خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

آیا سلامت آزمون دستیاری امسال را تصمین می کنید؟

وزیر بهداشت: با تخلف پزشکان بشدت برخورد می‌کنیم

تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۴/۱۱/۱۵
داخلی.سیاسی.وزیر بهداشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برخودر شدید این وزارتخانه با پزشکان متخلفی که اقدام به گرفتن زیر میزی از بیماران می‌کنند، خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،"کامران باقری لنکرانی" در بازگشت از جلسه هیات دولت در استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگاران این سخنان را در پاسخ به سوالی درخصوص خبر ترویج پدیده گرفتن زیرمیزی از بیماران توسط برخی پزشکان متخلف، بیان کرد.

لنکرانی با اشاره به اینکه تخلفات در بسیاری از رشته‌ها وجود دارد، گفت: با توجه به اهمیت هر رشته، اهمیت تخلفات آن نیز متفاوت است و حرفه پزشکی به لحاظ تقدس و اهمیتی که در جامعه دارد، تخلفات آن نیز باید با دقت بیشتری پیگیری شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: این موضوع بادقت کامل در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی درحال پیگیری است و اگر مردم با موارد و مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند، معاونت‌های درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور آماده دریافت و رسیدگی به شکایات هستند.

خبرنگار ایرنا با اشاره به تخلفات صورت گرفته در آزمون دستیاری سال گذشته،از وزیر بهداشت سوال کرد،آیا سلامت آزمون دستیاری امسال را تصمین می کنید؟
لنکرانی در پاسخ گفت: ما تلاش زیادی در این زمینه انجام داده‌ایم و امیدواریم آزمون دستیاری امسال بدون هرگونه مشکلی برگزار شود.

وزیر بهداشت درخصوص زمان برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در سال جاری، گفت: این آزمون در همان تاریخ که قبلا اعلام شده، برگزار خواهد شد.

لنکرانی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص بیماری آنفلوآنزای مرغی و اینکه آیا مواردی از این بیماری در ایران مشاهده شده یا نه، گفت: مورد اثبات شده رسمی در کشور درخصوص ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان نداریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین شایعه مشاهده مواردی از این بیماری در شهر ارومیه را بشدت تکذیب کرد و گفت: اتفاقا ارومیه حتی جزو مکانهای مشکوک نیز قرار ندارد.
نظرات 9 + ارسال نظر
امین طب دوشنبه 24 بهمن 1384 ساعت 09:18 ق.ظ http://www.aminteb.com



با سلام و خسته نباشید خدمت شما پزشک عزیز. گروه نرم افزاری طب امین اقدام به ایجاد سایت امین طب برای سهولت خرید مشتریان خود کرده است. شما میتوانید با ورود به این سایت نرم افزار آموزشی دلخواهتان را از مجموعه کامل طب امین انتخاب نموده و خریداری کنید. منتظرتان هستیم.www.aminteb.com

نمونه یکی از نرم افزارها:
نرافزار دستیار پزشک
12500 تومان
شامل شش سی دی با عناوین متن کتاب و تصاویر کتابهای هاریسون(2005) و سسیل (2005) -iagnostic Imaging and Radiology (شامل تصاویرآموزشی رادیولوژی زنان،کودکان،داخلی،اعصاب و...) - اطلس تخصصی شامل گوارش- چشم-عفونی-روماتو-ریه- خون-قلب-پوست و ...-کتابخانه دیجیتال طب - نرم افزار تشخیص افتراقی بیماریها-نرم افزار صداها و سوفلهای قلبی (شامل انواع صداهای فیزیولوژیک و پاتولوژیک) - The Merck Manual of Diagnosis and Therapy 17th Editionرفرانس دارویی بسیار جامع و کامل با قابلیت جستجو - نرم افزار ترمینولوژی پزشکی شامل صدها اصطلاح و ترم مهم و رایج طب به همراه تلفظ صحیح آنها - اطلس و کتاب درماتولوژی مبتنی بر شواهد (2004) - ECG library ( نرم افزار آموزشی تفسیرالکترو کاردیو گرام) - بیش از هزار اسلاید و تصویر آموزشی کاردیولوژی - نرم افزار آموزشی اورژانسهای پزشکی - Chest Imaging ATLAS (شامل اطلس تصاویر قفسه سینه در بیماریهای گوناگون) - ATLAS of Ophthalmology(اطلس بسیار کامل و جامع چشم ) - Catalog of Clinical Images(مجموعه ای بسیار کامل از تصاویر کلینیکال در بیماریهای بخشهای مختلف بدن) - اطلس کامل پاتولوژی سیستمیک (شامل صدها تصویر میکروسکوپی و ماکروسکوپی با کیفیت عالی) - اطلس کامل اندوسکوپی دستگاه گوارش (شامل صدها تصویر فیزیولوژیک و پاتولوژیک با کیفیت بسیار خوب

[ بدون نام ] دوشنبه 24 بهمن 1384 ساعت 08:09 ق.ظ

معاون دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزئیات سی و سومین دوره آزمون پذیرش دستیار را اعلام کرد.
علیرضا رحیم نیا با اشاره به زمان برگزاری و توزیع کارت این آزمون، اظهار کرد:
" براساس مصوبات اخیر، آزمون در دانشگاه‌هایی که حداقل 150 نفر شرکت کننده داشته باشد ولی دستیار تربیت نکند نیز برگزار می‌شود، با این حال این طرح احتمالا از سال آینده برگزار می‌شود. ... "



آزمون کتبی پذیرش دستیار وزارت بهداشت امسال، صبح روز پنجشنبه یازدهم اسفند ماه به طورهمزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار و کارت ورود به جلسه آن نیز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نهم و دهم اسفند ماه در محل دانشگاه انتخابی داوطلبان توزیع می‌شود.
وی درباره افراد مجاز برای شرکت در این آزمون، تصریح کرد: فارغ التحصیلان سالهای قبل و کسانی که خدمت قانونی و نظام وظیفه را گذرانده باشند بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. در مورد فارغ التحصیلان امسال تنها کسانی که یک درصد اول، دوم و سوم هر دانشگاه باشند می‌توانند بدون محدودیت طرح و خدمت نظام وظیفه برای یک‌بار در این آزمون شرکت کنند که در صورت قبولی، خدمت طرح و نظام وظیفه آنها توسط دبیرخانه پیگیری می‌شود.
وی افزود: یک درصد اول هر دانشگاه می‌توانند بدون محدودیت همه رشته‌ها را انتخاب کنند ولی یک درصد دوم و سوم برای انتخاب رشته‌های ارتوپدی، اورولوژی، رادیولوژی، چشم، گوش و حلق و بینی، پوست و پزشکی هسته‌ای با محدودیت روبه‌رو هستند.

[ بدون نام ] چهارشنبه 19 بهمن 1384 ساعت 03:16 ب.ظ

عده‌ای از دستیاران بیمارستان امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقدند: با افزایش ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی، بلایی که بر سر پزشکان عمومی آمد، بر سر متخصصان نیز می‌آید.
به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران - واحد علوم پزشکی تهران، اعلام خبر افزایش پذیرش دستیاران تخصصی در سال تحصیلی آینده اعتراض عده‌ای از دستیاران را در پی داشت.
یک رزیدنت بخش‌عفونی با طرح این سؤال که آیا اگر تعداد رزیدنت‌ها افزایش یابد، الزامات و امکانات اولیه آن نیز افزایش خواهد یافت یا خیر، گفت: تجربه اضافه کردن پزشک بدون افزایش امکانات و بهبود وضعیت بیمه‌ها در خصوص پزشکان عمومی با شکست مواجه شد، چرا این تجربه شکست خورده را دوباره تکرار می‌کنند و به واقعی کردن تعرفه‌ها توجه نمی‌شود؟
وی گفت: از نظر امکانات رفاهی نیز در پاویونهای دستیاران تخصصی در هر اتاق 4 الی 6 نفر اسکان داده شده اند آیا با افزایش تعداد دستیاران امکانات رفاهی آنها نیز افزایش می‌یابد؟
یکی دیگر از رزیدنتهای داخلی نیز گفت: امکانات آموزشی، به هیچ عنوان توانایی افزایش ظرفیت را ندارد.
وی گفت: با وجود اینکه در بهترین دانشگاه کشور مشغول به تحصیل هستیم اما سیستم آموزشی ما یک سیستم خودآموز است و اساتید فرصت آموزشهای لازم را ندارند با این وجود چگونه می خواهند ظرفیت را افزایش دهند.
وی افزود: متخصصین نیاز به بیمارستان، تجهیزات و اتاق عمل دارند، شاید می خواهند در روستاها نیز پزشک متخصص بیکار داشته باشند. با همین ظرفیت فعلی زیرخط فقریم امیدواریم اوضاع از این بدتر نشود.
با افزایش ظرفیت پذیرش، کیفیت آموزشی پایین می‌آید
همچنین یک دستیار فوق تخصص کلیه نیز بیان داشت: با افزایش ظرفیت پذیرش، کیفیت آموزشی پایین می‌آید. نسبت تعداد بیمار به تعداد دستیار یک ارنج استاندارد دارد و با افزایش دستیار این استاندارد بر هم می خورد، از طرف دیگر باید برای اشتغال آنها نیز فکری شود.
وی گفت: با همین ظرفیت فعلی تعداد دستیاران تخصصی زیاد است، چه رسد به اینکه تعداد افزایش پیدا کند. بالطبع با افزایش ظرفیت، کیفیت امکانات رفاهی و آموزشی پایین خواهد آمد.
یک رزیدنت نورولوژی نیز در این خصوص گفت: افزایش ظرفیت پذیرش دستیاران دارای دو جنبه منفی است اول از نظر عواقبی که برای آموزش و بیمارستانها دارد و دوم از لحاظ مشکلات شغلی.
وی گفت: در خصوص مشکلات آموزشی باید گفت که مطمئناً افزایش تعداد رزیدنتها مشکلی را حل نخواهد کرد چرا که بیمارستانهای ما عمدتاً جنبه کاریشان مهمتر از جنبه آموزشی‌اش است و رزیدنتها بیشتر از اینکه جنبه آموزشی داشته باشند، جنبه کاری برای بیمارستانها دارند.
وی با این سوال که آیا متناسب با افزایش ظرفیت امکانات نیز افزایش پیدا می‌کند یا خیر افزود: مساله دیگر اینکه این تعداد رزیدنت‌ها برای حجم کاری بیمارستانها کافیست و از لحاظ کاری این افزایش موجب مشکلات خواهد شد و اگر بخواهند آنها را به مناطق محروم بفرستند دیگر یک نوع برده‌داری نوین خواهد بود.
دکتر مقبولی گقت: به فرض اینکه ظرفیت‌ها را افزایش دادیم و افراد را به مناطق فرستادیم، آیا در شهرستان‌ها امکانات لازم برای کار رزیدنت‌های تخصصی وجود یا خیر؟ وقتی یک جراح را به نقاطی می‌فرستند که اتاق عملی وجود ندارد آنها باید مانند یک پزشک عمومی به ویزیت بپردازند.
وی افزود: به صرف افزایش متخصصین هیچ دردی از بهداشت و درمان مملکت حل نخواهد شد و بلایی که بر سر پزشکان عمومی آمده بر سر متخصصین تکرار می‌شود.
همچنین یک رزیدنت بخش قلب نیز در این مورد خاطر نشان کرد: به نظر می‌آید وزارتخانه جدید تنها می‌خواهد یک کار تسکینی موقت انجام دهد و صدای پزشکان عمومی را که می‌خواهند در امتحانات تخصصی شرکت کنند را خاموش کند اما باید روی دیگر قضیه را نیز بررسی کند که آیا امکان کار برای آنها وجود دارد و یا خیر.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 18 بهمن 1384 ساعت 09:21 ب.ظ

ارجاع پرونده آزمون دستیاری به دادگاه تجدید نظر با اعتراض متقلبان
پرونده شش متهم آزمون دستیاری به علت اعتراض به رای صادر شده , به شعبه 22 دادگاه تجدید نظر ارجاع شد .
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلا‌ع رسانی قوه قضائیه , این پرونده در شعبه 1083 دادگاه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت رسیدگی و رای آن صادر شده بود.
قاضی سید حسین حسینیان رئیس این شعبه در رای خود متهم ردیف اول این پرونده را به سه سال حبس و پرداخت 270 میلیون ریال جزای نقدی , متهم ردیف دوم را به 18 ماه حبس و پرداخت 180 میلیون ریال جزای نقدی , متهم ردیف سوم و چهارم را به شش ماه حبس و ابطال قبولی در آزمون و متهم ردیف پنجم و ششم را به پرداخت 20 میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرده بود.
بنابراین گزارش , کمیته تحقیق و تفحص مجلس به علت اهمیت این پرونده قصد دارد گزارش آن را در صحن علنی مجلس قرائت کند .

[ بدون نام ] دوشنبه 17 بهمن 1384 ساعت 03:17 ق.ظ

رزیدنتهایی که با پول رزیدنت شده اند حالا رو داری هم میکنند

سامان یکشنبه 16 بهمن 1384 ساعت 10:47 ب.ظ

لطفا اگر کسی از نمرات و رتبه های قبولی های آسیب شناسی و جراحی اعصاب در سال ۸۴ در دانشگاههای مختلف خبر داره اینجا اعلام کنه. ممنون

بابا بزرگ یکشنبه 16 بهمن 1384 ساعت 04:07 ب.ظ

غلط کردند اعتصاب کردند

[ بدون نام ] یکشنبه 16 بهمن 1384 ساعت 03:34 ب.ظ

اعتصاب سمبلیک دستیاران دانشگاه علوم پزشکی ایران در اعتراض به افزایش ظرفیت پذیرش دستیار سرویس: آموزشی
1384/11/16
02-05-2006
14:45:42
8411-09835: کد خبر



خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: آموزشی



جمعی از دستیاران رشته‌های ارتوپدی، جراحی عمومی، رادیولوژی و جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز گذشته به مدت سه روز در اعتراض به افزایش 50 درصدی ظرفیت پذیرش دستیار به صورت سمبلیک در بیمارستانهای دانشگاه اعتصاب کردند.

این دستیاران در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران، با بیان اینکه این اعتراض کاملا صنفی بوده و به هیچ عنوان سیاسی نیست، اظهار کردند: این اعتصاب به معنی کارشکنی نیست، بلکه دستیاران در این مدت پاسخگوی مراجعین اورژانس و جراحی‌ها هستند.

دستیاران به خطر افتادن آینده شغلی جمع کثیری از متخصصان کشور را از مهمترین مضرات این تصمیم گیری عنوان کرده و افزودند: بهبود، اصلاح و تقویت سیستم ارجاع، بیمه و وضعیت مدیریت وزارت بهداشت از مواردیست که به تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشور می‌انجامد و در این راستا افزایش ظرفیت بجز به خطر انداختن سلامت مردم هیچ فایده‌ای ندارد.

همچنین یکی دیگر از پزشکان معترض مدعی شد: اینگونه تصمیم‌گیریها از سوی وزارت بهداشت باعث شکستن حرمت پزشکان و از بین رفتن اعتماد بین پزشک و بیمار می‌شود.

پزشک دیگری نسبت به عدم نظرخواهی از متخصصان این چهار رشته در حین تصمیم‌گیریها در وزارت بهداشت انتقاد کرد.

این دستیاران در اعتراض به افزایش ظرفیت پذیرش دستیار در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی خواستار پذیرش دستیار به میزان ظرفیت سابق شدند.

در این نامه از مسؤولان کشور خواسته شده تا ظرفیت پذیرش دستیاران را ابتدا به میزان دو سال قبل بازگردانند و سپس با بررسی عمیقتر مشکلات جامعه پزشکی ایران و مشکلات پزشکی مردم ایران راه آزمون و خطا را کنار گذاشته و راههای آزموده سالهای قبل و همچنین تجارب کشورهای دیگر را بکار گیرند که پس از آن متوجه خواهند شد حتی تعداد پذیرش دستیار دو سال قبل هم بیش از نیاز بوده و باید واقعی تر شود.

در این نامه آمده است: چندی پیش وزارت بهداشت به بهانه رفع نیاز مناطق مختلف کشور به نیروهای متخصص در رشته‌های پزشکی، تصمیم به افزایش 50 درصدی پذیرش دستیار در رشته‌های رادیولوژی، جراحی اعصاب، ارتوپدی و جراحی عمومی از سال آینده گرفته است که این تصمیم یکی دیگر از تصمیمات آزمون و خطاست که بارها و بارها فرصت‌ها و منابع کشور را به ویژه در دراز مدت به هدر داده و نهایتا در دادگاه آینده جای متهم خالیست و فقط مشکل بر دوش آنهایی می‌ماند که در موردشان تصمیم گرفته شده است.

تصمیم اخیر وزارت بهداشت از یک طرف نیروهای متخصص در رشته پزشکی را در بر می‌گیرد که بی شک شغل خود را با فدای جوانی و دست کشیدن از همه جوانب زندگی بدست آورده‌اند و از یکطرف سلامت مردم که یکی از نیازهای اصلی زندگی است و عملا بجای تاثیر مثبت بر آن تاثیر منفی شدیدی خواهد داشت.

در این نامه آمده است: اگر امروز کمبودی در نقاط محرومی از کشور وجود دارد با در نظر گرفتن میزان رشد جمعیت و جمعیت فعلی کشور و تعداد متخصصین کشور حتی با روند پذیرش دستیار سالهای گذشته،‌ در پنج سال آینده که دستیاران امروز فارغ التحصیل می‌شوند، تعداد متخصصین در رشته‌های فوق از هر استاندارد جهانی بالاتر خواهد شد.

تصمیم گیرندگان وزارت بهداشت بجای در نظر گرفتن شرایط تعداد اندکی از متخصصین سرشناس کشور از یک طرف و کمبود نقاط معدود دور افتاده کشور، با نگاهی آماری به کل جمعیت ایران و اکثریت متخصصین این رشته‌ها زمینه ساز تصمیم صحیحی بجای افزایش پذیرش دستیار باشند.

در ادامه این نامه آمده است: با اضافه بر نیاز شدن متخصصین در آینده‌ای نه چندان دور شغل بخشی از نیروهای انسانی از بین می‌رود که بدون شک با پشت سر گذاشتن صدها آزمون و چندین کنکور نخبه بودن خود را به اثبات رسانده‌اند و امیدوارند تا سران کشور از این نخبه کشی جلوگیری نموده و با تامین امنیت شغلی آنها زمینه فکر کردن در مورد مهاجرت به کشورهای دیگر را بوجود نیاورند.

همچنین با اضافه بر نیاز شدن متخصصین، انجام عمل جراحی و اقدامات تشخیصی و درمانی غیر ضروری افزایش خواهد یافت که در این میان بیش از همه همان مردمی متضرر خو اهند شد که هم اکنون به بهانه آنها تصمیم گیری شده است.

این دستیاران در خاتمه آورده‌اند: ما دستیاران رشته‌های پزشکی در این شرایط ویژه کشور ضمن محکوم کردن کلیه تهدیدهای خارجی و به حق دانستن موضع جمهوری اسلامی، بر حمایت و حراست از کیان کشور تاکید می‌کنیم ولی اعتراض منطقی خود را حق مسلم می‌دانیم و بر احقاق آن اصرار داریم.

[ بدون نام ] یکشنبه 16 بهمن 1384 ساعت 03:34 ب.ظ

شرایط واگذاری آزمون ارتقای دستیاران به دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی اعلام شد سرویس: آموزشی
1384/11/16
02-05-2006
12:24:09
8411-08764: کد خبر



خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: آموزشی



دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، ‌درمان وآموزش پزشکی جزییات واگذاری آزمون ارتقای دستیاران به دانشگا‌ه‌ها را اعلام کرد.

دکتر بهرام عین‌الهی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران، اظهار کرد: در شصت و دومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، واگذاری مسؤولیت برگزاری آزمون ارتقای دستیاران به دانشگاه‌های علوم پزشکی و برگزاری همزمان آزمونهای گواهینامه و دانشنامه تخصصی تصویب شد.

وی درخصوص مقررات امتحانات ارتقای دستیاران، اظهار کرد: اعضای کمیته امتحانات گروه با مشارکت اعضای گروه تخصصی باید در طول سال نسبت به طرح سؤال و کمیته امتحانات به انتخاب سؤالات مناسب اقدام کنند. همچنین باید در معاونت آموزشی بالینی دانشکده پزشکی واحدی به نام واحد امتحانات دستیاری تشکیل شود.

وی افزود: سؤالهای آزمون ارتقا پس از برگزاری امتحانات به واحد امتحانات دستیاری ارسال و توسط دانشگاه‌های مربوطه تحلیل و نتایج تحلیل نهایی به همراه سوالات به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی ارسال می‌شود.

همچنین هر ساله نتایج آزمون ارتقا با ذکرنمره به واحد امتحانات دانشکده پزشکی و دبیرخانه مذکور در وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه تشکیل کارگاه جهت آمادگی اساتید برای طراحی سؤال توسط دانشگاه‌ها جزو وظایف واحد امتحانات دستیاری است، گفت: امتحان ارتقای تخصصی شامل دو بخش ارزیابی‌های درون بخشی و امتحان کتبی است که ارزیابی‌های درون بخشی از سوی گروه‌های تربیت کننده دستیار انجام می‌شود و امتحان کتبی نیز تحت نظارت دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی، توسط دانشکده‌های تربیت‌کننده دستیار برگزار می‌شود.

بر همین اساس مجموع نمره‌های ارتقا هر سال برابر 300 است که 50 درصد کل نمره به ارزیابی درون بخشی و 50 درصد به امتحان کتبی اختصاص دارد.

وی افزود: هر دستیار برای ارتقا به سال بالاتر باید سه حداقل نمره یعنی؛ حداقل ارزیابی درون بخشی،‌ حداقل نمره کتبی و حداقل نمره کل را کسب کند و در غیر این صورت مردود شناخته می‌شود.

وی در خصوص حداقل نمرات ارتقا برای دوره‌های سه ساله اظهار کرد: برای ارتقا از سال اول به سال دوم حداقل نمره کتبی 60، حداقل نمره ارزیابی درون بخشی 90 و حداقل نمره کل 180 از 300 و برای ارتقا از سال دوم به سال سوم حداقل نمره کتبی 75، حداقل ارزیابی درون بخشی 90 و حداقل نمره کل 105 از 300 است.

همچنین نمرات ارتقا برای دوره‌های چهارساله، برای ارتقا از سال اول به سال دوم حداقل نمره کتبی 60، حداقل ارزیابی درون بخشی 90 و حداقل نمره کل 180، برای ارتقا از سال دوم به سوم، حداقل نمره کتبی 70، حداقل ارزیابی درون بخشی 90 و حداقل نمره کل 190 و برای ارتقا از سال سوم به چهارم حداقل نمره کتبی 80، حداقل ارزیابی درون بخشی 90 و حداقل نمره کل 200 است.

دکتر عین‌الهی در خصوص حداقل نمرات ارتقا برای دوره‌های پنج ساله اظهار کرد: برای ارتقا از سال اول به سال دوم حداقل نمره کتبی 60، حداقل ارزیابی درون بخشی 90 و حداقل نمره کل 180، برای ارتقا از سال دوم به سوم، حداقل نمره کتبی 70، حداقل ارزیابی درون بخشی 90، و حداقل نمره کل 190، برای ارتقا از سال سوم به چهارم حداقل نمره کتبی 80، حداقل ارزیابی درون بخشی 90 و حداقل نمره کل 200، برای ارتقا از سال چهارم به پنجم حداقل نمره کتبی 85، حداقل ارزیابی درون بخشی 90 و حداقل نمره کل 205 است.

وی با بیان اینکه در صورت عدم شرکت در امتحان کتبی و یا عدم کسب هر یک از حد نصابهای مورد نظر دستیار مردود آن سال شناخته می‌شود، ‌اظهار کرد: دستیار مردود شده باید در همان مقطع بر اساس برنامه آموزشی مدون همان سال و با دریافت کمک هزینه تحصیلی تمدید دوره کند.

امکان شرکت در آزمون به صورت دو ارتقای همزمان

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی از دستیاران می‌توانند در آزمون ارتقا به صورت دو ارتقای همزمان شرکت کنند، اظهار کرد: دستیارانی که حدنصاب ارزیابی درون بخشی را کسب کرده‌اند و به دلایل موجه در امتحان کتبی سراسری همان سال شرکت نکرده باشند و دستیارانی که حدنصاب ارزیابی درون بخشی و آزمون کتبی را کسب کرده‌اند و موفق به کسب حد نصاب نمره کل شده‌اند - البته این افراد به صورت مشروط و طبق برنامه آموزشی سال بالاتر ادامه دوره داده‌اند - در سال بعد اجازه شرکت در آزمون ارتقا را به صورت دو ارتقای همزمان خواهند داشت.

همچنین دستیارانی که به دلیل گزینش، استفاده از مرخصی زایمان یا معرفی دیرتر از موعد مقرر برای شروع دوره از طرف دبیرخانه با کسر دوره روبرو شوند و صرفا به همین دلیل به یکی از امتحانات ارتقای کتبی سراسری معرفی نشوند، در صورتی که دوره آنان تا قبل از پایان اسفند ماه سال مربوطه به اتمام برسد، با رعایت سایر مقررات مجاز به شرکت در آزمون ارتقا و گواهینامه در همان سال می‌باشند.

وی افزود: شرط معرفی دستیارانی که می‌توانند طبق ضوابط در امتحان کتبی سراسری سال بعد به صورت دو ارتقای همزمان شرکت کنند، کسب حد نصاب ارزیابی درون بخشی سال بالاتر است. همچنین هر دستیار فقط برای یکبار در طول دوره می‌تواند با رعایت مقررات این آیین‌نامه در آزمون ارتقا به صورت دو ارتقا همزمان شرکت کند.

دکتر عین الهی در خصوص شرکت در آزمون ارتقا به صورت همزمان برای دستیارانی که قبل از مهر سال 78 شروع دوره کرده‌اند، اظهار کرد: بدون در نظر گرفتن دفعات شرکت این دسته از افراد در آزمون دو ارتقای همزمان تا تاریخ فوق، فقط برای یکبار از تاریخ مربوطه به شرط تایید گروه آموزشی مربوطه مجاز است. همچنین در مدت میهمانی ارزیابی درون دانشگاهی به عهده دانشگاه مقصد است.

موارد و علل اخراج

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، با بیان اینکه دستیارانی که در طول دوران دستیاری سه بار مردود شوند از سیستم آموش تخصصی بالینی پزشکی خارج می‌شوند، گفت: دستیارانی که در مقطع تحصیلی سال اول دو بار مردود شوند مجاز به ادامه تحصیل در دوره مربوطه نمی‌باشند و از سیستم آموزش تخصصی بالینی پزشکی خارج می‌شوند. در همین راستا دستیارانی که در دو ارتقای همزمان موفق به کسب حد نصاب سال پایین تر و یا بالاتر نشوند،‌از نظر تعداد دفعات مردودی، یکبار مردود محسوب می‌شوند.

وی افزود: دستیاران سال اول که تا پایان تیرماه سال مربوطه حداقل 9 ماه از دوره تحصیلی خود را طی کرده باشند ملزمند در امتحان کتبی سراسری ارتقای یک به دو شرکت کنند. دستیارانی که به دلایلی دیرتر از موعد مقرر به دانشگاه معرفی می‌شوند، با گذراندن حداقل 8 ماه از دوره تحصیلی ملزم به شرکت در امتحان ارتقای کتبی سراسری یک به دو می باشند.

به گفته دکتر عین‌الهی، دستیاران سالهای بالاتر در صورتی که در مجموع سنوات تحصیلی حداکثر سه ماه کسر دوره داشته باشند می‌توانند در امتحان کتبی سراسری سال مربوطه شرکت کنند.

وی با بیان اینکه داشتن مرخصی استحقاقی ذخیره باعث کاهش طول دوره نمی‌شود، ‌گفت: رسیدگی به اعتراضات و نمرات اعلام شده بر عهده دانشگاه‌های مربوطه است.

دکتر عین الهی با بیان اینکه امتحانات سالیانه در زمان مشخص و با رفرانسهای مشخص که توسط وزارتخانه اعلام و در دانشگاه‌های علوم پزشکی محل آموزش دستیار برگزار می‌شود، تصریح کرد: مسئولیت نظارت بر امتحانات بر عهده دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است که بدین منظور کمیته‌ای جهت بهبود کیفیت و نظارت تشکیل می‌شود. در همین راستا ثبت موضوع پایان‌نامه به عنوان شرط معرفی به آزمون ارتقا کتبی سراسری یک به دو الزامی است.

دکتر عین الهی در خاتمه با بیان اینکه انجام امتحان نهایی گواهینامه و دانشنامه تخصصی بر عهده دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است، تصریح کرد: دستیارانی که حائز شرایط شرکت در آزمون گواهینامه تخصصی باشند جهت معرفی ملزم به کسب حداقل 60 درصد نمره کل معرفی (از 150) بوده که این نمره با رعایت آیین نامه ارزیابی درون بخشی دستیاران قابل محاسبه می‌شود.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد