خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

قرائت گزارش تحقیق و تفحص از امتحانات تخصصی آموزش پزشکی در مجلس

حیاتی مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش کمیسیون را درباره تحقیق و تفحص از امتحانات تخصصی آموزش پزشکی را قرائت کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدعلی حیاتی مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات هنگام ارایه گزارش گفت: بهترین رکن در برگزاری امتحانات وجود دستورالعمل حراستی و حفاظتی مشخص برای تهیه سوالات است، اما هیچ صورت جلسه‌ای از زمان مدت حضور انتخاب‌کنندگان سوالات و تهیه سوالات از سوی مسوولان آزمون دستیاری وجود ندارد و از نحوه انجام مراحل تایپ و پرینت که به تایید مسوولان حفاظتی رسیده باشد در دسترس نیست. این موارد به اضافه بی‌دقتی مشهود تصحیح‌کنندگان، این آزمون را مخدوش می‌کند.
وی در جای دیگر از این گزارش عنوان کرد: احتمال لو رفتن چارچوب‌های کلی طراحی سوالات و اصل بانک سوالات از سوی برخی طراحان سوالات وجود داشته است، به ویژه برخی از اساتید طرح سوال به دستیاران خود سفارش داده‌اند و تعدادی از اساتید با آموزشگاه‌های کنکور همکاری داشته و سوالات آزمون را به آنها منتقل کرده‌اند.
وی گفت: 10 شاخه احتمالی متخلفین در فروش و خریداران سوالات مشخص شد و از طرف مقامات قضایی ده نفر دستگیر و 58 نفر به شعبه رسیدگی کننده احضار شدند. این خرید و فروش از سال 79 و از سوی متهمان آغاز شده است.
بنابر گزارش خبرنگار ایسنا، اصل این گزارش متعاقبا اعلام خواهد شد. ........
ادامه از صفحه بعدی  :::( اظهارات جالب توجه پزشکیان در مورد گزارش تخلفات آزمون دستیاری)
 
 
ج- با همکاری شش نفر از کارشناسان پزشک و صرف 5 هزار نفر ساعت وقت در چهار ماه،  بررسی موارد با مطالعه سوابق مکتوب آزمون دستیاری پزشکی سال 82 و سنوات ما قبل آن، اجرای مصاحبه با شکات و افراد معتمد در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بررسی گزارش های نهادهای نظارتی از نحوه برگزاری آزمون دستیاری سال 82 ، مطالعه اسناد موجود در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و انجام مصاحبه با اعضای آن دبیرخانه ،پیگیری و بررسی اطلاعات قضایی پرونده های تحت بررسی در دادگستری استان تهران ، بررسی آماری - تطبیقی شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی سال 82 بررسی ساختاری و فرآیند دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی و نیز نحوه برگزاری آزمون ها توسط هیئت تحقیق و تفحص انجام پذیرفت.

د- پس از بررسی های اولیه مقرر گردید تا با تغییر ضابطین قضایی و قبول مسئولیت کار توسط معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیگیری پرونده تشکیل شده در دادسرای فرودگاه  با جدیت دنبال شود پس از آن نتیجه کار کارشناسی  کمیته تحقیق و تفحص نیز در اختیار ضابطین قضایی قرار گرفت تا تحقیقات قضایی و اطلاعاتی نیز در مورد متهمین و سرشاخه های کشف شده انجام شود، سپس مظنونین پرونده از سوی مقام محترم قضایی احضار و مورد بازپرسی قرار گرفتند.

ضابطین قضایی با صرف حدود 25 هزار نفر ساعت کار و بهره گیری از روشهای علمی بررسی خود را با شناخت شبکه فروش در مقیاسی کوچک آغاز کرده و با ریشه یابی های خاص از 22 حوزه برگزاری امتحانات در هفت استان ( استانهای تهران، مازندران، تبریز،کرمان، کرمانشاه، مشهد و خوزستان ، ) نمونه ها را انتخاب و 68 نفر را احضار نمود که 63 نفر به جرم خویش اقرار نموده و طی تشریفات قانونی 6 نفر اولیه به دادگاه معرفی گردیدند . در دادگاه بدوی برای هر 6 نفر حکم صادر شده و رای دو نفر از آنان در دادگاه تجدید نظر نیز ابرام گردید.

هیئت تحقیق و تفحص پس از انجام تحقیقات، به یافته های زیر دست یافته است:

الف- مهمترین رکن در برگزاری سالم آزمون وجود و اجرای دستورالعمل های حفاظتی و حراستی از اسناد و مدارک و سئوالات آزمون و همچنین نحوه توزیع سئوالت و پاسخنامه ها می باشد. پس از بررسی های لازم مشخص گردید هیچگونه  صورتجلسه ای از زمان حضور ، مدت حضور انتخاب کنندگان سئوالات و نیز نحوه انتخاب سئوالت نهایی از بانک سئوالات اولیه که به تایید انتخاب کنندگان سئوالات، مسئولان برگزاری ازمون ستیاری وعناصر حفاظتی و حراستی رسیده باشد ،وجود ندارد. همچنین هیچگونه صورتجلسه ای از نحوه انجام مراحل تایپ، پرینت و تکثیر سئوالات آزمون که مورد تایید عناصر حفاظتی و حراستی ومسئولان دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی باشد، تنظیم نگردیده است.

علاوه بر موارد فوق که صحت برگزاری آزمون رامخدوش می نماید، بی دقتی برگزار کنندگان در تکثیر اوراق امتحانی کاملا مشهود می باشد (معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی آموزش پزشکی تخصصی آقای دکتر (ر- ه) در مصاحبه با صدا و سیما اعلام داشته اند که تکثیر سئوالات در بخش خصوصی انجام شده است ولی از سوی اقای دکتر ن - پ دبیر شورای آموزش پزشکی  تخصصی اذعان کرده اند که تکثیر سئوالات در دبیرخانه شورا انجام گرفته است. لازم به ذکر است بررسی ها نشان می دهد که دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی در سال 82 و در ایام برگزاری امتحان و نیز در مراحل طرح سئوالات و تکثیر آنها به سفر خارج از کشور می رفته و کلیه امور آزمون  ، از سوی معاون اجرایی دبیرخانه پیگیری وابلاغ شده است و شخص دبیر شورا، نظارت مستقیمی در اجرای مراحل آزمون نداشته اند.

ب- مسئولین دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی دقت لازم را در ارسال محموله دفترچه های سئوالات گروه های مختلف شرکت کننده در آزمون دستیاری سال 82 ، انجام نداده اند بطوریکه قصور مسئولین برگزاری آزمون در این موارد مشهود است. به عنوان مثال در صورت جلسه های موجود از نحوه برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در تبریز، گزارش شده است که تعداد دفترچه های سئوالات گروه های مختلف پزشکی شامل گروه های A، B، C و D مطابق درخواست ارائه شده به دبیرخانه مرکزی در تهران، به دانشگاه تبریز ارسال نشده است، به طوریکه برای بعضی از گروه ها (مانند گروه B) تعداد دفترچه های ارسالی بیشتر از تعداد شرکت کنندگان بوده است به نحوی که در یک مرحله به دلیل اتمام دفترجه سئولات گروه A تعداد 20 سری دفترچه سئوال گروه A در همان دانشگاه تکثیر و به حوزه امتحانی مربوطه منتقل می شود.

با توجه به مکانیزم طراحی سئوالات آزمون دستیاری که به صورت کشوری و با مشارکت حدود 70 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاهها، انجام پذیرفته است . احتمال لو رفتن Guide Line یا چارچوب های کلی طراحی سئوالات و نیز بانک اصل سئوالات نهایی آزمون از سوی بعضی از طراحان سئوالات وجود داشته است به ویژه اینکه بررسی ها نشان داده است که برخی از اساتید طراح سئوال، طرح سئوالات را به دستیاران خویش واگذار کرده و دسترسی به منابع طرح سئوال و بانک سئوالات را به خارج از محدوده مورد نظر گسترش داده اند.

تحقیقات کمیته تحقیق و تفحص نشان می دهد که از میان مراکز آمادگی پزشکان برای امتحان دستیاری در تهران و شهرستانها، برخی از آموزشگاهها در ارتباط با تقلب در آزمون فوق الذکر دخالت داشته اند. یافته های کمیته تحقیق و تفحص نشان می دهد، تعداد معدودی از اساتید آنها با همکاری و هماهنگی با یکدیگر سئوالات آزمون دستیاری پزشکی سال 82 را به این آموزشگاهها منتقل نموده اند.

ج - کمیته تحقیق و تفحص مجلس با صرف وقت مقتضی، کار علمی - تحقیقی و با انجام علمیات آماری - تطبیقی و مقایسه ای برای 3 هزار نفر از شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی سال 82 و نیز با اقدامات تشریح شده مذکور که همگی آنان مستند به گزارش ها و شکایات متعدد بود، 10 شاخه احتمالی متخلفین در خروج سئوالات و فروش آنها را شناسایی نمود.

با ارائه اطلاعات و جمع بندی های اولیه مقرر گردید تا با مجوز مقام قضایی و همکاری ضابطین قضایی، کوچکترین شاخه متخلفین که شامل یک گروه چهار نفره خریداران سئوالات آزمون و نیز شخصی به نام آقای "ر - ب" بود، احضار و تحقیقات لازم از آنها به عمل آمد. آقای "ر - ب" در تحقیقات قضایی اذعان نمود که سئوالات را با یک واسطه از عناصر مورد وثوق دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی تهیه نموده است. با انجام مراحل تحقیقاتی و نیز اعترافات متهمین، یکی از سرشاخه های اصلی خروج سئوالات آزمون دستیاری سال 82 به نام آقای "م - ر - ح" شناسایی شد و از سوی مقام قضایی تحت پیگیرد قرار گرفت.

د - همزمان با بررسی یکی از شاخه های خروج سئوالات و فروش آنها که منجر به شناسایی و دستگیری سرشاخه اصلی این گروه شد، تحقیقات گسترده قضایی و نیز بررسی های کارشناسی بر روی دیگر شاخه های احتمالی نیز آغاز گردید. در این میان با مجوز مقام قضایی 10 نفر دستگیر و 58 نفر به شعبه رسیدگی کننده پرونده احضار گردیدند.

تحقیقات انجام شده و نیز اعترافات متهمان دستگیر شده، نشان داد که :

آقای "م - ر - ح" به عنوان یکی از سرشاخه های اصلی خروج سئوالات آزمون دستیاری پزشکی سال 82 ، تنها در یک مرحله سئوالات آزمون را به 40 نفر از متقاضیان سئوالات فروخته است ، فروش سئوالات از سوی وی از سال 79 با خروج سئوالات آزمون علوم پایه پزشکی و فروش آنها آغاز گردیده است و در سالهای قبل از 82 هم اقدام به خروج سئوالات آزمون های مختلف پزشکی نظیر آزمون های علوم پایه پزشکی، Ph.D ، آزمون های ارتقاء و دستیاری پزشکی، کارشناسی ارشد پزشکی در رشته های هماتوالوژی، ژنتیک، فیزیولوژی و ... و فروش آنها کرده است.

سئوالات آزمون دستیاری سال های 81 و 82 حداقل 48 ساعت قبل از برگزاری آزمون، از دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت خارج و به متقاضیان مربوطه فروخته شده است. قابل توجه اینکه به جز آزمون دستیاری سال 82 که سئوالات به صورت غیر مجلد و برگ برگ در زمان تکثیر به دست آقای "م - ر- ح" رسیده است، کلیه سئوالات آزمون های فوق الذکر در سال های گذشته، به صورت مجلد و آماده برای ارائه در روز برگزاری آزمون آن حداقل 48 ساعت و حداکثر 100 ساعت قبل از برگزاری آزمون ها، از محل مخزن خارج و به قیمت های گزاف به فروش رسیده است.

آقای "م - ر- ح" به عنوان سرشاخه اصلی یکی از گروه های شناسایی شده، کارمند قسمت علوم پایه دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی بوده و با احکام مختلف از سوی مسئول دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت، به عنوان نماینده دبیرخانه در تعدادی از آزمون های دستیاری و نیز آزمون های دیگر حضور داشته و از اوایل سال 82 به دلیل انتقال به معاونت بهداشت و تغذیه، از حضور مستقیم در دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی بازمانده است. وی تا پیش از انتقال به معاونت بهداشت و تغذیه، در خارج نمودن سئوالات از دبیرخانه نقش محوری داشته است ولی در مورد آزمون دستیاری سال 82 و همچنین آزمون  PHD سال 82 که وی از دسترسی مستقیم به سئوالات محروم بوده است، فردی به نام " م - ف" سئوالات را از دبیرخانه خارج و در اختیار وی قرار داده است. "م - ف" در زمان ارتکاب جرم مسئول حراست یکی از معاونت های وزارت بهداشت و درمان بوده است، همچنین مشخص گردید سئوالات آزمون دستیاری سال 82 از طریق این شاخه، نه تنها در تهران بلکه در اهواز و شمال کشور نیز به فروش رسیده است.

متهمین فوق در زمان احضار و دستگیری با توجه به تحقیقات و نیز اعترافات متهمین اولیه پرونده به تمام جرائم خویش اعتراف نموده، ولی کارشناسان پرونده به اقاریر انجام گرفته، اکتفا ننموده و کلیه افرادی را که از متهمین فوق سئوال خریداری کرده بودند، احضار و مورد تحقیق قرار دادن. تحقیقات مشخص نمود که اقاریر فروشندگان و خریداران درخصوص نوع سئوالات فروخته شده و مبالغ پرداختی با هم مطابقت دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، در مجموع گردش مالی صورت گرفته در این شاخه کشف شده، بالغ بر 4 میلیارد و 890 میلیون ریال تخمین زده می شود که در صورت تکمیل شدن تحقیقات این رقم افزایش نیز خواهد یافت.

با عنایت به تحقیقات علمی بسیار دقیق انجام گرفته و نیز پیگیری ها و بررسی های قضایی - اطلاعاتی انجام شده در مورد آزمون دستیاری پزشکی سال 82، مشخص گردید که صرفا در این سال، تعداد قابل توجهی از پزشکان پذیرفته شده برای دستیاری پزشکی، با خرید سئوالات، در آزمون دستیاری سال 82 قبول شده اند.

ه- با جمع بندی اطلاعات کسب شده از دیگر شاخه های احتمالی متخلفین در آزمون و نیز با توجه به اعترافات متهمان دستگیر شده در یکی از شاخه ها که قبلا به آنها اشاره گردید، کمیته تحقیق و تفحص مجلس و ضابطین قضایی خواستار انجام تحقیقات بیشتر از دو تن از معاونین وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسئول دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی و معاون اجرایی وی و تعدادی از کارشناسان حوزه مربوطه در وزارت بهداشت شدند که این درخواست مورد پیگیری قرار نگرفت. در ادامه یکی دیگر از متهمان به خرید سئوالات آزمون دستیاری از طریق تلفن همراه نیز دستگیر شد. این متهم به نام آقای "م - ر" در معیت سه نفر دیگر از شرکت کنندگان در آزمون دستیاری سال 82 ، با هماهنگی انجام شده با تیمی که به پاسخ های آزمون دسترسی داشته اند با تلفن همراه در آزمون شرکت نموده و از این طریق حین برگزاری آزمون به سئوالات پاسخ داده و در نهایت با رتبه نسبتاً خوبی در آزمون دستیاری قبول شده اند .

لازم به ذکر است که باجناق این متهم به نام "ب" نیز از متهمین پرونده و تحت پیگرد قانونی بوده است وی کارمند وزارت بهداشت و عضو تیم چهار نفره تصحیح سئوالات آزمون دستیاری نیز بوده است.

در مورخ 11/ 8 / 84 برای 6 نفر از متهمین شامل دو تن از کارمندان وزارت بهداشت و 4 نفر از خریداران اصلی سئوالات حکم قضایی صادر گردید. به طور نمونه آقای "م - ر - ح" به عنوان متهم ردیف اول پرونده به تحمل سه سال حبس، انفصال ابد از خدمات دولتی، پرداخت 183 میلیون ریال معادل دو برابر مال نامشروع تحصیل شده و ضبط 91 میلیون و 500 هزار ریال اصل مال نامشروع محکوم گردید. در ادامه دادگاه تجدید نظر حکم دو کارمند وزارتخانه را ابرام نموده و پرونده خریداران سئوال را برای بررسی در کمیته منتخب قانون نحوه رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری مصوب سال 6/7/84 به وزارتخانه ارسال نمود.

و - به هر حال تقلب در آزمون دستیاری دوره سی و یکم برای هیات تحقیق و تفحص محرز می باشد و بخصوص اینکه برخی از متهمین توسط دادگاه محکوم گردیدند و ضمناً معلوم شد که در سالیان قبل نیز تقلب در آزمونها به عمل آمده است . لذا برابر قانون کمیته ای در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت رسیدگی و برخورد با متخلفین سالیان قبل را بر عهده گرفته و تاکنون 21 نفر از افرادی که با خرید سئوال در امتحان دستیاری سال 82 قبول شده اند از ادامه تحصیل محروم گشته اند، بنا بر اظهار نظر وزیر بهداشت و معاونت آموزشی وی وزارتخانه مصمم به پیگیری و برخورد با متخلفین دوره سی و یکم و ماقبل آن می باشد.

کمیته تحقیق و تفحص در پایان پیشنهاد کرده است:

1 - اصلاح ساختاری دبیرخانه و تحکیم بخش نظارتی آن و همچنین ایجاد تمهیدات لازم در خصوص افزایش ضریب حفاظتی و حراستی آزمون ها (در مراحل طراحی سئوالات و بانک اصلی سئوالات، تهیه دفترچه آزمون و نحوه تکثیر و توزیع آن، چگونگی قرنطینه طراحان سئوال و نحوه ارتباط آنان با مراکز آموزشی آزاد، نحوه برگزاری آزمون و نیز بررسی نمرات و اعلام نهایی پذیرفته شدگان) انجام پذیرد.

2 - انجام تحقیقات و بررسی شرایط پذیرفته شدگان سایر استانهای کشور و تکمیل تحقیقات در هفت استان بررسی شده و اخراج پزشکان متقلب و تشدید مجازات آنان صورت گیرد.

3- پیگیری تشدید مجازات متخلفین در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزشگاههای متخلف برابر قانون، نحوه رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری مصوب سال 6/7 /84 انجام گیرد.
4 - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه قضایی پیگیری جدی موضوع تا حصول نتیجه نهایی در ارتباط با آزمون دوره سی و یکم و تقلب در سالیان قبل را دنبال نمایند.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد