شفاهی آزمون دانشنامه یکی از فعالیت های مهم دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است.

    امامی رضوی یادآور شد: تغییر عمده آزمون های گواهینامه و ارتقاء دستیاری، منطقه ای برگزار شدن آن است که از امسال بر اساس مناطق آمایشی برگزار می شود.

    وی خاطرنشان کرد: آزمون گواهینامه و ارتقاء ۳۰ تیرماه و آزمون دانشنامه پزشکی ۱۸ شهریورماه برگزار خواهد شد.

    قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: ارزیابی و ارزشیابی رشته مقطع در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در حال انجام است. با توجه به مکانیزه شدن روند ثبت اطلاعات می توان مشخص کرد که هر منطقه چه رشته هایی دارد و چه رشته هایی تکراری است.

    وی افزود: تاکنون ۸ برنامه تخصصی، ۸ برنامه فوق تخصصی و ۱۷ برنامه تکمیلی تخصصی نیز مسیر بازنگری را طی کرده اند.

    نظرات 2 + ارسال نظر
    ظرفیت ها متناسب یکی حدود 400 نفر یکی 40نفر! چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت 01:37 ق.ظ

    چرا ظرفیت رشته هایی مثل چشم و نوروسرجری این قدر کمه و هر سال هم که بحث تغییر ظرفیت میاد رشته های ماژور و اخیرا هم رادیولوژی و قلب و ارتوپدی فقط زیاد میشوند.پس کی ظرفیت این دو رشته حداقل به 100 نفر میرسد.الان نوروسرجری حدود 40 نفر!!وچشم هم حدود 60 نفر!!! میگیرند
    در حالیکه رشته ای مثل رادیولوژی 230 نفر شده!!یا ارتوپدی به حدود 200 نفر رسیده ولی کماکان برخی رشته ها محدود نگاه داشته شده.آیا متخصص چشم کافیه!یا نوروسرجری؟
    برخی جاها متخصص مجبوره دائم در سفر باشه ولی تادلت بخواد رادیولوژی شده وقلب!
    به نظرم این روند اصلا درست نیست.اگرچه برخی رشته ها بالذاته نیاز کمتری هست ولی چشم و جراحی اعصاب کماکان با وجود نیاز مبرم پائین نگاه داشته شده و بهتره فکری بشه.همون طور که ارتوپدی به حدود 200 نفر رسید نوروسرجری هم میشه و ایضا چشم.
    نظر شخصیمو بگم اینکه :این عدم افزایش کمی شک برانگیزه!انگار برخی رشته ها دارند اشباع میشن ولی برخی کماکان قراره لوکس بمونن!شما نگاه کن به ظرفیت رشته های دیگه بعد نگاه کن به نوروسرجری یا چشم.بقیه حداقل 100 150 نفره ولی این دورشته کماکان 30 40 نفره!!در کل ظرفیت 3000 نفری!

    حسین یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 ساعت 11:53 ب.ظ

    سلام . بنظرتون سطح نمرات امسال چه طور بوده .

    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد