خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

عاقبت سوال فروشی و مونگول پروری، باندبازی و مدرک خری مسئولین

پرونده جنجالی 87؛ خطر در کمین هویت علمی!
خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: پرونده جنجالی ترین رویداد علمی کشور مربوط به تقبلهای علمی است. پرونده ای جنجالی که از سوی نشریه نیچر فاش و پس از آن با اظهانظر صاحبنظران زوایای جدیدی از آن گشوده شد تا جایی مسئولان کشور نیز متوجه تهدیدی جدی در جامعه علمی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، پاییز امسال نشریه نیچر که یک نشریه علمی معتبر در دنیا محسوب می شود در گزارشی به تقلبهای علمی پرداخت و دست مایه این گزارش نیز شناسایی آثار کپی برداری و تقلبهای علمی از سوی یک پایگاه اطلاعاتی با نام دژاوو یا Deja Vu بود اما نکته جالب توجه در این میان، اشاره نیچر به سهم بالای ایران در تقلبهای علمی بود.

نیچر آغاز کننده یک جنجال علمی
جنجال از این گزارش آغاز شد. نشریه نیچر در گزارش به مقاله معصومه ابتکار که اکنون علاوه بر استادی دانشگاه تربیت مدرس یکی از اعضای شورای شهر تهران است، اشاره کرده و یادآور شده بود که مقاله وی از مصادیق تقلب علمی است.

در ادامه این گزارش تاکید شده بود محققان دانشگاه تگزاس با استفاده از امکانات نرم افزاری پایگاه دژاوو Deja Vu مدعی شده اند که بالغ بر 85 درصد از مقاله ارائه شده از سوی معصومه ابتکار متعلق به 5 مقاله دیگر از سایر محققان بوده است که از هر یک بین 5 تا 30 درصد کپی برداری شده است.

این جنجال با پاسخ معصومه ابتکار به نشریه نیچر و همچنین نشریه ای که مقاله در آن به چاپ رسیده بود ادامه یافت تا اینکه نیچر نوشت: :ابتکار در پاسخی کتبی به Deja Vu به اشتباه خود اعتراف کرده است".

از سوی دیگر محمد اسلامی سردبیر نشریه "آلرژی، آسم و امین شناسی" نیز در گفتگو با نیچر اعلام کرد مقاله معصومه ابتکار مورد پپگیرد قرار گرفته و این نشریه نیز توضیحی را در خصوص شفاف سازی سیاستهای آن درخصوص کپی برداری از آثار علمی و تحقیقاتی منتشر خواهد کرد.

نباید کل تولیدات علمی را زیر سئوال نبریم، اما در صورت آگاهی از هر نوع تقلب علمی با هیئت ژوری مجله برخورد می شود

مدیر کل بررسی و ارزیابی پژوهشی وزارت علوم
اولین واکنش پس از این اتفاق مربوط به حسن قدسی پور - مدیر کل بررسی و ارزیابی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که از برخورد با متقلبان علمی در دانشگاهها، مجلات علمی و پژوهشی خبر داده بود. وی با وجود این که تاکید کرد نباید کل تولیدات علمی را زیر سئوال نبریم، اضافه کرد: وزارت علوم در صورت آگاهی از هر نوع تقلب علمی با هیئت ژوری مجله برخورد می کند.

مدیر کل بررسی و ارزیابی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: درباره پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز هیئت ممتحن دقت لازم را در این زمینه انجام می دهند و در صورتی که دانشجویی اقدام به خطا یا تقلبی در زمینه پایان نامه شده باشد، توسط هیئت ممتحن رسیدگی می شود در غیر این صورت اگر گزارشی به ما برسد شدیدا با آن برخورد می کنیم و از دانشگاهی که با این موارد برخورد نکرده پاسخ می خواهیم.

اما این موضوع تنها تلنگری برای طرح موضوعی غم انگیز بود. پس از پیگیری ها مشخص شد که شاید نیچر دست روی نقطه ای گذاشته است که نه تنها یکی از دردهای اصلی جامعه علمی کشور است بلکه حتی مقالات داخل کشور هم از این نوع تقلب مصون نیستند.

مجتبایی: به من هم دستبرد زده اند

فتح الله مجتبایی - عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه دزدیهای علمی فراوانی در کشور انجام می شود، یادآور شد: وقتی در یک جامعه انتقاد نباشد و کارها به دست کسانی که صاحب صلاحیت هستند سپرده نشود شاهد دزدیهای فراوان علمی می شویم. وقتی که مسئولان، امانت علمی نداشتند از این دزدیها می شود.

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه آیا از فرد متقلب شکایت کرده است یا خیر، گفت: خیر، من به چه کسی شکایت کنم. مرجع برای شکایت وجود دارد اما دو سه سال باید دنبال مرجع بروم. جز این که آدم به دست خودش اعصابش را خراب کند! چه کار می شود کرد، کاری نمی شود کرد.

وقتی در یک جامعه انتقاد نباشد و کارها به دست کسانی که صاحب صلاحیت هستند سپرده نشود شاهد دزدیهای فراوان علمی می شویم. وقتی که مسئولان، امانت علمی نداشتند از این دزدیها می شود

فتح الله مجتبایی - عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی
وی درباره رنجی که جامعه علمی کشور از تقلبهای علمی می برد به مهر گفت: کسانی که جامعه علمی ایران را اداره می کنند خودشان اهل علم نیستند. این مشکلات به این آسانی ها حل نمی شود. از علوم دیگر خبر چندانی ندارم اما تقلبهای علمی در علوم انسانی زیاد است. تنها تقلب هم نیست.

دکتر علیرضا مرندی - وزیر اسبق بهداشت و نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است تاکنون برای برخورد با این افراد جدی نبوده ایم و اگر این روند ادامه پیدا کند آبرو و حیثیت علمی کشور خدشه دار می شود. وی اضافه کرد: این مسئله تا اندازه ای عادی شده است که حتی برخی مجلات علمی - پژوهشی نیز به آن بها نمی دهند و مقالات مشکل دار بازهم چاپ می شود. این مسئله زمانی مشکل ساز می شود که افرادی که از این راه برای فریب علمی استفاده می کنند از امتیازات ناشی از چاپ این مقالات در داخل و خارج از کشور هم بهره مند می شوند.

مرندی راهکار مبارزه با تقلبهای علمی را اخذ جریمه های سنگین از سوی افراد خاطی دانست و به مهر گفت: فرد خاطی باید با برخورد جدی دانشگاهها و وزارتخانه های بهداشت و علوم جریمه شود و تقلب علمی اش فاش شود.

خطر در کمین هویت علمی ایران

در این میان دکتر رضا منصوری - عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر افشای سرقت علمی توسط انجمنهای علمی تاکید کرد: تقلبهای علمی در کشور هویت علمی ایران را در دنیا مخدوش می کنند و دانشگاهها و وزارت علوم باید در این زمینه تمهیدات لازم را بیندیشند.

وی نیز همچون دیگر همکاران خود معتقد است این اتفاق در سالهای اخیر به طور گسترده رواج یافته است و در ایران اولین مورد در سال 1371 گزارش شد که متعاقب آن انجمن فیزیک ایران با ایجاد کمیته علمی قضیه را پیگیری کرد. منصوری نقش انجمنهای علمی و متخصصان علمی را در این زمینه موثر دانست و تاکید کرد: امیدواریم انجمنهای علمی که سالها در زمینه های مختلف علمی فعالیت کردند با افشا کردن سرقتهای علمی جلوی این حرکت غیر علمی را بگیرند. 

دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یکی از مجموعه های آموزش عالی کشور در این باره واکنش نشان داد و معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در این باره به بازپس گیری اعتبارات هزینه شده در یک پژوهش به عنوان راهکاری برای مبارزه با این پدیده مذموم اشاره کرد.

کپی برداری علمی؛ بیماری مدرن قرن 21

وی گفت: متاسفانه مانند بسیاری از بیماری های مدرن قرن 21 مسئله کپی برداری از مقالات علمی نیز به نوعی بیماری بین المللی تبدیل شده که با توجه به پیشرفت تکنولوژی به بیشتر افراد سرایت کرده و به دزدی علمی تبدیل شده است. این موضوع مختص ایران نیست و در کشورهای غربی نیز حتی در ساده ترین مقالات این کشور دزدی علمی صورت می گیرد.

در این میان دکتر علی اکبری ساری - دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور از تلاش این کمیسیون برای تشکیل یک کارگروه ویژه برای تهیه پیش نویس پروتکل بازدارنده تقلب های علمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و گفت: 

آموزش به اعضای هیئت علمی، تدوین پروتکل راهنما و اجرای صحیح دستورالعملها می تواند از تعداد افراد کمی که به تقلب علمی می پردازند بکاهد.

حتی دیده شده که برخی افراد جلد رساله های دیگران را کنده اند و رساله را با جلدی جدید به نام خود ارائه کرده اند. قبح و بدی این امر از بین رفته است. بنابراین شرایط اجتماعی، مدرک گرایی، عدم تعهد اخلاقی و پایبند نبودن به اصول اخلاق علمی از عوامل این آسیب است

امان الله قرائی مقدم - جامعه شناس
وی معتقد است : افراد معدودی در حیطه تقلب های علمی فعالیت می کنند و این تعداد در مقابل بیش از 30 هزار پژوهشگر کشور که قوانین را رعایت می کنند و به طور جدی به امر پژوهش می پردازند انگشت شمارند اما باید توجه داشت که اندک بودن این افراد از اهمیت کار غلطی که انجام می دهند، نمی کاهد.

پس از وی نیز دکتر بهرام عین اللهی -معاون آموزشی وزارت بهداشت از استفاده از نرم افزار تقلب یاب برای مقالات علمی در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: هر عضو هیئت علمی که در چاپ مقالات خود تقلب علمی کرده باشد به هیئت مرکزی رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت علمی معرفی می شود. ما در وزارت بهداشت و در هیئت ممیزه مرکزی از نرم افزار تقلب یاب استفاده می کنیم و اگر مشخص شود یک عضو هیئت علمی در مقالات علمی تقلب کرده باشد به هیئت مرکزی رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت علمی معرفی خواهد شد.

اما یک جامعه شناس معتقد است که متقلبان علمی مجرم هستند و نیاز است که مجلس شورای اسلامی برای برخورد با متقلبان علمی قانون تدوین کند.

امان الله قرائی مقدم با بیان اینکه تقلبهای علمی باعث از بین بردن وجهه علمی کشور می شود، گفت: قوانین موجود برای برخورد با متقلبان علمی قدیمی است و ضروری است مجلس و دولت در این زمینه اقدام کنند.

وی ضعیف شدن مقولات اخلاقی و تعهد و پایبندی علمی در جامعه و از سوی دیگر مدرک گزاری را از مصادیق گسترش این خطا دانست و تاکید کرد: حتی دیده شده که برخی افراد جلد رساله های دیگران را کنده اند و رساله را با جلدی جدید به نام خود ارائه کرده اند. قبح و بدی این امر از بین رفته است. بنابراین شرایط اجتماعی، مدرک گرایی، عدم تعهد اخلاقی و پایبند نبودن به اصول اخلاق علمی از عوامل این آسیب است.

وعده های مسئولان برای برخورد با تقلبهای علمی

ایجاد منشور اخلاقی برای پیشگیری از تقلبهای علمی، اخراج متقلبین علمی از دانشگاه، محرومیت متقلبان علمی از ارتقاء، صفحه فروشی در برخی مجلات علمی، خرده گیری یک دانشمند استرالیایی از تقلب دو ایرانی، کم حوصلگی اساتید، لزوم ایجاد سیستم اطلاعاتی از مستندات علمی و بیسوادی در تولید علم عامل تقلب علمی تنها گوشه ای عناوینی است که معاونین دانشگاهها، وزارتخانه ها، روسای دانشگاهها و اساتید برجسته در موضوع تقلب علمی به آن پرداختند.

در این میان فرهنگستان علوم پزشکی کشور نیز در واکنشی به این موضوع بهترین راهکار برای پیشگیری از انحرافات علمی از جمله دستبرد به آثار دیگران را در پیروی از اصول و ضوابط استاندارد بین المللی برشمرد و تاکید کرد: عضویت در کمیته بین المللی اخلاق نشر (COPE) و پیروی از اصول آن بسیار در این زمینه راهگشا است.

موضوع تقلب علمی معصومه ابتکار هنوز اثبات نشده است

رئیس دانشگاه تربیت مدرس

پس از طی دو ماه از موضوع اولیه گزارش نیچر درباره تقلب علمی یک استاد ایرانی، فرهاد دانشجو - رئیس دانشگاه تربیت مدرس در واکنش به طرح موضوع تقلب علمی معصومه ابتکار استاد این دانشگاه، تاکید کرد: تقلب علمی وی اثبات نشده است. وی گفت: به احتمال زیاد مقاله معصومه ابتکار کپی برداری نیست اما به خاطر اینکه از نظر انگلیسی ضعیف هستیم برخی اوقات از جملاتی استفاده می کنیم که در مقالات دیگر نیز آمده است اما به نظر می رسد که اگر موضوع تحقیق و کارهای انجام شده متفاوت با سایرین باشد، نمی توان آن را تقلب علمی دانست.

نظر کمیته مورد نظر دکتر دانشجو هیچ گاه مطرح نشد اما پرونده تقلب علمی این عضو هیئت علمی راه را برای مطرح کردن این موضوع باز کرد تا سرانجام محمد مهدی زاهدی وزیر علوم از تدوین آیین نامه ای برای برخورد با متقلبان علمی کشور خبر داد و گفت: دو معاونت وزارت علوم را مامور تدوین آیین نامه ای برای برخورد با متقلبان علمی و مجلاتی که در این زمینه بی توجه هستند کرده ام که نهایی و به دانشگاهها ابلاغ می شود.

اما این پایان کار نبود و دکتر کامران باقری لنکرانی همتای زاهدی در دولت از ابلاغ بخشنامه برخورد با تقلب علمی در دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد. وی نیز تاکید کرد: موضوعی که از سوی محققان ایرانی رعایت نمی شود تکرار عبارات ادبی دیگران است و یکی از دلایل این کار این است که نویسندگان ایرانی آشنایی کاملی با عبارات انگلیسی مورد استفاده ندارند که در حال حاضر ما طرحی برای توانمندسازی نویسنده های مقالات علمی به طور جدی آغاز کرده ایم.

ورود مجلس و دولت به بحث جلوگیری از تقلب علمی

مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه قانونی تصویب کرد که سوء استفاده از مالکیت معنوی یافته های پژوهشی نظری و عملی دیگران جرم محسوب شد

این در حالی بود که در بهمن ماه سال 87 مجلس شورای اسلامی سوء استفاده از مالکیت معنوی یافته های پژوهشی را جرم محسوب کرد و با الحاق 2ماده به قانون مقررات انتظامی هیئت علمی دانشگاهها مصوب کردند که سوء استفاده از مالکیت معنوی یافته های پژوهشی نظری و عملی دیگران جرم محسوب می شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی این مصوبه را با 162 رای تصویب کردند و بر این اساس سوء استفاده از مالکیت معنوی یافته های پژوهشی نظری و عملی دیگران که قبلا نتایج آنها منتشر و با به ثبت رسیده است نیز جرم محسوب می شود.

پس از ابلاغ مصداق 2 تخلف جدید در جرائم اعضای هیئت علمی دانشگاهها از سوی رئیس جمهور موضوع تقلب های علمی رنگ اجرایی و قانونی به خود گرفت و امید می رود به کمک راهکارهای قانونی و اجرایی این قوانین حیثیت علمی کشور بیش از پیش مورد حراست قرار گیرد. 

نظرات 3 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 28 اسفند 1387 ساعت 11:08 ب.ظ

چهارشنبه سوری نزدیکه. یه وقت نری از رو آتیش بپری. آخه اگه جایگر بره رو آتیش کباب می شه!

به علت نبودن چرت و پرت برای ارسال SMS، پیشاپیش نوروز 87 را تبریک می گویم.

<<<< بوووووم >>>>
------------------
... سال نو ...
.................
.................
.................
نشده هنوز!
هول نشو... عمو نوروز بود...
باد صدا دار داد !!!

این اس ام اس رو 5 روز دیگه بخون.
.........
.........
گفتم 5 روز دیگه!
.........
.........
عید نوروز مبارک. یادت باشه من اولین کسی بودم که بهت تبریک گفتم!

تو عید میوه ها گرون شده. قدر خودتو بدون گلابی

می خواستم برات سبزه عید بفرستم گفتم شاید طاقت نیاری بخوریش

سلام، خوبی؟ من تا 5 روز دیگه دارم میرم. می دونم خیلی اذیتت کردم. شاید کسی که بعد از من میاد از من بهتر باشه... بدی، خوبی از من دیدی ببخش، قول بده فراموشم نکنی. خداحافظ برای همیشه.
از طرف سال 1387

در پی اختلاف نظر علما در مورد اینکه 4شنبه سوری 22 اسفند است یا بیست و نهم، روز 22 اسفند یوم الشک و از 22 تا 29 اسفند هفته وحشت نامگذاری شده

--------------------------------------------------------------------------------------

ایام عید - تبریک رسمی

ساقیا آمدن عید مبارک بادت
وان مواعید که دادی مرواد از یادت
سال نو و نوروز باستانی مبارک

سایه حق
سلام عشق
سعادت روح
سلامت تن
سرمستی بهار
سکوت دعا
سرور جاودانه
این است هفت سین آریایی
نوروز مبارک

سلامتی
سعادت
سیادت
سرور
سروری
سبزی
سرزندگی
هفت سین سفره زندگیتان باشد.
نوروز 87 مبارک

یک شاخه رز سفید تقدیم تو باد
رقصیدن شاخ بید تقدیم تو باد
تنها دل ساده ایست دارایی ما
آن هم شب عید تقدیم تو باد

مثل ماهی زنده
مثل سبزه زیبا
مثل سمنو شیرین
مثل سنبل خوشبو
مثل سیب خوش رنگ
و مثل سکه با ارزش باشید
سال نو مبارک

دنیا را برایتان شاد شاد
و شادی را برایتان دنیا دنیا آرزومندم
هر روزتان نوروز

با آرزوی
12 ماه شادی،
52 هفته پیروزی،
365 روز سلامتی،
8760 ساعت عشق،
525600 دقیقه برکت،
3153000 ثانیه دوستی.
سال نو مبارک باد

سال و مال و فال و حال و اصل و نسل و بخت و تخت
بادت اندر شهریاری برقرار و بر دوام
سال خرم، فال نیکو، مال وافر، حال خوش،
اصل ثابت، نسل باقی، تخت عالی، بخت رام
********سال نو مبارک********

بهار بهترین بهانه برای آغاز، وآغاز بهترین بهانه برای زیستن است
آغاز بهار بر شما مبارک

><(((>
><(((>
><(((>
من اولین کسی بودم که برای تو ماهی عید فرستادم.
سال نو مبارک

چند روز دیگه بهار میاد و همه‌چیز رو تازه می‌کنه، سال رو، ماه رو،
روزها رو، هوا رو، طبیعت رو، ولی فقط یک چیز کهنه میشه که به
همه اون تاز‌گی می‌ارزه، «دوستیمون»!

امروز 2 نفر از من آدرس و شماره تلفن تو رو گرفتن که بیان پیشت
منم دادم. سال دیگه می یان سراغت
یکیشون خوشبختی بود
اون یکی هم موفقیت

\/\/\\\&///\/\/
این سبزه 13 به دره. اون وسطی رو برای رسیدن شما به همه آرزوهاتون گره زدم

---------------------------------------------------------------------------------
ایام عید - طنز

نیکلاس کیج، جنیفر لوپز، آنجلینا جولی، تام کروز، رابرت دنیرو، خود من و بقیه ستارگان جهان سال جدید را به شما تبریک می گوییم.

یادت باشه تعطیلات به زودی تموم می شه و بعدش امتحاناته که انتظارت رو می کشه.
ستاد کوفت سازی تعطیلات نوروزی
حلول ماه مبارک نوروز بر تمامی فجرآفرینان عرصه ایثار و پیروان آن حضرت صلوات

e
.
..
ei
.
..
eid
.
..
eide
.
..
eidele ghafel
.
..
didi sale 87 ham tamoom shod?
سرسبزترین سبزه ها تقدیم تو باد . . . . . . .
( ستاد تامین علوفه دامی ) طرح ویژه جمع آوری سبزه های 13 به در
با تبریک سال نو خدمت مجردهای گرامی، دستگاه سبزه گره زنی با قابلیت 90 گره در ثانیه پیش فروش می شود.

[ بدون نام ] چهارشنبه 28 اسفند 1387 ساعت 10:53 ب.ظ

دوره ی باز آموزی قانون اساسی برای دولت نهم
در پی اتفاقات اخیر و اخطار رئیس جمهور به مجلس یک دوره بازآموزی قانون اساسی برای دولت در نظر گرفته شده است.با هم به یکی از کلاس ها سر می زنیم.

زنگ اول:املا

غانون اصاصی عیران کشک اصط.

زنگ دوم:ریاضی

محمود یک میلیارد دلار داشت.الان دیگر ندارد.خودش می گوید موش خورده.مطلوب است محاسبه ی وزن موش پس از خوردن یک میلیارد دلار.(وزن اولیه ی موش را ۳۰ گرم در نظر بگیرید)

زنگ تفریح:بچه ها در حال بازی با قانون وسط مجلس.

زنگ سوم:حرفه و فن

آقا اجازه؟بغل دستی ما هی تو نیمکتش انرژی هسته ای میسازه؛هی میندازه تو خشتک ما.

زنگ چهارم:ورزش

«دو شغله»ها بروند مامانشون را بیاورند تا بگذاریم بازی کنند.

زنگ پنجم:دینی

برای هفته ی بعد همه با هاله ی نور بیان سر کلاس.

[ بدون نام ] چهارشنبه 28 اسفند 1387 ساعت 06:42 ب.ظ

سایه شوم شایعه بر سر آزمونهای دستیاری!
خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: ماراتن نفس گیر آزمون دستیاری در سال 1387 باز هم دردسر ساز شد تا جایی که معترضان این آزمون را در مقابل مجلس شورای اسلامی جمع کرد تا اعتراض خود را به گوش نمایندگان مجلس برسانند. پرونده این آزمون در سال 87 را می خوانید.
به گزارش خبرنگار مهر، هر سال پس از اعلام نتایج دوره قبلی، ماراتن آزمونهای دستیاری برای داوطلبان جدید آغاز می شود و آنها گام در راهی می گذرانند که با وجود سختی بسیار و شب بیداری های فراوان، آینده شیرین خود را تنها در پذیرفته شدن در دوره دستیاری (رزیدنتی) می بینند.

وضعیت تحصیلی و موقعیت اجتماعی دستیاران، وضعیت موجود پزشکان عمومی، میزان استاندارد بودن آزمون دستیاری، نحوه اعمال رتبه ها در سهمیه های متعدد، وضعیت آموزش پزشکی عمومی، ظرفیت محدود دانشگاهها برای تربیت دستیار، معضلات درمانی کشور و نحوه توزیع نیروی انسانی مورد نیاز همه سئوالات بی جوابی هستند که تنها در زمان این آزمون عده ای به دنبال یافتن پاسخ برای آن می گردند.

شورای آموزش پزشکی و تخصصی به عنوان نهادی دولتی در سال 52 به دنبال تصویب قانون آن در مجلس شورای ملی وقت تحت نظارت وزرت فرهنگ و آموزش عالی تشکیل شد. بر اساس قانون مذکور این شورا متولی آموزش پزشکی در کلیه سطوح آن اعم از پزشکی عمومی و تخصصی بوده است. در سال 64 و پس از تغییراتی که منجر به تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد این شورا نیز تحت نظارت وزارت بهداشت متولی آموزش پزشکی و تخصصی بالینی شد.

بر این اساس مسئولیت برگزاری آزمون دستیاری نیز بر عهده این شورا قرار دارد که دبیر آن مستقیم از سوی وزیر بهداشت تعیین می شود.

اتفاق غیرمنتظره در آزمون دستیاری 82

آزمون دستیاری در دوره سی و یکم و در سال 82 با یک اتفاق غیرمنتظره روبرو شد و جمع کثیری از داوطلبان با اعتراض گسترده نسبت به رتبه هایی که اعلام شده بود، خواستار پیگیری های نهادهای قانونی و نظارتی شدند. پس از ادامه پیگیری های دانشجویان، گروهی از آنها با اصرار اعلام کردند که تقلبی آشکار در آزمون صورت گرفته و سئوالات فروخته شده است.

پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام نهادهای نظارتی و قانونی به این مسئله وارد شدند و کمیته ای به منظور تحقیق و تفحص در موضوع آزمون دستیاری سال 82 در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و سرانجام گزارش مفصل این کمیته از تخلفات و تقلبات در سال جاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

با توجه به اینکه در بخشی از این گزارش به این موضوع تاکید شده بود که تخلف از سالهای گذشته در این آزمون وجود داشته است، اعتماد داوطلبان به متولیان برگزاری آزمون تا حد بسیار زیادی آسیب دید.

این اعتماد تا اندازه ای خدشه دار شد که پس از سال 82 هرگاه موضوعی هرچند کوچک و بی اهمیت در مورد آزمون دستیاری مطرح می شد ذهن داوطلبان در جستجوی موردی برای طرح تقلب و تخلف بود.

تصویب آیین نامه آزمونها

در سال 84 پس از آغاز به کار دولت جدید و استقرار وزیر جدید بهداشت، رویکرد وزارتخانه به سوی ایجاد مرکزی برای برگزاری آزمون های 40 گانه وزارت بهداشت حرکت کرد. پس از ایجاد مرکز سنجش آموزش پزشکی، آیین نامه امنیت آزمونها به تصویب رسید و پس از آن روند کلی تامین امنیت آزمون نظام مند شد.

اعتراضات در آزمون دستیاری 87

در سال 87 در دوره سی و ششم اما اعتراضات شکل و فرم دیگری پیدا کرد. تنها ساعاتی پس از اعلام رتبه های آزمون دستیاری، عده ای با بیان این شائبه که کسب رتبه های بالا از سوی تعداد مشخصی از داوطلبان مشکوک به نظر می رسد و تقلب گرفته است، دامن زدند.

تجمع معترضان آزمون دستیاری 87 در مقابل مجلس

در این میان چند سایت فعال در دستیاری با انتشار بخش نظرات کاربران سایت و اعلام اسامی جعلی فروشندگان و خریداران سئوالات شایعاتی را ایجاد کردند که منجر به برپایی چند تجمع 20 تا 30 نفره در مقابل مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان نظام پزشکی شد.

عمده اعتراضات داوطلبان به این نکته منحصر می شد که رتبه های امسال غیرواقعی به نظر می رسد و با وجود اینکه داوطلبان همواره درصد اضافه شدن داوطلبان جدید را در نظر می گیرند اما باز هم تعداد رتبه های بالا سئوال برانگیز است.

اطلاعیه وزارت بهداشت مبنی بر سلامت کنکور دستیاری

پس از آن وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای تخلف در برگزاری آزمون دوره های دستیاری سال جاری را تکذیب کرد و یادآور شد در 4 سال گذشته هیچ نوع تخلفی در برگزاری امتحان دستیاری صورت نگرفته و آزمون دستیاری سال جاری نیز در کمال صحت و امنیت برگزار شده است.

توقیف یک سایت خبری مرتبط با آزمون دستیاری به اتهام اخلال در نظم و امنیت عمومی

در ادامه این اطلاعیه بیان شد که سایتی که اقدام به نشر اکاذیب با قصد تشویش اذهان عمومی در خصوص برگزاری آزمون دستیاری کرده است، به اتهام اخلال در نظم و امنیت عمومی و به دستور دادستان عمومی تهران توقیف شده و حکم جلب مسئول این سایت نیز صادر شده است.

پس از آن جمعی از داوطلبان معترض در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و در نشست مشترک مسئولان برگزاری آزمون با نمایندگان مجلس شوراس اسلامی شرکت کردند.

پاسخ رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت به معترضان
رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت نیز در اظهارنظری پس از برگزاری این جلسه در مورد رتبه های این دوره از آزمون اظهار داشت: در آزمون دستیاری سال جاری حضور انترن های (کارورزان) متاهل و استعداد درخشان باعث ایجاد رقابت فشرده شد و همین موضوع فشردگی بیشتری در رتبه های بالای آزمون ایجاد کرد
پرونده آزمون دستیاری پس از انتخاب رشته 7 هزار داوطلب واجد شرایط پایان یافت و اکنون تنها اعلام نتایج این آزمون باقی مانده است که در فروردین ماه 88 نهایی می شود تا پرونده قطور و پرحاشیه این آزمون نیز بسته شود.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد