خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

منابع چهل و دومین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی

http://s1.picofile.com/file/7499585806/besm230.jpg


 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

======================

 منابع چهل و دومین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی 

===========================

معاون وزیر بهداشت به مهر خبر داد:
تغییر سهمیه مناطق محروم در دستیاری پزشکی/ اعلام ظرفیت پذیرش
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تغییر سهمیه مناطق محروم در پذیرش دستیاری پزشکی گفت: سه بند اصلی که مربوط به ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم است در این سهمیه تغییر کرد و داوطلبان باید با توجه به این سه بند سهمیه خود را با دقت انتخاب کنند.

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شرایط مشمولین استفاده از سهمیه مناطق محروم در آزمون دستیار تخصصی تغییر کرده است و بر اساس این تغییر داوطلبانی می توانند متقاضی پذیرش در سهمیه مناطق محروم باشند که متولد استان محل استقرار دانشگاه منطقه محروم انتخابی باشند.

وی افزود: این افراد باید حداقل دو مقطع کامل از سه مقطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان را در همان استان گذرانده باشند و یا محل تولد یکی از والدین یا همسرشان، آن استان بوده و سه مقطع تحصیلی کامل را در همان استان گذرانده باشند.

ضیایی اضافه کرد: بر اساس تصمیمی که در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی اتخاذ شد استخدام پیمانی، رسمی، آزمایشی و یا رسمی قطعی دانشگاه علوم پزشکی مورد نظر و سازمانهای وابسته به وزارت بهداشت مستقر در مناطق تحت پوشش همان دانشگاه منطقه محروم از جمله شرایط استفاده از این سهمیه است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در واقع تعریف مدرک بومی به صورت روشن بیان شده است و افراد بر اساس این دسته بندی می توانند سهمیه مناطق محروم را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: امسال ظرفیت پذیرش دستیاری 2 هزار و 508 نفر است که 300 نفر از سال گذشته بیشتر است و بنا بر اعلام نیاز دانشگاه ها اعلام شده است.

به گزارش مهر بر اساس اطلاعیه دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی شرایط استفاده از سهمیه مناطق محروم در چهل و یکمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی به منظور ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم اعلام شده است.

این مصوبه به استناد مصوبات نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی و تصویب شصت و یکمین کمیسیون دائمی معین و پیشنهادات روسای دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در مناطق محروم به منظور ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم تصویب شده است.

داوطلبان دستیار تخصصی در صورتی می توانند متقاضی پذیرش در سهمیه مناطق محروم باشند که متولد استان محل استقرار دانشگاه منطقه محروم انتخابی بوده و حداقل دو مقطع کامل از سه مقطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان را در همان استان گذرانده باشند و یا محل تولد یکی از والدین یا همسرشان، استان محل استقرار دانشگاه منطقه محروم انتخابی بوده و سه مقطع تحصیلی کامل را در همان استان گذرانده باشند.

استخدام پیمانی، رسمی، آزمایشی و یا رسمی قطعی دانشگاه علوم پزشکی مورد نظر و سازمانهای وابسته به وزارت بهداشت مستقر در مناطق تحت پوشش همان دانشگاه از دیگر شرایط استفاده داوطلبان آزمون دستیاری از سهمیه مناطق محروم است.

===============================


جزئیات پذیرش بومی در دستیاری پزشکی / ماندگاری متخصص مناطق محروم با سهمیه 30 درصدی
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به جزئیات سهمیه 30 درصدی مناطق محروم در پذیرش دستیار تخصصی صورت می گیرد، گفت: این سهمیه مصوبه مجلس است و واجدین شرایط بومی که از سهمیه استفاده کنند تا 3 برابر مدت تحصیل حق ارائه خدمت در جای دیگری را ندارند که این امر به ماندگاری متخصص کمک می کنند.

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: وزارت بهداشت در دو سال اخیر ظرفیت پذیرش دستیار را بالا برده است و حتی الامکان به شرط تامین هیات علمی هیچ سهمیه ای را اضافه نمی کند.

وی افزود: امسال سال اول اجرای اصلاح سهمیه ها بر اساس قانون عدالت آموزشی مصوب مجلس است که طبق قانون باید 10 درصد ظرفیت های دستیاری از کل ظرفیت به مناطق محروم در قالب نیاز سطح بندی و پزشک خانواده اختصاص یابد.

ضیایی اظهار داشت: طبیعی است که این ظرفیت در اختیار دانشگاه ها به عنوان قطب مربوطه قرار دارد تا خدمات قانونی و محل تحصیل افراد را تعیین کند.

وی گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت مسئول حفظ و ارتقای سلامت مردم است در بخش تخصصی نیز باید نیاز مناطق را تامین کند که از راه آزمون و بومی گزینی و تامین عدالت آموزشی می تواند این نیاز را تامین کند.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: بر اساس قانون مجلس، کسانی که می خواهند از سهمیه بومی استفاده کنند با 85 درصد نمره در منطقه خودشان شانس قبولی دارند. نکته این سهمیه این است است که ممکن است شانس کسی که در تهران است در این سهمیه کمتر باشد و واقعیت این است که این فرد در صورت پذیرش هم مایل به ادامه تحصیل و خدمت در آن منطقه نیست پس از ابتدا شانس قبولی کمتری دارد پس این شانس برای یک فرد بومی بیشتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی آموزش و درمان ما در مناطق برخوردار و تهران نیاز به پزشک متخصص نداریم. پس فردی که امکان پذیرش در سایر مناطق را دارد می تواند به آن مناطق پذیرفته شود . ضمن اینکه این افراد باید سه برابر مدت تحصیل به ارائه خدمت بپردازند و در این مدت در جای دیگری حق مطب ندارند.

ضیایی اظهار داشت: از سوی دیگر این افراد پس از گذراندن نصف مدت تعهد خود می توانند در آزمون فوق تخصصی شرکت کنند که تمامی این موارد به ضریب ماندگاری با توجه به طرح تحول سلامت کمک می کند. 

به گزارش مهر، بر اساس اصلاحیه قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است سی درصد (30%) ورودی های رشته های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استانها و در چهار چوب نظام سطح بندی پذیرش کند.

این قانون اصلاح بند(3) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی به تصویب مجلس شورای اسلامی و به تأیید شورای نگهبان رسیده است در تاریخ اول آبان ماه 1392 از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

بر این اساس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است سی درصد (30%) ورودی های رشته های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استانها و در چهار چوب نظام سطح بندی پذیرش کند.

بر این اساس، تعهد اخذ شده از مشمولان این بند برای خدمت در مناطق مورد تعهد سه برابر مدت تحصیل و قابل خرید و جا به جایی نیست.

همچنین، ارائه مدرک تحصیلی مشمولان مذکور بعد از اتمام تعهد مورد نظر، مجاز است و نامبردگان در زمان تعهد مجاز به فعالیت پزشکی در سایر نقاط کشور نیستند.
بر این اساس، تحصیل دانشجویان بومی موضوع این بند در دانشگاههای استان مربوطه در اولویت است، در صورتی که دواطلب مذکور نمره لازم برای تحصیل در دانشگاههای دیگر را کسب کرده باشد، تحصیل او برابر مقررات این بند منوط به موافقت وی خواهد بود.

همچنین، ادامه تحصیل درمقاطع آموزشی بالاتر، پس از طی حداقل نیمی از مدت زمان تعهد مشمولان این بند امکانپذیر است و نیز نقل و انتقال مشمولان این بند تابع مقررات این قانون است.