خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی

نتایج نهایی سی و ششمین دوره آزمون پیش کارورزی
شهریور 1384

داوطلب گرامی،
1. حد نصاب قبولی 86 می باشد.
2. چنانچه نتیجه خود را نیافتید عدد صفر را وارد کنید.

نتایج نهایی سی و ششمین دوره آزمون پیش کارورزی شهریور 1384



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات
:

تلاش‌مان اختصاص سهم شایسته‌ به بخش پژوهش است

به زودی نقطه نظرات کمیسیون درمورد پرونده آزمون دستیاری اعلام می‌شود

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره سرانجام پرونده آزمون دستیاری و پیگیری مجلس گفت: در مورد پرونده آزمون دستیاری، خوشبختانه در چارچوب تعامل مطلوب مجلس و قوه قضاییه به جاهای خوبی رسیدیم و توضیحات زیادی را در این زمینه استماع شده است و به زودی نقطه نظرات کمیسیون به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد.

....وی با اشاره به این که هدف اصلی کمیسیون، شکوفایی و پویایی بخش تحقیقات و پژوهش است، گفت: کمیسیون می‌تواند هرگونه پیشنهاد و تغییر را در قالب طرح قانونی، به مرحله اجرا درآورد 



آیت الله مصباح یزدی در دیدار با وزیر بهداشت عنوان کرد:
شورای عالی انقلاب فرهنگی اسلامی شدن دانشگاه‌ها را جدی نگرفته است
آیت الله مصباح یزدی در دیدار دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، با انتقاد از بی ‌توجهی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقوله اسلامی شدن دانشگاه‌ ها، خواستار رفتار همه ارکان حکومت اسلامی طبق فتوای مراجع تقلید در مسائل مورد اتفاق آنان شد.

به گزارش گروه حوزه  و دانشگاه "مهر"، آیت الله مصباح یزدی در دیدار وزیر بهداشت، تأکیدات امام خمینی (ره) و مطالبات رهبر معظم انقلاب را در خصوص اسلامی شدن دانشگاه‌ ها مد نظر قرار داد و تصریح کرد: نتایج چند سال تلاشی که با تأکیدات صریح رهبری و مخاطب قرار گرفتن برخی از وزرا و تعیین نماینده برای شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت در طول این مدت کاری، جز چند صفحه کاغذ محصولی در بر نداشت. برای تغییر کتاب‌ های دانشگاهی پروژه‌ ‌ای را تعریف کردند که در پرتو آن علما کتاب‌ ها را مورد بررسی قرار دهند و اشکالات آن را شناسایی کنند. بیش از ده سال وقت صرف شد ولی هنوز نتیجه‌ اش مشخص نشده است.

وی در خصوص اخلاق پزشکی خطاب به وزیر بهداشت تاکید کرد: شما باید طبق نظر مراجع تقلید عمل کنید. اگر در مسئله ‌ای همه مراجع اتفاق نظر داشته باشند، نظام اسلامی نمی‌ تواند مخالف آن عمل کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم یاد آورد شد: این را می ‌دانیم که در برخی مسائل فقهی، چون مورد حاجت نبوده است، بسیاری از مراجع تقلید و مجتهدان فرصت تحقیق پیدا نکرده ‌اند و با احتیاط از کنار آنها گذشته ‌اند اما گاه، احتیاط در ترک احتیاط است.

وی افزود: در این مسائل باید به صورت ژرف و ریشه‌ ای تحقیق و بررسی صورت گیرد چه بسا زمینه ‌ای در آینده فراهم شود که دیدگاه مراجع تقلید تغییر کند.

بر اساس گزارش رسا، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آمادگی حوزه‌ های علمیه برای همکاری با دولت یادآور شد: نمی ‌گویم آمادگی کامل در حوزه‌ های علمیه وجود دارد زیرا وضع حوزه در پیش از انقلاب که می ‌دانید چگونه ‌بود، پس از انقلاب هم متأسفانه حوزه محصولات و فارغ التحصیلان خود را تقدیم دستگاه ‌های اجرایی و قضائی کرده‌ و آن چنان عمقی که لازم است، در کارهای حوزه به وجود نیامده است؛ ولی به هر حال آمادگی‌ های نسبی برای همکاری وجود دارد.


معاون آموزشی و امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدعلی محققی رییس انستیتو کانسر ایران از سوی وزیر بهداشت به عنوان معاون جدید آموزشی و امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد.

شایان ذکر است، پیش از این دکتر عبدالله کریمی مسئولیت معاونت آموزشی و امور دانشجویی وزارت بهداشت را بر عهده داشت.

معاون جدید دانشجویی – فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران واحد علوم پزشکی تهران، طی حکمی از سوی دکتر باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر مصطفی محقق به سمت معاونت دانشجویی – فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران منصوب شد.

پیش از این دکتر رامین مهرداد این مسوولیت را برعهده داشت.


کلید اولیه سی و ششمین دوره آزمون پیش کارورزی شهریور 1384

A | B



وزیر بهداشت خبر داد:

اعلام برنامه جامع وزارت بهداشت، ظرف چند هفته آینده

خبرگزاری فارس: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه جامع وزارت بهداشت که اولویتها و خط مشی های این وزارتخانه را تعیین می کند ظرف چند هفته آینده اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، کامران باقری لنکرانی امروز در حاشیه همایش پزشکان عمومی در جمع خبرنگاران افزود: افزایش ظرفیت دوره های تخصصی و فوق تخصصی به جای رشته های پایه یکی از محورهای این برنامه است که هم افق روشنتری برای ادامه تحصیل پزشکان عمومی به وجود می آورد و هم از افزایش مطالبات در میان جامعه پزشکی می کاهد.
وزیر بهداشت گفت: الان در امتحان پذیرش دستیاری از هر 12 نفر یک نفر پذیرش می شود اگر بتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم هم امید پزشکان عمومی بیشتر می شود و هم سیستم سلامت کشور بهتر می شود به خصوص اینکه بر اساس قانون، ظرفیت آموزش عالی طی برنامه پنجساله سوم و چهارم باید افزایش پیدا کند قرائت ما این است که این افزایش باید در رشته های تخصصی و فوق تخصصی باشد.
باقری لنکرانی اضافه کرد:همان طور که قبلا اعلام شده سرعت و دقت در تصمیم گیری ها استراتژی وزارت بهداشت است اما باید توجه داشت که بحث سلامت یک حوزه فراگیر و چند بخشی است و نمی توان این حوزه ها را از هم تفکیک کرد و فقط به یک بحث خاص پرداخت.
وی ادامه داد: نمی توان بودجه های وزارت بهداشت را در یک بخش تجمیع کرد و بقیه بخشها را رها کرد، باید با یک کار متوازن در همه بخشها توسعه پیدا کنیم، وقتی بحث ارتقای سلامت مطرح می شود نمی توانیم به شاغلان این حرفه اعم از پزشک و پرستار بی توجه باشیم، همین طور طور آینده شغلی، امکان ادامه تحصیل افزایش ظرفیت تحصیل همه باید در نظر گرفته شود و به هم مربوط است .
باقری لنکرانی گفت: وعده بی خود نمی دهیم، چون منابع ما محدود است، ممکن است بتوانیم به طور مقطعی منابعی داشته باشیم اما کلیت منابع ما همان است که در قانون بودجه آمده است و باید بتوانیم در آن چارچوب حرکت کنیم و عدالت را محقق کنیم، خارج از آن چارچوب خیلی قدرت مانور نداریم.
وی ادامه داد:در مورد افزایش حقوق پرستاران، در دولت گذشته مصوبه ای تصویب شده و ما هم بر همان اساس وظیفه داریم، منابع لازم را با رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین کنیم، احکام افزایش حقوق پرستاران در بعضی دانشگاههای علوم پزشکی صادر شده اما برخی دانشگاهها قدری عقب تر هستند.
وزیر بهداشت گفت: منبع افزایش حقوق پرستاران در بودجه امسال نیست و امیدواریم بتوانیم اعتبار آن را تامین کنیم تا با بحرانی که سال گذشته در خصوص حقوق پرستاران و شاغلان بخش بهداشت رو به رو بودیم مواجه نشویم.
وی در مورد اجرای طرح پزشک خانواده توضیح داد: در کنار اجرای این طرح باید به پزشکان سابقه دار هم توجه شود اما در مورد حقوق پزشکان خانواده پرداختها از طریق قرارداد با بیمه است، بیمه هم شاخصهایی برای پرداخت حقوق دارد، منابع آن هم محدود است ما هم در وزارت بهداشت نمی توانیم فقط به یک بحث موضعی توجه کنیم و بقیه وظایف را کنار گذاریم بحث عدالت طلبی حکم می کند از منابع به طور یکسان در همه بخشها منتاسب با نیازهای جامعه استفاده شود و اگر می شد همه حقوقهای میلیونی داشته باشند خیلی خوب بود و عملی نیست.
باقری لنکرانی گفت: قرار بود حدود 7 هزار نفر در پزشک خانواده شاغل شوند ممکن است یکسری بی عدالتی ها هم شده باشد که وظیفه وزارت بهداشت رفع این بی عدالتی هاست، این کار تازه است از 20 مرداد شروع شده است اجازه بدهید مدتی از اجرای آن بگذرد مشکلات حل می شود.


رئیس سازمان نظام پزشکی کشور:

وزارت بهداشت در طرح پزشک خانواده از پزشکان بیکار کمتر استفاده می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: قرار بود با اجرای طرح پزشک خانواده در کنار بیمه روستائیان حداقل 6 هزار پزشک بیکار مشغول به کار شوند در حالی وزارت بهداشت در روند اجرای این طرح از پزشکان شاغل در شبکه بهداشت و درمان استفاده می کند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، سید شهاب الدین صدر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: حدود هشت هزار نفر فارغ التحصیلان رشته های پزشکی در کشور بیکارند یا به مشاغل غیر علمی می پردازند، انتظار این بود که با اجرای این طرح بخشی از بیکاری پزشکان پوشش داده شود در حالی که در عمل اجرای این طرح موجب مضاعف شدن وظایف پزشکان شاغل فعلی و افزایش حقوق آنها با کار در یک شیفت اضافی به عنوان پزشک خانواده شده است و عملا کمکی به رفع بیکاری پزشکان نشده است.
وی ادامه داد: مسئله دیگر ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی است که به هیچوجه با نیاز بازار کار تناسب ندارد و باید اصلاح شود در حالی که متاسفانه زمزمه های بدی برای تغییر در نظام آموزش علوم پزشکی در کشور می شنویم.
صدر گفت: یکی دیگر از دغدغه های جامعه پزشکی مسئله دوره طرح پزشکان و کسب امتیاز برای تاسیس مطب است که قوانین و آیین نامه های دست و پاگیر آن به هیچوجه متناسب با وضعیت فعلی نیست و نظام عرضه و تقاضای پزشک را در کشور به هم ریخته است به همین علت باید هر چه زودتر این قوانین در کشور بازنگری شود.
رئیس پنجمین همایش پزشکان عمومی کشور افزود: در زمان حاضر در برخی مناطق کشور با تراکم تقاضای تاسیس مطب مواجهیم و مناطق دیگری هم داریم که اصلا هیچ پزشکی متقاضی کار نیست و این به علت مشکلات قانونی و نیز محرومیت این مناطق است به همین علت ما معتقدیم در کنار بهبود شرایط زندگی برای فعالیت پزشکان در مناطق محروم باید قانون دوره طرح پزشکان نیز به طور کلی برداشته شود.
وی ادامه داد: مسئله آزمون دستیاری و تخلفات و خرید و فروش سوالات در این آزمون طی سالهای گذشته نیز صدمات جبران ناپذیری به حیثیت جامعه پزشکی وارد کرده است و واقعا شان پزشکان متخصص که نخبه ترین افراد جامعه هستند را زیر سوال برده است که امیدواریم آقای لنکرانی، وزیر جدید بهداشت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.
صدر گفت: پزشکان جزء نخبه ترین افراد این کشور هستند که استفاده از توانایی های فکری آنها نه تنها در حوزه سلامت، بلکه در همه حوزه های دیگر فکری نیز قطعا برای کشور و مسئولان اجرایی مفید است بنابراین پیشنهاد ما این است مسئولان اجرایی کشور در تصمیم گیریهای کشور با جامعه پزشکی تعامل نزدیک داشته باشند و از مشورت آنها به عنوان تضمینی بر درستی تصمیم گیریهای خود بهره مند شوند.


رئیس دادسرای ناحیه 7 انقلاب در گفت‌وگو با فارس:
۱۲/۶/۸۴

لایحه دفاع از کیفرخواست متهمان آزمون دستیاری از دادسرا به دادگاه ارسال شد

خبرگزاری فارس: رئیس دادسرای ناحیه 7 انقلاب گفت: لایحه دفاعی کیفر‌خواست متهمان آزمون دستیاری در مهلت مقرر از سوی دادسرا به دادگاه ارسال شده است.

احمد موحد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس گفت: بعضی از وکلای متهمان ایراداتی به کیفر خواست صادره از سوی دادسرا وارد کرده بودند که در این خصوص لایحه‌ای دفاعی تنظیم و در مهلت قانونی به دادگاه ارسال شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی فارس مبنی بر اینکه با توجه به عدم وجود ماده قانونی در خصوص مجازات کسانی که از سوالات افشا شده آزمون سراسری استفاده نمایند چه جرمی در کیفر خواست علیه این افراد ذکر شده است گفت: اقدام کسانی که با خرید سوالات قصد ورود به مراکز آموزش عالی را دارند مصداق اخلال در نظم عمومی، تشویش اذهان عمومی و بی‌اعتبار کردن آزمون در نظر مردم است که این امر در کیفر خواست‌های صادر شده لحاظ شده است.



وزیر بهداشت: فعالیت پزشکان خانواده نباید کارکرد مطب‌ها را مختل کند

خبرگزاری فارس: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:حضور پزشکان خانواده در روستاها و شهرهای کوچک نباید کارکرد مطب را در این مناطق مختل کند و این یکی از مشکلات مهم اجرای طرح پزشک خانواده است که برای رفع آن از پزشکان و صاجبنظران می خواهیم پیشنهادهای خود را ارائه کنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، کامران باقری لنکرانی امروز در مراسم افتتاح پنجمین همایش پزشکان عمومی در سالن همایش های رازی تهران، افزود: مشکلی که فعلا در روند اجرای طرح پزشک خانواده خودنمایی می کند علاوه بر کمبود پزشک متقاضی در مناطق محروم و مشکلات قراردادهای آنها، تعارض آن با نظامی است که از قبل در کشور حاکم بوده است و طی آن پزشکان در سراسر کشور در مطبها خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه می کنند.
باقری لنکرانی اضافه کرد:پزشک خانواده یک فرد نیست بلکه یک تیم پزشکی متشکل از پزشک، پرستار، ماما و سایرگروههای مرتبط ست که امیدواریم با حضور مناسب آنها در مناطق روستایی و با نشاطی که در جامعه پزشکی سراغ داریم، مطالبات انباشته شده مردم را با سرعت و دقت پاسخگو باشیم.
وی ادامه داد: با پیشرفتهایی که طی سالهای اخیر در نظام سلامت داشته‌ایم، توانسته‌ایم در بسیاری از شاخصهای سلامت رشد چشمگیر داشته باشیم، مرگ و میر کودکان زیر 5 سال و مادران باردار طی این سالها به طور چشمگیر کاهش یافته است، طول عمر و امید به زندگی افزایش یافته است اما مشکلی که وجود دارد عدم توازن و تعادل در خدمت رسانی یکسان به همه آحاد مردم در اقصا نقاط کشور است.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر یک عده از مردم از سوء تغذیه ناشی از افزایش وزن و افزایش مصرف کالری با مشکل مواجهند و در کنار آنها عده زیادی از مردم به خصوص در مناطق محروم از سوء تغذیه ناشی از فقر ریز مغذی ها در رنج هستند و این وظیفه وزارت بهداشت است که تعادل و توازن را در کشور برقرار کند.
وی گفت: اکنون در شرایطی هستیم که رفع مشکلات نظام سلامت کشور یک وظیفه تاریخی را بر دوش همکاران پزشک و جامعه پزشکی قرار داده است و من امیدارم همه دوستان جامعه پزشکی و به خصوص فرهنگستان علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی با ارائه نظرات کارشناسی خود به وزارت بهداشت و بخش اجرایی کشور کمک کنند و ما نیز سرعت و دقت همزمان در تصمیم گیریها را سرلوحه کارمان قرار می دهیم.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم:
تخلفات بسیار گسترده‌‏ای در جریان تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت فاش شده است
تهران- خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم، گفت: هیات تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت توانسته تخلفات بسیاری گسترده‌‏ای را از این مجموعه فاش کند.
حسینعلی شهریاری در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ایلنا"، افزود: هیات تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت تقریبا به مرحله جمع بندی اطلاعات رسیده است و پیش بینی می‌‏شود تا پایان مهرماه کار این هیات به پایان برسد و نتایج اعلام شود.
وی ادامه داد: البته درحال حاضر تنها در قسمت دارو در حال جمع‌‏آوری اطلاعات هستیم، زیرا احساس می‌‏شد که در این بخش هنوز به مدارک بیشتری نیاز است و یکی از دلایل تعویق هیات تحقیق و تفحص در قرائت گزارش خود به این مساله بر می‌‏گردد.
نماینده زاهدان با انتقاد از عدم همکاری و همراهی زیر مجموعه‌‏های مختلف وزارت بهداشت از جمله دانشگاهها گفت: دانشگاههای علوم پزشکی، اطلاعات مورد نیاز هیات تحقیق و تفحص را اعلام نکردند، بسیاری از نامه‌‏های هیات تحقیق را ارجاع کرده وحتی در تابلو اعلانات مهم نصب نکردند و به معنای واقعی شاهد عدم همکاری وزارت بهداشت در دادن اطلاعات بودیم ، حتی درمواردی پرونده‌‏های مورد نیاز را مفقود می‌‏کردند.
وی افزود: البته امیدواریم با روی کار آمدن آقای لنکرانی، وزیر بهداشت جدید حداقل شاهد این کار شکنی‌‏ها نباشیم .
وی تخلف در استفاده از وام اول و وام دوم بانک جهانی و پرداخت های بدون مجوز را از جمله ‌‏تخلفات اثبات شده خواند و گفت: تاکید می کنم که برغم اینکه مسوولان وزارت بهداشت در اواخر خدمت خود همواره بر شایعه بودن این تخلفات اصرارداشتند ولی باید گفت اصلا شایعه‌‏ای در کار نبوده و تمام تخلفات صورت گرفته به صورت مستدل به صحن علنی و اطلاع عمومی خواهد رسید.
پایان پیام


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم:
شرکت درآزمون دستیاری پزشکی بدون طی مرحله
اینترنتی
، امکان پذیر نیست
تهران- خبرگزاری کار ایران( یکی از خبرگزاری کار معنی مرحله اینترنتی را بپرسه )
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هفتم گفت: شرکت در آزمون دستیاری پزشکی بدون طی مرحله اینترنتی امکان پذیری نیست.
عوض حیدرپور در گفت و گو با خبرنگار "ایلنا"، افزود: درخواست شماری ازدانشجویان پزشکی برای شرکت در آزمون دستیاری، بدون طی کردن مرحله اینترنتی غیرعملی است، زیرا در این صورت پزشکان هنوز به حالت تکمیلی نرسیده‌‏اند.
وی ادامه داد: وقتی که پزشکی در آزمون دستیاری پزشکی پذیرفته می‌‏شود اگر مرحله اینترنتی را نگذارند باشد ، در مرحله تخصصی با مشکل روبرو می شود ‌‏و این طرح اصلا به نفع خود پزشکان نیز نیست.
نماینده شهرضا تصمیم گیری در مورد این طرح پیشنهادی توسط دانشجویان پزشکی را به عهده وزارت بهداشت خواند و گفت : این طرح کاری اجرایی است و مجلس نمی‌‏تواند دراین امر دخالت کند و بعید هم به نظر می‌‏رسد که وزارت بهداشت با آن موافقت کند زیرا پزرشکان در این صورت اصلا دارای معلومات پخته‌‏ای در مرحله تخصص نیستند.


دانشجویان پزشکی دانشگاه‌های تهران خواستار شرکت در امتحان دستیاری پیش از گذراندن طرح شدند

بیش از هزار دانشجوی پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران با امضای طوماری خواستار فراهم آمدن امکان شرکت در امتحان دستیاری پیش از گذراندن طرح شدند.

رضا شیرالی، دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران، با اعلام این خبر گفت: در این طومار که به عباسعلی رستمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تقدیم شد، ضمن احترام به اهداف بهداشتی و درمانی قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان از مجلس خواسته شد تا قانون فوق به گونه‌ای اصلاح شود که همه دانشجویان پزشکی بتوانند قبل از گذراندن طرح در امنحان دستیاری شرکت کنند و آنهایی که پذیرفته نشده‌اند مشمول قانون طرح شوند، به این ترتیب کوچکترین خللی در تامین بهداشت و درمان مناطق محروم ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: در مذاکرات صورت گرفته قرار بر این شد تا ضمن طرح موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وقتی از وزیر جدید بهداشت گرفته شود تا مسایل و مشکلات دانشجویان پزشکی به وی منتقل شود.

انتهای پیام