X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

انتقاد شدید از بحث لغو کلاسها و امتحانات- آموزش پزشکی در سراشیبی

سه‌شنبه 15 دی 1388 ساعت 05:51 ب.ظ

 محققی مطرح کرد:  

انتقاد شدید از بحث لغو کلاسها و امتحانات/ آموزش پزشکی در سراشیبی رکود  

معاون آموزشی وزارت بهداشت با انتقاد از بی توجهی به قداست موضوع آموزش و تولید علم و فکر و فضای بوجود آمده برای طرح موضوع لغو کلاسها و امتحانات گفت: دانشجویانی که به وظایف آموزشی خود عمل نکرده اند به خود اجازه می دهند که موضوع لغو امتحانات را مطرح کنند اما باید بدانند احدی حق ندارد ثانیه ای از مسیر توانمند آموزش را هدر دهد.  

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدعلی محققی امروز سه شنبه در نخستین همایش مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی در محل وزارت بهداشت با انتقاد از بی توجهی به قداست موضوع آموزش و تولید علم و فکر گفت: متاسفانه از سوی افرادی که هویت مشخصی ندارند به مکان مقدس کلاس بی حرمتی می شود و کلاس را تعطیل می کنند. چرا که مقدس بودن کلاس کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: حضور در کلاس مهم است، حضور نیافتن در کلاس کم فروشی است و استاد هم باید برای حضور در کلاس مطالعه داشته باشد.   

 انتقاد از فضای بوجود آمده برای طرح موضوع لغو کلاسها و امتحانات 

محققی با انتقاد از فضای بوجود آمده برای طرح موضوع لغو کلاسها و امتحانات گفت:

دانشجویانی که به وظایف آموزشی خود عمل نکرده اند به خود اجازه می دهند که موضوع لغو امتحانات را مطرح کنند. احدی حق ندارد ثانیه ای از مسیر توانمند آموزش را هدر دهد.

وی اضافه کرد: در حالی که در نظام ارزشی ما آموزش از اهمیت زیادی برخوردار است دانشجویی به خود اجازه می دهد که در کلاس غیبت کند و یا توطئه کند تا امتحانات را عقب بیاندازد. این دانشجو از نظر ما معتبر نیست.  

فعالیتهای فوق برنامه دانشجویان نباید نقض غرض شود

معاون وزیر بهداشت به موضوع فعالیت های فوق برنامه دانشجویان اشاره کرد و گفت: امام (ره) گفته اند دانشجویان باید در صحنه ها حاضر باشند اما نقض غرض نشود منظور همه صحنه های علمی و آموزشی و فرهنگی و سیاسی است. در حالیکه اکنون با وجود همه تلاش دانشگاهها، 20 درصد وقت دانشجو در اختیار آموزش است و 80 درصد به فوق برنامه اختصاص دارد اما باید توجه کنیم که زمان فوق برنامه به زمان کلاس صدمه نزند.

وی تاکید کرد: مسئولان باید مراقب باشند که فعالیت های آموزشی و امتحانات باید به خوبی و دقت برگزار شود. امتحان مصداق بارز عدالت است و باید خوب، کیفی و بر اساس روش درست برگزار شود. 

لزوم تسری آموزش مداوم برای کلیه رشته های علوم پزشکی

محققی با اشاره به لزوم تسری آموزش مداوم برای کلیه رشته های علوم پزشکی گفت: مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی می توانند در برنامه ریزی این موضوع برای سایر رشته هایی که هنوز آموزش مداوم برای آنها اجرا نمی شود همکاری کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 17 رشته کارشناسی و 41 رشته کارشناسی ارشد هنوز به جرگه آموزش مداوم نپیوسته اند و با توجه به تکلیف برنامه پنجم توسعه در تسری آموزش مداوم به کلیه رشته های علوم پزشکی این مراکز می توانند در برنامه ریزی این موضوع کمک کنند اما باید توجه داشته باشند که فعالیت های اجرایی آموزش مداوم نباید صراحتاً به این مراکز واگذار شود. 

لزوم رفع رکود کاذب در حوزه ارتقای اعضای هیئت علمی

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: شناسایی عرصه ها و مصادیق تعالی و پیشرفت در حوزه آموزش جزء فعالیت مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی است و رکود کاذبی که در حوزه ارتقای اعضای هیئت علمی ایجاد شده نیز باید با برنامه های این مراکز شناسایی و رفع شود.

وی گفت: راهکارهای اجرایی و عملیاتی ارتقای هیئت علمی به طور کامل درآیین نامه تعریف نشده است که این کار باید به عنوان وظیفه مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تعریف شود و با همکاری با هیئت ممیزه مرکزی آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی اجرایی شود. 

تشکیل کمیسیون ملی اعتباربخشی براساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت

محققی با تاکید بر موضوع اعتباربخشی مراکز آموزشی و برنامه های آموزشی گفت: کمیسیون ملی اعتباربخشی براساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت تشکیل شده و قرار است اعتباربخشی را به عنوان رکن آموزش تحقق پیدا کند.

وی اضافه کرد: تحقق این موضوع به بازوهای فکری و اجرایی در دانشگاهها نیاز دارد.

معاون وزیر بهداشت از نوآوری و پژوهش در آموزش به عنوان دیگر رسالت مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی نام برد و گفت: این مراکز وظیفه دارند که رکود و افت تحصیلی دانشگاههای علوم پزشکی را نیز رصد کنند. 

دچار نوعی رکود و عدم پیشرفت در آموزش پزشکی هستیم

وی گفت: در حال حاضر دچار نوعی رکود و عدم پیشرفت در آموزش پزشکی هستیم. در طول 5 ساله اخیر با منحنی ایستایی در آموزش علوم پزشکی مواجه هستیم  

(دقیقا از وقتیکه اقای هلو وزیر شد و با اینکه در دوران وزارت با کشف داروی ضد ایدز جان تمام ایدزیها را نجات داد به نا حق جایزه نوبل را به او ندادند تازه داروی انژی پارس بماند یعنی ۲ تا جایزه نوبل 4_19_1.gif )   

و مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی وظیفه دارند که نتایج دانشگاهها را در آزمونهای ملی، آزمونهای دستیاری و دوره های ارشد و دکتری بررسی کنند. 

بررسی وضعیت رکود تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: بررسی وضعیت رکود تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار دارد که با همکاری مرکز سنجش دبیرخانه های مربوطه و مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی عملکرد گروه های آموزشی بررسی می شود.

وی به شناسایی نخبگان و تقدیر از گروههای برتر به عنوان دیگر بخشهایی که باید مورد توجه مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی قرار گیرد، نام برد.

به گزارش مهر، نشست دو روزه نخستین همایش مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاهها و مسئولان مراکز توسعه دانشکده های علوم پزشکی امروز سه شنبه در محل وزارت بهداشت آغاز به کار کرد. 

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo