خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

آزمون دستیاری باز هم خبرساز شد! / شفاف سازی کنید

 
 
 
گزارش خبری مهر
آزمون دستیاری باز هم خبرساز شد! / شفاف سازی کنید
انتشار رتبه های آزمون دستیاری پیش از موعد توسط یک سایت و تکذیب آن از سوی وزارت بهداشت هر چند از عواقب این موضوع کاست اما هشداری است برای مسئولان تا با برنامه ریزی صحیح تر از هرگونه شایعه یا تخلف جلوگیری کنند و به شفاف سازی در این زمینه اقدام کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی که از اسفند سال 82 و پس از تخلفات صورت گرفته در آن آزمون در حال رسیدن به آرامش بود، در این دوره با یکی از تعجب برانگیزترین اقدامات مواجه شد.
 
آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی برای پزشکان عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است و داوطلبان این آزمون باید ضمن حضور در مراکز درمانی و انجام وظایف پزشکی خود در روزهای منتهی به اسفند سختیهای درس خواندن های دوباره و چند باره را تحمل کنند.
 

پزشکان جوانی که به امید روزهای بهتر در دوره تخصصی، رنج شرکت در آزمونی که به زعم برخی از کنکور سراسری برایشان سخت تر است را بر خود هموار می کنند و با شرکت در آن به امید قبولی، زمان های زیادی را به انتظار می نشینند. این انتظار از سوی مسئولان به منظور اطمینان از صحت همه جانبه آزمون و از سوی داوطلبان انتظاری کشنده تلقی می شود و همین مسئله موجب بروز برخی از شایعات و گمانه زنی ها در آستانه اعلام نتایج می شود.
 
در روزهایی که داوطلبان در انتظار اعلام کارنامه نهایی و انتخاب رشته بودند، چند سایت اینترنتی و وبلاگ به انتشار جدولی پرداختند که بدون هیچ نام و نشانی خبر از رتبه ها و نمره کل داوطلبین می داد. این جدول که بنا به گفته مسئولان سایت انتشار دهنده توسط یک ایمیل مجهول دریافت شده بوده، شائبه هایی را در میان داوطلبان ایجاد کرد.
 
گمانه زنی ها آغاز شد و برخی تا هک شدن سایت ثبت نام آزمون دستیاری نیز پیش رفتند اما بررسی های فنی نشان داد که هیچ گونه اطلاعاتی از طریق این سایت و دیگر بخشهای مسئول در وزارت بهداشت خارج نشده است.
 
در این میان سایتی که در ابتدا نسبت به انتشار این جدول اقدام کرده بود در توضیحی خاطرنشان کرد: " با توجه به واکنش دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت به انتشار لیست مربوط به نمره و رتبه شرکت کنندگان در آزمون دستیاری سال 1386 در سایت "..."، این سایت علیرغم تاکید قبلی مبنی بر عدم اطمینان کافی از منبع خبر، مجدداً اعلام می دارد که به دنبال اعتراض دبیرخانه محترم شورای آموزش پزشکی و تخصصی نسبت به حذف آن از سایت اقدام شد. با توجه به توضیحات دبیرخانه مذکور به نظر می رسد لیست ارائه شده بدون در نظر گرفتن تاثیر سهمیه های مختلف بر رتبه تهیه گردیده و توصیه  سایت "..." به همکاران شرکت کننده در آزمون صبر و شکیبایی تا اعلام رسمی نتایج و کارنامه ها در سایت وزارت بهداشت می باشد." 
 
دکتر محمدعلی محققی - دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص تأکید کرد: هیچ گونه خدشه ای به بانک های اطلاعاتی وزارت بهداشت و همچنین اطلاعات ثبت نامی داوطلبان وارد نشده است و داوطلبان اطمینان داشته باشند که همه اطلاعات ثبت نامی آنها در نهایت امنیت مورد حفاظت قرار دارد.
 
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: تمام امور پرسشنامه، اوراق آزمون و سایر مواردی که به آزمون دستیاری مرتبط است، در نهایت دقت مورد حفاظت است و داوطلبان اطمینان داشته باشند که دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی از حقوق فرد فرد داوطلبان دفاع می کند.
 
وی اظهار داشت : داوطلبان باید تنها به اطلاعیه هایی که از سوی وزارت بهداشت منتشر می شود توجه کنند، که البته دانشگاههای علوم پزشکی و مرکز سنجش آموزش پزشکی نیز مرجع خوبی برای دریافت اطلاعات آزمون هستند.
 
محققی با رد اعتبار رتبه های منتشر شده از سوی سایتها و وبلاگها خاطرنشان کرد: این جدول تنها یک مدل سازی از رتبه های اعلام شده آزمون دستیاری در سال های گذشته بوده است .
 
وی انتشار این گونه جداول را غیرقانونی دانست و گفت: داوطلبان توجه داشته باشند که در هر صورت انتشار این گونه اطلاعات بدون سندیت به تشویش اذهان می انجامد و غیر قانونی است اما در این میان دبیرخانه نیز وظیفه خود را در زمینه اطلاع رسانی به انجام می رساند تا از هر گونه شائبه ای جلوگیری شود.
 
در این میان کی قباد طاهرنژاد - رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: مسئولان سایت مربوطه پس از دریافت تذکرات لازم از سوی وزارت بهداشت در خصوص انتشار جدول رتبه های آزمون دستیاری که بدون هیچ سندیت علمی تهیه شده بود، عذرخواهی خود را اعلام کرده اند.
 
وی اضافه کرد: این مسئله نشان می دهد که این موضوع دیگر قابل اعتنا نیست و باید توجه داشت که این جدول می توانسته با جمع آوری اطلاعات آماری از دوستان و اطرافیان نیز شکل بگیرد زیرا اعلام رتبه ها بدون اعمال سهمیه که مهمترین نکته در آزمون دستیاری است هیچ ارزشی در بر ندارد و تنها یک عدد محسوب می شود.
 
رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت انتشار رتبه های داوطلبان آزمون دستیاری به همراه فرم انتخاب رشته در روز اول اردیبهشت ماه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نشان دهنده تهیه شدن این جدول تنها بر اساس گمانه زنی دانست.
 
به گزارش مهر، در این میان نکته ای که جلب توجه می کند این است که چرا آزمون دستیاری همیشه باید حاشیه هایی را به همراه داشته باشد و آیا به طول انجامیدن زمان اعلام نتایج زمینه ساز این نوع شائبه ها نیست.
 
خاطره ناخوشایند تخلفات آزمون دستیاری در سال 82، لو رفتن سئوالات آزمون، فروش سئوالات با قیمت های میلیونی، سلب اعتماد گروه زیادی از داوطلبان و شائبه ادامه تحصیل برخی از متقلبان همچنان خاطر جمعیت زیادی از داوطلبان آزمون دستیاری را می آزارد و این موضوع حاشیه ای پررنگ تر از متن برای این آزمون ساخته است.
 
از دیگر نکاتی که در مورد آزمون دستیاری به عنوان یکی از آزمون های مهم کشوری که زمینه ارتقاء پزشکان عمومی را فراهم می آورد این است که طولانی بودن زمان بررسی مدارک داوطلبان، بررسی پاسخنامه ها، ثقیل بودن زبان نگارش دفترچه آزمون، مشخص نبودن ظرفیت ها و نوع تأثیر سهمیه ها در قبولی افراد، ... همه و همه دست به دست هم می دهد که یک آزمون دچار حاشیه های ناخواسته ای شود.
 
در این میان ضرورت دارد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تلاشی بیشتر و فراگیر نسبت به اطلاع رسانی بهتر در این زمینه بپردازد تا داوطلبان دست به دامان دوستان و آشنایان، تلفنخانه وزارتخانه، آشنایی در دبیرخانه و ... هزاران مستمسک دیگر که مسئولیتی بر عهده آنها نیست، نشوند.
 
نظرات 21 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 26 اردیبهشت 1387 ساعت 01:41 ب.ظ

نوشدارو بعد از مرگ سهراب...افسوس

۴ سال پیش چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 09:10 ب.ظ

متن گزارش قرائت شده از تحقیق و تفحص از آزمون‌های تخصصی آموزش پزشکی در مجلس
گزارش تحقیق و تفحص از آزمون‌های تخصصی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بویژه آزمون دستیاری سال 1382 در جلسه علنی امروز قرائت شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن کامل این گزارش که از سوی محمدعلی حیاتی مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه امروز قرائت شد به شرح زیر است.

1) مقدمه:
یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوزه شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی است که همه ساله امتحانات زیادی در این حوزه اجرا شده و بخش مهمی از قوانین و دستور العمل ها مربوط به آن است، در میان امتحانات برگزار شده، آزمون دستیاری پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

رقابت سنگین پزشکان شرکت‌کننده در این آزمون و میزان پذیرش اندک شرکت‌کنندگان برای ورود به دوره تخصصی، باعث شده است تا برگزاری این آزمون از حساسیت و اولویت خاصی برخوردار باشد، متاسفانه در سال 80 نحوه برگزاری این آزمون از سوی شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی و نیز وجود مشکلات ساختاری در دبیرخانه این شورا، بر دامنه نگرانی‌ها افزوده و به همین دلیل پس از برگزاری آزمون سال 82 اعتراضات و شکایات فراوانی از عملکرد مسوولان برگزار کننده و نیز نحوه اجرای آزمون، به مراجع مختلف صورت گرفته است.

در پی ارائه تخلفات برگزاری آزمون دستیاری سال 82 به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 14 نفر از نمایندگان مجلس سئوالی را در راستای ایفای وظیفه نظارتی خویش و با هدف روشن شدن اذهان عمومی از روند برگزاری آزمون از وزیر سابق وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی مطرح نمودند. ولی به دلیل عدم ارائه اطلاعات آزمون دستیاری از سوی مسئولان وقت وزارتخانه، درخواست تحقیق و تفحص از نحوه برگزاری آزمون طرح و پس از تصویب در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب رسید.

گزارش پیش رو، چگونگی انجام مراحل تحقیق و تفحص را تشریح و با ارائه یافته‌های کمیته تحقیق، به بیان نتایج و راهکارهای موردنظر خواهد پرداخت.

2) سابقه آزمون:
الف- بر طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاریخ 11/16 /82 به عنوان روز برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در سال 82 تعیین می‌گردد ولی به دلایل نامشخص برگزاری آزمون از تاریخ فوق، به روز 14 /12 /82 منتقل می‌گردد.

ب- پس از برگزاری آزمون، گزارش‌های متعددی دال بر وجود تقلب، خرید و فروش سئوالات، تخلف درنحوه برگزاری آزمون منتشر گردید و در همین راستا چندین تحصن و تجمع اعتراض‌آمیز از سوی پزشکان شرکت کننده در آزمون، در مقابل مراجع نظارتی و قضایی برگزار شد. به دنبال موارد فوق، شکایت‌های متعددی به مراجع قضایی و نظارتی انجام پذیرفت.

3) مراحل انجام تحقیقات از سوی کمیته تحقیق و تفحص:

الف- در تاریخ 26 /3 /83 چهارده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تخلف در امتحان ورودی سی و یکمین دوره دستیاری تخصصی پزشکی سئوالی را از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌نمایند. سوال مربوطه به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده و وزیر محترم سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در جلسه مورخ

9 /4 /83 کمیسیون آموزش و تحقیقات به ارائه توضیحاتی در مورد برگزاری آزمون می‌پردازد که نمایندگان از پاسخ‌های وزیر محترم، قانع نشده و توافق گردید تا کمیته‌ای متشکل از آقایان دکتر حیدرپور، دکتر ریاض، دکتر امیرحسنخانی و دکتر زاکانی، موضوع را دقیقا بررسی و نتیجه را به کمیسیون ارائه دهند.

کمیته در تاریخ 16 /4 /83 به وزارت بهداشت ودرمان معرفی شد و اولین جلسه کمیته در تاریخ 17 /4 /83 در محل دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی برگزار و لیستی از اطلاعات مورد نیاز کمیته به دبیرخانه مربوطه ارائه گردید.

در تاریخ 20 /4 /83 بخشی از اطلاعات مورد درخواست از سوی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی در اختیار کمیته قرار گرفت ولی با بررسی اطلاعات ارسالی مشخص گردید که اطلاعات دارای نواقص فراوان بوده و قابل بهره‌برداری نمی‌باشد. پس از پیگیری کمیته جهت تکمیل اطلاعات، مسوولان دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی، اعلام نمودند مقام وزارت دستور داده‌اند که اطلاعات به صورت پرینت شده و مکتوب در اختیار مجلس قرار گیرد به همین دلیل اطلاعات جامعه و کامل به مجلس ارائه نشده است.

در تاریخ 23 /4 /83 طی نامه‌ای به شماره 37/38/د کمیسیون آموزش و تحقیقات مجددا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست کرد تا اطلاعات دقیق‌تری به کمیته مجلس ارائه دهند، پس از این نامه در 6 نوبت و در مدت حدود 20 روز بخش دیگری از اطلاعات مورد نیاز به کمیته تحقیق مجلس ارائه گردید که متاسفانه با بررسی‌های انجام شده این اطلاعات نیز دارای ابهامات و نواقص فراوان بودند.

به علت کارشکنی‌های انجام شده در نحوه ارائه اطلاعات به کمیته تحقیق مجلس، وزیر محترم وقت بار دیگر به کمیسیون آموزش و تحقیقات دعوت و در حضور وی و معاون پارلمانی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، ضمن پرداختن به ابهامات موجود، به عدم ارائه اطلاعات از وزارت بهداشت و درمان به مجلس اعتراض شد. علی‌رغم قول‌های مکرر، اطلاعات کامل به کمیته داده نشد و بعد از حضور معاون پارلمانی وزارتخانه و دبیر شواری عالی آموزش پزشکی و تخصصی در کمیسیون اصل نود مجلس لوح فشرده اطلاعات مربوط به امتحان دوره سی و یکم به کمیته تحویل گردید ولی در بررسی انجام شده معلوم شد که بخشی از اطلاعات از لوح فشرده مزبور حذف شده است.

برای بار سوم وزیر، معاون پارلمانی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به کمیسیون آموزش و تحقیقات دعوت شده و بعد از طرح موضوع، آقای دکتر ن-پ دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به صراحت اعلام داشتند که عدم ارسال کامل اطلاعات برای ممانعت از بررسی کامل نمایندگان بوده است. البته این گفته مورد اعتراض وزیر قرار گرفت و باعث شد ایشان از کار برکنار شده و ضمنا معاون پارلمانی وزارتخانه نیز استعفاء نماید.

ب- متاسفانه علی‌رغم تلاش نمایندگان مجلس برای پیگری موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مسئولان وزارتخانه از تمکین در برابر ارائه اطلاعات کامل به کمیته تحقیق مجلس سرباز زده و در نهایت نمایندگان محترم تصمیم گرفتند تا با طرح تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری سال 82، از ابزار قانونی مجلس در بعد نظارتی خویش استفاده کنند، به همین منظور یکی از نمایندگان با ارائه درخواستی خواهان انجام تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری پزشکی سال 82 شد. این درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب شده و سپس به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

ج- با همکاری شش نفر از کارشناسان پزشک و صرف پنج هزار نفر ساعت وقت در چهار ماه، بررسی موارد با مطالعه سوابق مکتوب آزمون دستیاری پزشکی سال 82 و سنوات ما قبل آن، اجرای مصاحبه با شکات و افراد معتمد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی گزارش‌های نهادهای نظارتی از نحوه برگزاری آزمون دستیاری سال 82، مطالعه اسناد موجود در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و انجام مصاحبه با اعضای آن دبیرخانه، پیگیری و بررسی اطلاعات قضایی پرونده‌های تحت بررسی در دادگستری استان تهران، بررسی آمار- تطبیقی شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی سال 82، بررسی ساختار و فرآیندی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی و نیز نحوه برگزاری آزمون‌ها توسط هیات تحقیق و تفحص انجام پذیرفت.

د- پس از بررسی‌های اولیه مقرر گردید تا با تغییر ضابطین قضایی و قبول مسئولیت کار توسط معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیگیری پرونده تشکیل شده در دادسرای فرودگاه با جدیت دنبال شود و پس از آن نتیجه کار کارشناسی کمیته تحقیق و تفحص نیز در اختیار ضابطین قضایی قرار گرفت تا تحقیقات قضایی و اطلاعاتی نیز در مورد متهمین و سرشاخه‌های کشف شده انجام شود. سپس مظنونین پرونده از سوی مقام محترم قضایی احضار و مورد بازپرسی قرار گرفتند.

ضابطین قضائی با صرف حدود بیست و پنج هزار نفر ساعت کار و بهره‌گیری از روش‌های علمی بررسی خود را با شناخت شبکه فروش در مقیاس کوچک آغاز کرده و با ریشه‌یابی‌های خاص از بیست و دو حوزه برگزاری امتحانات در هفت استان (استان‌های تهران، مازنداران، تبریز، کرمان، کرمانشاه، مشهد و خوزستان) نمونه‌ها را انتخاب و شصت و هشت نفر را احضار نمود که شصت و سه نفر به جرم خویش اقرار نموده و طی تشریفات قانونی شش نفر اولیه به دادگاه معرفی گردیدند. در دادگاه بدوی برای هر شش نفر حکم صادر شد و رای دو نفر از آنان در دادگاه تجدید نظر نیز ابرام گردید.

4) یافته‌ها:
الف- مهم‌ترین رکن در برگزاری سالم آزمون، وجود و اجرای دستورالعمل‌های حفاظتی و حراستی از اسناد و مدارک و سئوالات آزمون و هم‌چنین نحوه توزیع سئوالات و پاسخنامه‌ها می‌باشد پس از بررسی‌های لازم مشخص گردید هیچ‌گونه صورتجلسه‌ای از زمان حضور، مدت حضور انتخاب‌کنندگان سئوالات و نیز نحوه انتخاب سئوالات نهایی از بانک سئوالات اولیه که به تایید انتخاب‌کنندگان سئوالات، مسئولان برگزاری آزمون دستیاری و عناصر حفاظتی و حراستی رسیده باشد، وجود ندارد. هم‌چنین هیچ‌گونه صورتجلسه‌ای از نحوه انجام مراحل تایپ، پرینت و تکثیر سوالات آزمون که مورد تایید عناصر حفاظتی و حراستی و مسئولان دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی باشد، تنظیم نگردیده است.

علاوه بر موارد فوق که صحت برگزاری آزمون را مخدوش می‌نماید، بی‌دقتی برگزارکنندگان در تکثیر اوراق امتحانی کاملا مشهود می‌باشد ( معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی آموزش پزشکی تخصصی آقای دکتر(ه) در مصاحبه با صدا و سیما اعلام داشته‌اند که تکثیر سئوالات در بخش خصوصی انجام شده است ولی از سوی دیگر آقای دکتر ن-پ دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی اذعان کرده‌اند که تکثیر سوالات در دبیرخانه شورا انجام گرفته است). لازم به ذکر است بررسی‌ها، نشان می‌دهد که دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی در سال 82 و در ایام برگزاری امتحان و نیز در مراحل طرح سئوالات و تکثیر آنها، به سفر خارج از کشور می‌رفته و کلیه امور آزمون، از سوی معاون اجرایی دبیرخانه پیگیری و ابلاغ شده است و شخص دبیر شورا، نظارت مستقیمی در اجرای مراحل آزمون نداشته‌اند.

ب- مسئولین دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی دقت لازم را در ارسال محموله دفترچه‌های سئوالات گروه‌های مختلف شرکت‌کننده در آزمون دستیاری سال 82، انجام نداده‌اند؛ به طوری‌که قصور مسئولین برگزاری آزمون در این موارد مشهود است.

به عنوان مثال در صورت‌جلسه‌های موجود از نحوه‌ی برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در تبریز، گزارش شده است که تعداد دفترچه‌های سوالات گروه‌های مختلف پزشکی شامل گروه‌های A، B، C و D مطابق درخواست ارایه شده به دبیرخانه مرکزی در تهران، به دانشگاه تبریز ارسال نشده است؛ به طوری که برای بعضی از گروه‌ها (مانند گروه B) تعداد دفترچه‌های ارسالی بیشتر از تعداد شرکت‌کنندگان و برای بعضی دیگر از گروه‌ها (نظیر A) تعداد دفترچه‌های ارسال شده کمتر از تعداد شرکت کنندگان بوده است؛ به نحوی که در یک مرحله به دلیل اتمام دفترچه سوالات گروه A، تعداد بیست سری دفترچه سوال گروه A، در همان دانشگاه تکثیر و به حوزه‌ی امتحانی مربوطه منتقل می‌شود.

با توجه به مکانیزم طراحی سوالات آزمون دستیاری که به صورت کشوری و با مشارکت حدود هفتاد نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها انجام پذیرفته است، احتمال لو رفتن Guide Line با چارچوب‌های کلی طراحی سوالات و نیز اصل بانک سوالات و سوالات نهایی آزمون از سوی بعضی از طراحان سوالات وجود داشته است به‌ویژه این‌که بررسی‌ها نشان داده است که برخی از اساتید طرح سوال، طرح سوالات را به دستیاران خویش واگذار کرده و دسترسی به منابع طرح سوال و بانک سوالات را به خارج از محدوده‌ی مورد نظر گسترش داده‌اند.

تحقیقات کمیته‌ی تحقیق و تفحص نشان می‌دهد که از میان مراکز آمادگی پزشکان برای امتحان دستیاری در تهران و شهرستان‌ها، برخی از آموزشگاه‌ها در ارتباط با تقلب در آزمون فوق‌الذکر دخالت داشته‌اند. یافته‌های کمیته‌ی تحقیق و تفحص نشان می‌دهد تعداد معدودی از اساتید آنها با همکاری و هماهنگی با یکدیگر سوالات آزمون دستیابی پزشکی سال 82 را به این آموزشگاه‌ها منتقل نموده‌اند.

ج – کمیته‌ی تحقیق و تفحص مجلس، با صرف وقت مقتضی، کار علمی – تحقیقی و با انجام عملیات آماری – تطبیقی و مقایسه‌ای برای 3000 نفر از شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی سال 82 و نیز با اقدامات تشریح شده مذکور که همگی آنان مستند به گزارش‌ها و شکایات متعدد بود، 10 شاخه‌ی احتمالی متخلفین در خروج سوالات و فروش آنها را شناسایی نمود.

با ارایه‌ی اطلاعات و جمع‌بندی‌های اولیه مقرر گردید تا با مجوز مقام قضایی و همکاری ضابطین قضایی، کوچک‌ترین شاخه متخلفین که شامل یک گروه چهار نفره خریداران سوالات آزمون و نیز شخصی به نام آقای «ر-ب» بود، احضار و تحقیقات لازم از آنها به عمل آید. آقای «ر-ب» در تحقیقات قضایی اذعان نمود که سوالات را با یک واسطه از عناصر مورد وثوق دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی تهیه نموده است. با انجام مراحل تحقیقاتی و نیز اعترافات متهمین، یکی از سرشاخه‌های اصلی خروج سوالات آزمون دستیابی سال 82، به نام آقای «م-ر-ح» شناسایی شد و از سوی مقام قضایی تحت پیگرد قرار گرفت.

د- همزمان با بررسی یکی از شاخه‌های خروج سوالات و فروش آنها که منجر به شناسایی و دستگیری سرشاخه اصلی این گروه شد، تحقیقات گسترده‌ی قضایی و نیز بررسی‌های کارشناسی بر روی دیگر شاخه‌های احتمالی نیز آغاز گردید. در این میان با مجوز مقام قضایی 10 نفر دستگیر و 58 نفر نیز به شعبه‌ی رسیدگی کننده‌ی پرونده احضار گردیدند.

تحقیقات انجام شده و نیز اعترافات متهمان دستگیر شده نشان داد که:

آقای «م-ر-ح» به عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی خروج سوالات آزمون دستیاری پزشکی سال 82، تنها در یک مرحله سوالات آزمون را به 40 نفر از متقاضیان سوالات فروخته است. فروش سوالات از سوی وی از سال 1379 با خروج سوالات آزمون علوم پایه پزشکی و فروش آنها آغاز گردیده است و در سال‌های قبل از 82 هم اقدام به خروج سوالات آزمون‌های مختلف پزشکی نظیر آزمون‌های علوم پایه پزشکی، PHD، آزمون‌های ارتقا و دستیاری پزشکی، کارشناسی ارشد پزشکی در رشته‌های هماتولوژی، ژنتیک، فیزیولوژی و ... و فروش آنها کرده است.

سوالات آزمون دستیاری سال‌های 81 و 82 حداقل 48 ساعت قبل از برگزاری آزمون، از دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت خارج و به متقاضیان مربوطه فروخته شده است. قابل توجه این‌که به‌جز آزمون دستیاری سال 82 که سوالات به صورت غیرمجلد و برگ برگ در زمان تکثیر به دست آقای «م-ر-ح» رسیده است، کلیه‌ی سوالات آزمون‌های فوق‌الذکر در سال‌های گذشته، به صورت مجلد و آماده برای ارایه در روز برگزاری آزمون آن حداقل 48 ساعت و حداکثر 100 ساعت قبل از برگزاری آزمون‌ها، از محل مخزن خارج و به قیمت‌های گزاف به فروش رسیده است.

آقای «م-ر-ح» به عنوان سرشاخه‌ی اصلی یکی از گروه‌های شناسایی شده، کارمند قسمت علوم پایه دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی بوده و با احکام مختلف از سوی مسوول دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت، به عنوان نماینده‌ی دبیرخانه در تعدادی از آزمون‌های دستیاری و نیز آزمون‌های دیگر حضور داشته و از اوایل سال 82 به دلیل انتقال به معاونت بهداشت و تغذیه، از حضور مستقیم در دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی بازمانده است. وی تا پیش از انتقال به معاونت بهداشت و تغذیه، در خارج نمودن سوالات از دبیرخانه نقش محوری داشته است، ولی در مورد آزمون دستیاری سال 82 و هم‌چنین آزمون PHD سال 82 که وی از دسترسی مستقیم به سوالات محروم بوده است، فردی به نام «م-ف» سوالات را از دبیرخانه خارج و در اختیار وی قرار داده است. «م-ف» در زمان ارتکاب جرم مسوول حراست یکی از معاونت‌های وزارت بهداشت و درمان بوده است. هم‌چنین مشخص گردید سوالات آزمون دستیاری سال 82 از طریق این شاخه، نه تنها در تهران بلکه در اهواز و شمال کشور نیز به فروش رسیده است.

متهمین فوق در زمان احضار و دستگیری با توجه به تحقیقات و نیز اعترافات متهمین اولیه پرونده به تمام جرایم خویش اعتراف نموده، ولی کارشناسان پرونده به اقاریر انجام گرفته اکتفا ننموده و کلیه‌ی افرادی را که از متهمین فوق سوال خریداری کرده بودند احضار و مورد تحقیق قرار دادند. تحقیقات مشخص نمود که اقاریر فروشندگان و خریداران درخصوص نوع سوالات فروخته شده و مبالغ پرداختی با هم مطابقت دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، در مجموع گردش مالی صورت گرفته در این شاخه کشف شده، بالغ بر 000/000/890/4 ریال تخمین زده می‌شود که در صورت تکمیل شدن تحقیقات این رقم افزایش نیز خواهد یافت.

با عنایت به تحقیقات علمی بسیار دقیق انجام گرفته و نیز پی‌گیری‌ها و بررسی‌های قضایی – اطلاعاتی انجام شده در مورد آزمون دستیاری پزشکی سال 82 مشخص گردید که صرفا در این سال، تعداد قابل توجهی از پزشکان پذیرفته شده برای دستیاری پزشکی، با خرید سوالات، در آزمون دستیاری سال 82 قبول شده‌اند.

ه- با جمع‌بندی اطلاعات کسب شده از دیگر شاخه‌های احتمالی متخلفین در آزمون و نیز با توجه به اعترافات متهمان دستگیر شده در یکی از شاخه‌ها که قبلا به آن اشاره گردید، کمیته‌ی تحقیق و تفحص مجلس و ضابطین قضایی خواستار انجام تحقیقات بیشتر از دو تن از معاونین وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسوول دبیرخانه‌ی آموزش پزشکی تخصصی و معاون اجرایی وی و تعدادی از کارشناسان حوزه‌ی مربوطه در وزارت بهداشت شدند که این درخواست مورد پی‌گیری قرار نگرفت. در ادامه یکی دیگر از متهمان به خرید سوالات آزمون دستیاری از طریق تلفن همراه نیز دستگیر شد. این متهم به نام آقای «م-ر» در معیت سه نفر دیگر از شرکت کنندگان در آزمون دستیاری سال 82، با هماهنگی انجام شده با تیمی که به پاسخ‌های آزمون دستیاری دسترسی داشته‌اند، با تلفن همراه در آزمون شرکت نموده و از این طریق حین برگزاری آزمون، به سوالات پاسخ داده و در نهایت با رتبه‌ی نسبتا خوبی در آزمون دستیاری قبول شده‌اند.

لازم به ذکر است که باجناق این متهم به نام «ب» نیز از متهمین پرونده و تحت پیگرد قانونی بوده است. وی کارمند وزارت بهداشت و عضو تیم چهار نفره تصحیح سوالات آزمون دستیاری نیز بوده است.

در مورخ 11/8/84 برای 6 نفر از متهمین شامل دو تن از کارمندان وزارت بهداشت و 4 نفر از خریداران اصلی سوالات حکم قضایی صادر گردید. به طور نمونه آقای «م-ر-ح» به عنوان متهم ردیف اول پرونده به تحمل سه سال حبس، انفصال ابد از خدمات دولتی، پرداخت 000/000/183 ریال معادل دو برابر مال نامشروع تحصیل شده و ضبط 000/500/91 ریال اصل مال نامشروع محکوم گرید. در ادامه دادگاه تجدیدنظر حکم دو کارمند وزارتخانه را ابرام نموده و پرونده‌ی خریداران سوالات را برای بررسی در کمیته‌ی منتخب قانون نحوه‌ی رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری مصوب سال 6/7/1384 به وزارتخانه ارسال نمود.

و – به هر حال تقلب در آزمون دستیاری دوره‌ی سی و یکم برای هیات تحقیق و تفحص محرز می‌باشد، به‌خصوص این‌که برخی از متهمین توسط دادگاه محکوم گردیدند و ضمنا معلوم شد که در سالیان قبل نیز تقلب در آزمون‌ها به عمل آمدده است. لذا برابر قانون کمیته‌ای در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسوولیت رسیدگی و برخورد با متخلفین سالیان قبل را بر عهده گرفته و تا کنون 21 نفر از افرادی که با خرید سوال در امتحان دستیاری سال 1382 قبول شده‌اند از ادامه‌ی تحصیل محروم گشته‌اند. بنا بر اظهارنظر وزیر محترم بهداشت و معاونت آموزشی وی وزارتخانه مصمم به پی‌گیری و برخورد با متخلفین دوره‌ی سی و یکم و ماقبل آن می‌باشد.

5) پیشنهادها:

1. اصلاح ساختاری دبیرخانه و تکمیل بخش نظارتی آن و هم‌چنین ایجاد تمهیدات لازم درخصوص افزایش ضریب حفاظتی و حراستی آزمون‌ها (در مراحل طراحی سوالات و بانک اصلی سوالات، تهیه دفترچه آزمون و نحوه‌ی تکثیر و توزیع آن، چگونگی قرنطینه طراحان سوال و نحوه‌ی ارتباط آنان با مراکز آموزشی آزاد، نحوه‌ی برگزاری آزمون و نیز بررسی نمرات و اعلام نهایی پذیرفته شدگان) انجام پذیرد.

2. انجام تحقیقات و بررسی شرایط پذیرفته شدگان سایر استان‌های کشور و تکمیل تحقیقات در هفت استان بررسی شده و اخراج پزشکان متقلب و تشدید مجازات آنان صورت گیرد.

3. پی‌گیری تشدید مجازات متخلفین در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزشگاه‌های متخلف برابر قانون نحوه‌ی رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری مصوب سال 6/7/1384 انجام گیرد.

4. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه قضایی پی‌گیری جدی موضوع تا حصول نتیجه‌ی نهایی در ارتباط با آزمون دوره‌ی سی و یکم و تقلب در سالیان قبل را دنبال نمایند.

هیات تحقیقات و تفحص از آزمون تخصصی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

سایت پزشکان ایرانی :


دکتر گمشده چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:55 ب.ظ http://drdarya74.blogsky.com

تو رو خدا یکی بگه جزوه های کامزان احمدی خوبه یا سروش فرزانگان؟

سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:33 ب.ظ

اختصاصی مهر /
اظهارات جالب توجه پزشکیان در مورد گزارش تخلفات آزمون دستیاری
وزیر سابق بهداشت که تخلفات دستیاری در زمان وی صورت گرفته است، گفت: در زمان آزمون دستیاری سال 82 به وزارت بهداشت اعلام می شد که ما شواهدی در دست داریم اما هیچ دلیل و شواهدی به ما گزارش نشد و تنها می گفتند که ما شواهدی در دست داریم.
دکتر مسعود پزشکیان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ما در همان زمان نیز اعلام کردیم که باید طبق قانون با این موضوع برخورد شود و طبق قانون، برخورد با تخلفات در آزمون ها باید در هیئت رسیدگی به تخلفات انجام گیرد. از ما هم به عنوان مطلع دعوت نشد.

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در آن زمان عده ای از دستیاران احضار شدند و پس از ثابت شدن بی گناهی آنان را آزاد کردند و اگر در این روند یک نفر اشتباه کرده است باید با آن طبق قانون برخورد شود.

وی اظهار نظر قطعی در این زمینه را به زمانی موکول کرد که گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در این مورد را مطالعه کند.



سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:32 ب.ظ

قرائت گزارش آزمون دستیاری82/
اثبات تخلف در آزمونهای دستیاری / متخلفین 4 میلیارد ریال به جیب زده اند
گزارش تحقیق و تفحص از آزمونهای تخصصی وزارت بهداشت به ویژه آزمون دستیاری سال 1382 امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد که بر اساس آن گردش مالی صورت گرفته در شاخه کشف شده (متخلفین) بالغ بر 4 میلیارد ریال تخمین زده می شود که این رقم افزایش نیز خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری مهر، در گزارش کمیته تحقیق و تفحص از آزمون های تخصصی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به ویژه آزمون دستیاری سال 1382 آمده است: یکی از مهمترین حوزه های فعالیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوزه شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی است که همه ساله امتحانات زیادی در این حوزه اجرا شده و بخش مهمی از قوانین و دستورالعمل ها مربوط به آن است، در میان امتحانات برگزار شده، آزمون دستیاری پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

رقابت سنگین پزشکان شرکت کننده در این آزمون و میزان پذیرش اندک شرکت کنندگان برای ورود به دوره تخصصی باعث شده است تا برگزاری این آزمون از حساسیت و اولویت خاصی برخوردار باشد. متاسفانه در سال 80 نحوه برگزاری این آزمون از سوی شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی و نیز وجود مشکلات ساختاری در دبیرخانه این شورا، بر دامنه نگرانی ها افزوده و به همین دلیل پس از برگزاری آزمون سال 82 اعتراضات و شکایات فراوانی از عملکرد مسئولان برگزار کننده و نیز نحوه اجرای آزمون به مراجع مختلف صورت گرفته است.

در پی ارائه تخلفات برگزاری آزمون دستیاری سال 82 به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 14 نفر از نمایندگان مجلس سئوالی را در راستای ایفای وظیفه نظارتی خویش و با هدف روشن شدن اذهان عمومی از روند برگزاری آزمون از وزیر سابق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح نمودند. ولی به دلیل عدم ارائه اطلاعات آزمون دستیاری از سوی مسئولان وقت وزارتخانه، درخواست تحقیق و تفحص از نحوه برگزاری آزمون طرح و پس از تصویب در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب رسید.

گزارش هیئت تحقیق و تفحص، چگونگی انجام مراحل تحقیق و تفحص را تشریح و با ارائه یافته های کمیته تحقیق، به بیان نتایج و راهکارهای مورد نظر خواهد پرداخت.

در این گزارش با اشاره به سابقه آزمون دستیاری یادآور کرده است:

الف - بر طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاریخ 16/11/82 به عنوان روز برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در سال 82 تعیین می گردد ولی به دلایل نامشخص برگزاری آزمون از تاریخ فوق، به روز 14/12/82 منتقل می گردد.

ب- پس از برگزاری آزمون ، گزارش های متعددی دال بر وجود تقلب، خرید و فروش سئوالات، تخلف در نحوه برگزاری آزمون منتشر گردید و در همین راستا چندین تحصن و تجمع اعتراض آمیز از سوی پزشکان شرکت کننده در آزمون، در مقابل مراجع نظارتی و قضایی برگزار شد. به دنبال موارد فوق، شکایت های متعددی به مراجع قضایی و نظارتی انجام پذیرفت.

هیئت تحقیق و تفحص در خصوص مراحل انجام تحقیقات از سوی این کمیته عنوان کرده است:

الف- در تاریخ 26/3/83 ، چهارده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تخلف در امتحان ورودی سی و یکمین دوره دستیاری تخصصی پزشکی سئوالی را از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می نمایند. سئوال مربوطه به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده و وزیر سابق بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با حضور در جلسه مورخ 9/4/83 کمیسیون آموزش و تحقیقات به ارائه توضیحاتی در مورد برگزاری آزمون می پردازد که نمایندگان از پاسخ های وزیر، قانع نشده و توافق گردید تا کمیته ای متشکل از دکتر حیدر پور، دکتر ریاض، دکتر امیر حسن خانی و دکتر زاکانی، موضوع را دقیقا بررسی و نتیجه را به کمیسیون ارائه دهند.

کمیته در تاریخ 16/4/83 به وزارت بهداشت و درمان معرفی شد و اولین جلسه کمیته در تاریخ 17/4/83 در محل دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی برگزار و لیستی از اطلاعات مورد نیاز کمیته به دبیرخانه مربوطه ارائه گردید.

در تاریخ 20/4/83 بخشی از اطلاعات مورد درخواست از سوی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی در اختیار کمیته قرار گرفت ولی با بررسی اطلاعات ارسالی مشخص شد که اطلاعات دارای نواقص فراوانی بوده و قابل بهره برداری نمی باشد. پس از پیگیری کمیته جهت تکمیل اطلاعات، مسئولان دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی، اعلام نمودند مقام وزارت دستور داده اند که اطلاعات به صورت پرینت شده و مکتوب در اختیار مجلس قرار گیرد به همین دلیل اطلاعات جامع و کامل به مجلس ارائه نشده است.

در تاریخ 23/4/83 طی نامه ای به شماره 37/38/د کمیسیون آموزش و تحقیقات مجددا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست کرد تا اطلاعات دقیق تری به کمیته تحقیق مجلس ارائه دهند، پس از این نامه در 6 نوبت و در مدت حدود 20 روز بخش دیگری از اطلاعات مورد نیاز به کمیته تحقیق مجلس ارائه گردید که متاسفانه با بررسی های انجام شده این اطلاعات نیز دارای ابهامات و نواقص فراوان بودند.

به علت کارشکنی های انجام شده در نحوه ارائه اطلاعات به کمیته تحقیق مجلس، وزیر وقت بار دیگر به کمیسیون آموزش و تحقیقات دعوت و در حضور وی و معاون پارلمانی ودبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، ضمن پرداختن به ابهامات موجود، به عدم ارائه اطلاعات از وزارت بهداشت و درمان به مجلس اعتراض شد. علی رغم قول های مکرر، اطلاعات کامل به کمیته داده نشد و بعد از حضور معاون پارلمانی وزارتخانه و دبیر شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی در کمیسیون اصل نود مجلس لوح فشرده اطلاعات مربوط به امتحان دوره سی و یکم به کمیته تحویل گردید ولی در بررسی انجام شده معلوم شد که بخشی از اطلاعات از لوح فشرده مزبور حذف شده است.

برای بار سوم وزیر، معاون پارلمانی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به کمیسیون آموزش و تحقیقات دعوت شده و بعد از طرح موضوع، دکتر ن - پ دبیر شورای آموزش پزشکی وتخصصی به صراحت اعلام داشتند که عدم ارسال کامل اطلاعات برای ممانعت از بررسی کامل نمایندگان بوده است. البته این گفته مورد اعتراض وزیر قرار گرفت و باعث شد ایشان از کار برکنار شده و ضمنا معاون پارلمانی وزارتخانه نیز استعفا نمایند.

ب- متاسفانه علی رغم تلاش نمایندگان مجلس برای پیگیری موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات، مسئولان وزارتخانه از تمکین در برابر ارائه اطلاعات کامل به کمیته تحقیق مجلس سر باز زده و در نهایت نمایندگان تصمیم گرفتند تا با طرح تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری سال 82، از ابزار قانونی مجلس در بعد نظارتی خویش استفاده کنند، به همین منظور یکی از نمایندگان با ارائه درخواستی خواهان انجام تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری پزشکی سال 82 شد. این درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب شده و سپس به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

ج- با همکاری شش نفر از کارشناسان پزشک و صرف 5 هزار نفر ساعت وقت در چهار ماه، بررسی موارد با مطالعه سوابق مکتوب آزمون دستیاری پزشکی سال 82 و سنوات ما قبل آن، اجرای مصاحبه با شکات و افراد معتمد در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بررسی گزارش های نهادهای نظارتی از نحوه برگزاری آزمون دستیاری سال 82 ، مطالعه اسناد موجود در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و انجام مصاحبه با اعضای آن دبیرخانه ،پیگیری و بررسی اطلاعات قضایی پرونده های تحت بررسی در دادگستری استان تهران ، بررسی آماری - تطبیقی شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی سال 82 بررسی ساختاری و فرآیند دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی و نیز نحوه برگزاری آزمون ها توسط هیئت تحقیق و تفحص انجام پذیرفت.

د- پس از بررسی های اولیه مقرر گردید تا با تغییر ضابطین قضایی و قبول مسئولیت کار توسط معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیگیری پرونده تشکیل شده در دادسرای فرودگاه با جدیت دنبال شود پس از آن نتیجه کار کارشناسی کمیته تحقیق و تفحص نیز در اختیار ضابطین قضایی قرار گرفت تا تحقیقات قضایی و اطلاعاتی نیز در مورد متهمین و سرشاخه های کشف شده انجام شود، سپس مظنونین پرونده از سوی مقام محترم قضایی احضار و مورد بازپرسی قرار گرفتند.

ضابطین قضایی با صرف حدود 25 هزار نفر ساعت کار و بهره گیری از روشهای علمی بررسی خود را با شناخت شبکه فروش در مقیاسی کوچک آغاز کرده و با ریشه یابی های خاص از 22 حوزه برگزاری امتحانات در هفت استان ( استانهای تهران، مازندران، تبریز،کرمان، کرمانشاه، مشهد و خوزستان ، ) نمونه ها را انتخاب و 68 نفر را احضار نمود که 63 نفر به جرم خویش اقرار نموده و طی تشریفات قانونی 6 نفر اولیه به دادگاه معرفی گردیدند . در دادگاه بدوی برای هر 6 نفر حکم صادر شده و رای دو نفر از آنان در دادگاه تجدید نظر نیز ابرام گردید.

هیئت تحقیق و تفحص پس از انجام تحقیقات، به یافته های زیر دست یافته است:

الف- مهمترین رکن در برگزاری سالم آزمون وجود و اجرای دستورالعمل های حفاظتی و حراستی از اسناد و مدارک و سئوالات آزمون و همچنین نحوه توزیع سئوالت و پاسخنامه ها می باشد. پس از بررسی های لازم مشخص گردید هیچگونه صورتجلسه ای از زمان حضور ، مدت حضور انتخاب کنندگان سئوالات و نیز نحوه انتخاب سئوالت نهایی از بانک سئوالات اولیه که به تایید انتخاب کنندگان سئوالات، مسئولان برگزاری ازمون ستیاری وعناصر حفاظتی و حراستی رسیده باشد ،وجود ندارد. همچنین هیچگونه صورتجلسه ای از نحوه انجام مراحل تایپ، پرینت و تکثیر سئوالات آزمون که مورد تایید عناصر حفاظتی و حراستی ومسئولان دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی باشد، تنظیم نگردیده است.

علاوه بر موارد فوق که صحت برگزاری آزمون رامخدوش می نماید، بی دقتی برگزار کنندگان در تکثیر اوراق امتحانی کاملا مشهود می باشد (معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی آموزش پزشکی تخصصی آقای دکتر (ر- ه) در مصاحبه با صدا و سیما اعلام داشته اند که تکثیر سئوالات در بخش خصوصی انجام شده است ولی از سوی اقای دکتر ن - پ دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی اذعان کرده اند که تکثیر سئوالات در دبیرخانه شورا انجام گرفته است. لازم به ذکر است بررسی ها نشان می دهد که دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی در سال 82 و در ایام برگزاری امتحان و نیز در مراحل طرح سئوالات و تکثیر آنها به سفر خارج از کشور می رفته و کلیه امور آزمون ، از سوی معاون اجرایی دبیرخانه پیگیری وابلاغ شده است و شخص دبیر شورا، نظارت مستقیمی در اجرای مراحل آزمون نداشته اند.

ب- مسئولین دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی دقت لازم را در ارسال محموله دفترچه های سئوالات گروه های مختلف شرکت کننده در آزمون دستیاری سال 82 ، انجام نداده اند بطوریکه قصور مسئولین برگزاری آزمون در این موارد مشهود است. به عنوان مثال در صورت جلسه های موجود از نحوه برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در تبریز، گزارش شده است که تعداد دفترچه های سئوالات گروه های مختلف پزشکی شامل گروه های A، B، C و D مطابق درخواست ارائه شده به دبیرخانه مرکزی در تهران، به دانشگاه تبریز ارسال نشده است، به طوریکه برای بعضی از گروه ها (مانند گروه B) تعداد دفترچه های ارسالی بیشتر از تعداد شرکت کنندگان بوده است به نحوی که در یک مرحله به دلیل اتمام دفترجه سئولات گروه A تعداد 20 سری دفترچه سئوال گروه A در همان دانشگاه تکثیر و به حوزه امتحانی مربوطه منتقل می شود.

با توجه به مکانیزم طراحی سئوالات آزمون دستیاری که به صورت کشوری و با مشارکت حدود 70 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاهها، انجام پذیرفته است . احتمال لو رفتن Guide Line یا چارچوب های کلی طراحی سئوالات و نیز بانک اصل سئوالات نهایی آزمون از سوی بعضی از طراحان سئوالات وجود داشته است به ویژه اینکه بررسی ها نشان داده است که برخی از اساتید طراح سئوال، طرح سئوالات را به دستیاران خویش واگذار کرده و دسترسی به منابع طرح سئوال و بانک سئوالات را به خارج از محدوده مورد نظر گسترش داده اند.

تحقیقات کمیته تحقیق و تفحص نشان می دهد که از میان مراکز آمادگی پزشکان برای امتحان دستیاری در تهران و شهرستانها، برخی از آموزشگاهها در ارتباط با تقلب در آزمون فوق الذکر دخالت داشته اند. یافته های کمیته تحقیق و تفحص نشان می دهد، تعداد معدودی از اساتید آنها با همکاری و هماهنگی با یکدیگر سئوالات آزمون دستیاری پزشکی سال 82 را به این آموزشگاهها منتقل نموده اند.

ج - کمیته تحقیق و تفحص مجلس با صرف وقت مقتضی، کار علمی - تحقیقی و با انجام علمیات آماری - تطبیقی و مقایسه ای برای 3 هزار نفر از شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی سال 82 و نیز با اقدامات تشریح شده مذکور که همگی آنان مستند به گزارش ها و شکایات متعدد بود، 10 شاخه احتمالی متخلفین در خروج سئوالات و فروش آنها را شناسایی نمود.

با ارائه اطلاعات و جمع بندی های اولیه مقرر گردید تا با مجوز مقام قضایی و همکاری ضابطین قضایی، کوچکترین شاخه متخلفین که شامل یک گروه چهار نفره خریداران سئوالات آزمون و نیز شخصی به نام آقای "ر - ب" بود، احضار و تحقیقات لازم از آنها به عمل آمد. آقای "ر - ب" در تحقیقات قضایی اذعان نمود که سئوالات را با یک واسطه از عناصر مورد وثوق دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی تهیه نموده است. با انجام مراحل تحقیقاتی و نیز اعترافات متهمین، یکی از سرشاخه های اصلی خروج سئوالات آزمون دستیاری سال 82 به نام آقای "م - ر - ح" شناسایی شد و از سوی مقام قضایی تحت پیگیرد قرار گرفت.

د - همزمان با بررسی یکی از شاخه های خروج سئوالات و فروش آنها که منجر به شناسایی و دستگیری سرشاخه اصلی این گروه شد، تحقیقات گسترده قضایی و نیز بررسی های کارشناسی بر روی دیگر شاخه های احتمالی نیز آغاز گردید. در این میان با مجوز مقام قضایی 10 نفر دستگیر و 58 نفر به شعبه رسیدگی کننده پرونده احضار گردیدند.

تحقیقات انجام شده و نیز اعترافات متهمان دستگیر شده، نشان داد که :

آقای "م - ر - ح" به عنوان یکی از سرشاخه های اصلی خروج سئوالات آزمون دستیاری پزشکی سال 82 ، تنها در یک مرحله سئوالات آزمون را به 40 نفر از متقاضیان سئوالات فروخته است ، فروش سئوالات از سوی وی از سال 79 با خروج سئوالات آزمون علوم پایه پزشکی و فروش آنها آغاز گردیده است و در سالهای قبل از 82 هم اقدام به خروج سئوالات آزمون های مختلف پزشکی نظیر آزمون های علوم پایه پزشکی، Ph.D ، آزمون های ارتقاء و دستیاری پزشکی، کارشناسی ارشد پزشکی در رشته های هماتوالوژی، ژنتیک، فیزیولوژی و ... و فروش آنها کرده است.

سئوالات آزمون دستیاری سال های 81 و 82 حداقل 48 ساعت قبل از برگزاری آزمون، از دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت خارج و به متقاضیان مربوطه فروخته شده است. قابل توجه اینکه به جز آزمون دستیاری سال 82 که سئوالات به صورت غیر مجلد و برگ برگ در زمان تکثیر به دست آقای "م - ر- ح" رسیده است، کلیه سئوالات آزمون های فوق الذکر در سال های گذشته، به صورت مجلد و آماده برای ارائه در روز برگزاری آزمون آن حداقل 48 ساعت و حداکثر 100 ساعت قبل از برگزاری آزمون ها، از محل مخزن خارج و به قیمت های گزاف به فروش رسیده است.

آقای "م - ر- ح" به عنوان سرشاخه اصلی یکی از گروه های شناسایی شده، کارمند قسمت علوم پایه دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی بوده و با احکام مختلف از سوی مسئول دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت، به عنوان نماینده دبیرخانه در تعدادی از آزمون های دستیاری و نیز آزمون های دیگر حضور داشته و از اوایل سال 82 به دلیل انتقال به معاونت بهداشت و تغذیه، از حضور مستقیم در دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی بازمانده است. وی تا پیش از انتقال به معاونت بهداشت و تغذیه، در خارج نمودن سئوالات از دبیرخانه نقش محوری داشته است ولی در مورد آزمون دستیاری سال 82 و همچنین آزمون PHD سال 82 که وی از دسترسی مستقیم به سئوالات محروم بوده است، فردی به نام " م - ف" سئوالات را از دبیرخانه خارج و در اختیار وی قرار داده است. "م - ف" در زمان ارتکاب جرم مسئول حراست یکی از معاونت های وزارت بهداشت و درمان بوده است، همچنین مشخص گردید سئوالات آزمون دستیاری سال 82 از طریق این شاخه، نه تنها در تهران بلکه در اهواز و شمال کشور نیز به فروش رسیده است.

متهمین فوق در زمان احضار و دستگیری با توجه به تحقیقات و نیز اعترافات متهمین اولیه پرونده به تمام جرائم خویش اعتراف نموده، ولی کارشناسان پرونده به اقاریر انجام گرفته، اکتفا ننموده و کلیه افرادی را که از متهمین فوق سئوال خریداری کرده بودند، احضار و مورد تحقیق قرار دادن. تحقیقات مشخص نمود که اقاریر فروشندگان و خریداران درخصوص نوع سئوالات فروخته شده و مبالغ پرداختی با هم مطابقت دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، در مجموع گردش مالی صورت گرفته در این شاخه کشف شده، بالغ بر 4 میلیارد و 890 میلیون ریال تخمین زده می شود که در صورت تکمیل شدن تحقیقات این رقم افزایش نیز خواهد یافت.

با عنایت به تحقیقات علمی بسیار دقیق انجام گرفته و نیز پیگیری ها و بررسی های قضایی - اطلاعاتی انجام شده در مورد آزمون دستیاری پزشکی سال 82، مشخص گردید که صرفا در این سال، تعداد قابل توجهی از پزشکان پذیرفته شده برای دستیاری پزشکی، با خرید سئوالات، در آزمون دستیاری سال 82 قبول شده اند.

ه- با جمع بندی اطلاعات کسب شده از دیگر شاخه های احتمالی متخلفین در آزمون و نیز با توجه به اعترافات متهمان دستگیر شده در یکی از شاخه ها که قبلا به آنها اشاره گردید، کمیته تحقیق و تفحص مجلس و ضابطین قضایی خواستار انجام تحقیقات بیشتر از دو تن از معاونین وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسئول دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی و معاون اجرایی وی و تعدادی از کارشناسان حوزه مربوطه در وزارت بهداشت شدند که این درخواست مورد پیگیری قرار نگرفت. در ادامه یکی دیگر از متهمان به خرید سئوالات آزمون دستیاری از طریق تلفن همراه نیز دستگیر شد. این متهم به نام آقای "م - ر" در معیت سه نفر دیگر از شرکت کنندگان در آزمون دستیاری سال 82 ، با هماهنگی انجام شده با تیمی که به پاسخ های آزمون دسترسی داشته اند با تلفن همراه در آزمون شرکت نموده و از این طریق حین برگزاری آزمون به سئوالات پاسخ داده و در نهایت با رتبه نسبتاً خوبی در آزمون دستیاری قبول شده اند .

لازم به ذکر است که باجناق این متهم به نام "ب" نیز از متهمین پرونده و تحت پیگرد قانونی بوده است وی کارمند وزارت بهداشت و عضو تیم چهار نفره تصحیح سئوالات آزمون دستیاری نیز بوده است.

در مورخ 11/ 8 / 84 برای 6 نفر از متهمین شامل دو تن از کارمندان وزارت بهداشت و 4 نفر از خریداران اصلی سئوالات حکم قضایی صادر گردید. به طور نمونه آقای "م - ر - ح" به عنوان متهم ردیف اول پرونده به تحمل سه سال حبس، انفصال ابد از خدمات دولتی، پرداخت 183 میلیون ریال معادل دو برابر مال نامشروع تحصیل شده و ضبط 91 میلیون و 500 هزار ریال اصل مال نامشروع محکوم گردید. در ادامه دادگاه تجدید نظر حکم دو کارمند وزارتخانه را ابرام نموده و پرونده خریداران سئوال را برای بررسی در کمیته منتخب قانون نحوه رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری مصوب سال 6/7/84 به وزارتخانه ارسال نمود.

و - به هر حال تقلب در آزمون دستیاری دوره سی و یکم برای هیات تحقیق و تفحص محرز می باشد و بخصوص اینکه برخی از متهمین توسط دادگاه محکوم گردیدند و ضمناً معلوم شد که در سالیان قبل نیز تقلب در آزمونها به عمل آمده است . لذا برابر قانون کمیته ای در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت رسیدگی و برخورد با متخلفین سالیان قبل را بر عهده گرفته و تاکنون 21 نفر از افرادی که با خرید سئوال در امتحان دستیاری سال 82 قبول شده اند از ادامه تحصیل محروم گشته اند، بنا بر اظهار نظر وزیر بهداشت و معاونت آموزشی وی وزارتخانه مصمم به پیگیری و برخورد با متخلفین دوره سی و یکم و ماقبل آن می باشد.

کمیته تحقیق و تفحص در پایان پیشنهاد کرده است:

1 - اصلاح ساختاری دبیرخانه و تحکیم بخش نظارتی آن و همچنین ایجاد تمهیدات لازم در خصوص افزایش ضریب حفاظتی و حراستی آزمون ها (در مراحل طراحی سئوالات و بانک اصلی سئوالات، تهیه دفترچه آزمون و نحوه تکثیر و توزیع آن، چگونگی قرنطینه طراحان سئوال و نحوه ارتباط آنان با مراکز آموزشی آزاد، نحوه برگزاری آزمون و نیز بررسی نمرات و اعلام نهایی پذیرفته شدگان) انجام پذیرد.

2 - انجام تحقیقات و بررسی شرایط پذیرفته شدگان سایر استانهای کشور و تکمیل تحقیقات در هفت استان بررسی شده و اخراج پزشکان متقلب و تشدید مجازات آنان صورت گیرد.

3- پیگیری تشدید مجازات متخلفین در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزشگاههای متخلف برابر قانون، نحوه رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری مصوب سال 6/7 /84 انجام گیرد.

4 - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه قضایی پیگیری جدی موضوع تا حصول نتیجه نهایی در ارتباط با آزمون دوره سی و یکم و تقلب در سالیان قبل را دنبال نمایند.

سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:31 ب.ظ

گزارش تحقیق و تفحص از آزمونهای تخصصی وزارت بهداشت به ویژه آزمون دستیاری سال 1382 امروز در صحن علنی مجلس قرائت شدhttp://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=683105

سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:30 ب.ظ

با عنایت به تحقیقات علمی بسیار دقیق انجام گرفته و نیز پیگیری ها و بررسی های قضایی - اطلاعاتی انجام شده در مورد آزمون دستیاری پزشکی سال 82، مشخص گردید که صرفا در این سال، تعداد قابل توجهی از پزشکان پذیرفته شده برای دستیاری پزشکی، با خرید سئوالات، در آزمون دستیاری سال 82 قبول شده اند.

ه- با جمع بندی اطلاعات کسب شده از دیگر شاخه های احتمالی متخلفین در آزمون و نیز با توجه به اعترافات متهمان دستگیر شده در یکی از شاخه ها که قبلا به آنها اشاره گردید، کمیته تحقیق و تفحص مجلس و ضابطین قضایی خواستار انجام تحقیقات بیشتر از دو تن از معاونین وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسئول دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی و معاون اجرایی وی و تعدادی از کارشناسان حوزه مربوطه در وزارت بهداشت شدند که این درخواست مورد پیگیری قرار نگرفت. در ادامه یکی دیگر از متهمان به خرید سئوالات آزمون دستیاری از طریق تلفن همراه نیز دستگیر شد. این متهم به نام آقای "م - ر" در معیت سه نفر دیگر از شرکت کنندگان در آزمون دستیاری سال 82 ، با هماهنگی انجام شده با تیمی که به پاسخ های آزمون دسترسی داشته اند با تلفن همراه در آزمون شرکت نموده و از این طریق حین برگزاری آزمون به سئوالات پاسخ داده و در نهایت با رتبه نسبتاً خوبی در آزمون دستیاری قبول شده اند .

لازم به ذکر است که باجناق این متهم به نام "ب" نیز از متهمین پرونده و تحت پیگرد قانونی بوده است وی کارمند وزارت بهداشت و عضو تیم چهار نفره تصحیح سئوالات آزمون دستیاری نیز بوده است.

در مورخ 11/ 8 / 84 برای 6 نفر از متهمین شامل دو تن از کارمندان وزارت بهداشت و 4 نفر از خریداران اصلی سئوالات حکم قضایی صادر گردید. به طور نمونه آقای "م - ر - ح" به عنوان متهم ردیف اول پرونده به تحمل سه سال حبس، انفصال ابد از خدمات دولتی، پرداخت 183 میلیون ریال معادل دو برابر مال نامشروع تحصیل شده و ضبط 91 میلیون و 500 هزار ریال اصل مال نامشروع محکوم گردید. در ادامه دادگاه تجدید نظر حکم دو کارمند وزارتخانه را ابرام نموده و پرونده خریداران سئوال را برای بررسی در کمیته منتخب قانون نحوه رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری مصوب سال 6/7/84 به وزارتخانه ارسال نمود.

و - به هر حال تقلب در آزمون دستیاری دوره سی و یکم برای هیات تحقیق و تفحص محرز می باشد و بخصوص اینکه برخی از متهمین توسط دادگاه محکوم گردیدند و ضمناً معلوم شد که در سالیان قبل نیز تقلب در آزمونها به عمل آمده است . لذا برابر قانون کمیته ای در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت رسیدگی و برخورد با متخلفین سالیان قبل را بر عهده گرفته و تاکنون 21 نفر از افرادی که با خرید سئوال در امتحان دستیاری سال 82 قبول شده اند از ادامه تحصیل محروم گشته اند، بنا بر اظهار نظر وزیر بهداشت و معاونت آموزشی وی وزارتخانه مصمم به پیگیری و برخورد با متخلفین دوره سی و یکم و ماقبل آن می باشد.

کمیته تحقیق و تفحص در پایان پیشنهاد کرده است:

1 - اصلاح ساختاری دبیرخانه و تحکیم بخش نظارتی آن و همچنین ایجاد تمهیدات لازم در خصوص افزایش ضریب حفاظتی و حراستی آزمون ها (در مراحل طراحی سئوالات و بانک اصلی سئوالات، تهیه دفترچه آزمون و نحوه تکثیر و توزیع آن، چگونگی قرنطینه طراحان سئوال و نحوه ارتباط آنان با مراکز آموزشی آزاد، نحوه برگزاری آزمون و نیز بررسی نمرات و اعلام نهایی پذیرفته شدگان) انجام پذیرد.

2 - انجام تحقیقات و بررسی شرایط پذیرفته شدگان سایر استانهای کشور و تکمیل تحقیقات در هفت استان بررسی شده و اخراج پزشکان متقلب و تشدید مجازات آنان صورت گیرد.

3- پیگیری تشدید مجازات متخلفین در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزشگاههای متخلف برابر قانون، نحوه رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری مصوب سال 6/7 /84 انجام گیرد.

4 - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه قضایی پیگیری جدی موضوع تا حصول نتیجه نهایی در ارتباط با آزمون دوره سی و یکم و تقلب در سالیان قبل را دنبال نمایند.

سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:29 ب.ظ

تحقیقات انجام شده و نیز اعترافات متهمان دستگیر شده، نشان داد که :

آقای "م - ر - ح" به عنوان یکی از سرشاخه های اصلی خروج سئوالات آزمون دستیاری پزشکی سال 82 ، تنها در یک مرحله سئوالات آزمون را به 40 نفر از متقاضیان سئوالات فروخته است ، فروش سئوالات از سوی وی از سال 79 با خروج سئوالات آزمون علوم پایه پزشکی و فروش آنها آغاز گردیده است و در سالهای قبل از 82 هم اقدام به خروج سئوالات آزمون های مختلف پزشکی نظیر آزمون های علوم پایه پزشکی، Ph.D ، آزمون های ارتقاء و دستیاری پزشکی، کارشناسی ارشد پزشکی در رشته های هماتوالوژی، ژنتیک، فیزیولوژی و ... و فروش آنها کرده است.

سئوالات آزمون دستیاری سال های 81 و 82 حداقل 48 ساعت قبل از برگزاری آزمون، از دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت خارج و به متقاضیان مربوطه فروخته شده است. قابل توجه اینکه به جز آزمون دستیاری سال 82 که سئوالات به صورت غیر مجلد و برگ برگ در زمان تکثیر به دست آقای "م - ر- ح" رسیده است، کلیه سئوالات آزمون های فوق الذکر در سال های گذشته، به صورت مجلد و آماده برای ارائه در روز برگزاری آزمون آن حداقل 48 ساعت و حداکثر 100 ساعت قبل از برگزاری آزمون ها، از محل مخزن خارج و به قیمت های گزاف به فروش رسیده است.

آقای "م - ر- ح" به عنوان سرشاخه اصلی یکی از گروه های شناسایی شده، کارمند قسمت علوم پایه دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی بوده و با احکام مختلف از سوی مسئول دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت، به عنوان نماینده دبیرخانه در تعدادی از آزمون های دستیاری و نیز آزمون های دیگر حضور داشته و از اوایل سال 82 به دلیل انتقال به معاونت بهداشت و تغذیه، از حضور مستقیم در دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی بازمانده است. وی تا پیش از انتقال به معاونت بهداشت و تغذیه، در خارج نمودن سئوالات از دبیرخانه نقش محوری داشته است ولی در مورد آزمون دستیاری سال 82 و همچنین آزمون PHD سال 82 که وی از دسترسی مستقیم به سئوالات محروم بوده است، فردی به نام " م - ف" سئوالات را از دبیرخانه خارج و در اختیار وی قرار داده است. "م - ف" در زمان ارتکاب جرم مسئول حراست یکی از معاونت های وزارت بهداشت و درمان بوده است، همچنین مشخص گردید سئوالات آزمون دستیاری سال 82 از طریق این شاخه، نه تنها در تهران بلکه در اهواز و شمال کشور نیز به فروش رسیده است.

متهمین فوق در زمان احضار و دستگیری با توجه به تحقیقات و نیز اعترافات متهمین اولیه پرونده به تمام جرائم خویش اعتراف نموده، ولی کارشناسان پرونده به اقاریر انجام گرفته، اکتفا ننموده و کلیه افرادی را که از متهمین فوق سئوال خریداری کرده بودند، احضار و مورد تحقیق قرار دادن. تحقیقات مشخص نمود که اقاریر فروشندگان و خریداران درخصوص نوع سئوالات فروخته شده و مبالغ پرداختی با هم مطابقت دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، در مجموع گردش مالی صورت گرفته در این شاخه کشف شده، بالغ بر 4 میلیارد و 890 میلیون ریال تخمین زده می شود که در صورت تکمیل شدن تحقیقات این رقم افزایش نیز خواهد یافت.

سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:29 ب.ظ

ضابطین قضایی با صرف حدود 25 هزار نفر ساعت کار و بهره گیری از روشهای علمی بررسی خود را با شناخت شبکه فروش در مقیاسی کوچک آغاز کرده و با ریشه یابی های خاص از 22 حوزه برگزاری امتحانات در هفت استان ( استانهای تهران، مازندران، تبریز،کرمان، کرمانشاه، مشهد و خوزستان ، ) نمونه ها را انتخاب و 68 نفر را احضار نمود که 63 نفر به جرم خویش اقرار نموده و طی تشریفات قانونی 6 نفر اولیه به دادگاه معرفی گردیدند . در دادگاه بدوی برای هر 6 نفر حکم صادر شده و رای دو نفر از آنان در دادگاه تجدید نظر نیز ابرام گردید.

هیئت تحقیق و تفحص پس از انجام تحقیقات، به یافته های زیر دست یافته است:

الف- مهمترین رکن در برگزاری سالم آزمون وجود و اجرای دستورالعمل های حفاظتی و حراستی از اسناد و مدارک و سئوالات آزمون و همچنین نحوه توزیع سئوالت و پاسخنامه ها می باشد. پس از بررسی های لازم مشخص گردید هیچگونه صورتجلسه ای از زمان حضور ، مدت حضور انتخاب کنندگان سئوالات و نیز نحوه انتخاب سئوالت نهایی از بانک سئوالات اولیه که به تایید انتخاب کنندگان سئوالات، مسئولان برگزاری ازمون ستیاری وعناصر حفاظتی و حراستی رسیده باشد ،وجود ندارد. همچنین هیچگونه صورتجلسه ای از نحوه انجام مراحل تایپ، پرینت و تکثیر سئوالات آزمون که مورد تایید عناصر حفاظتی و حراستی ومسئولان دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی باشد، تنظیم نگردیده است.

علاوه بر موارد فوق که صحت برگزاری آزمون رامخدوش می نماید، بی دقتی برگزار کنندگان در تکثیر اوراق امتحانی کاملا مشهود می باشد (معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی آموزش پزشکی تخصصی آقای دکتر (ر- ه) در مصاحبه با صدا و سیما اعلام داشته اند که تکثیر سئوالات در بخش خصوصی انجام شده است ولی از سوی اقای دکتر ن - پ دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی اذعان کرده اند که تکثیر سئوالات در دبیرخانه شورا انجام گرفته است. لازم به ذکر است بررسی ها نشان می دهد که دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی در سال 82 و در ایام برگزاری امتحان و نیز در مراحل طرح سئوالات و تکثیر آنها به سفر خارج از کشور می رفته و کلیه امور آزمون ، از سوی معاون اجرایی دبیرخانه پیگیری وابلاغ شده است و شخص دبیر شورا، نظارت مستقیمی در اجرای مراحل آزمون نداشته اند.

ب- مسئولین دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی دقت لازم را در ارسال محموله دفترچه های سئوالات گروه های مختلف شرکت کننده در آزمون دستیاری سال 82 ، انجام نداده اند بطوریکه قصور مسئولین برگزاری آزمون در این موارد مشهود است. به عنوان مثال در صورت جلسه های موجود از نحوه برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در تبریز، گزارش شده است که تعداد دفترچه های سئوالات گروه های مختلف پزشکی شامل گروه های A، B، C و D مطابق درخواست ارائه شده به دبیرخانه مرکزی در تهران، به دانشگاه تبریز ارسال نشده است، به طوریکه برای بعضی از گروه ها (مانند گروه B) تعداد دفترچه های ارسالی بیشتر از تعداد شرکت کنندگان بوده است به نحوی که در یک مرحله به دلیل اتمام دفترجه سئولات گروه A تعداد 20 سری دفترچه سئوال گروه A در همان دانشگاه تکثیر و به حوزه امتحانی مربوطه منتقل می شود.

با توجه به مکانیزم طراحی سئوالات آزمون دستیاری که به صورت کشوری و با مشارکت حدود 70 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاهها، انجام پذیرفته است . احتمال لو رفتن Guide Line یا چارچوب های کلی طراحی سئوالات و نیز بانک اصل سئوالات نهایی آزمون از سوی بعضی از طراحان سئوالات وجود داشته است به ویژه اینکه بررسی ها نشان داده است که برخی از اساتید طراح سئوال، طرح سئوالات را به دستیاران خویش واگذار کرده و دسترسی به منابع طرح سئوال و بانک سئوالات را به خارج از محدوده مورد نظر گسترش داده اند.

تحقیقات کمیته تحقیق و تفحص نشان می دهد که از میان مراکز آمادگی پزشکان برای امتحان دستیاری در تهران و شهرستانها، برخی از آموزشگاهها در ارتباط با تقلب در آزمون فوق الذکر دخالت داشته اند. یافته های کمیته تحقیق و تفحص نشان می دهد، تعداد معدودی از اساتید آنها با همکاری و هماهنگی با یکدیگر سئوالات آزمون دستیاری پزشکی سال 82 را به این آموزشگاهها منتقل نموده اند.

ج - کمیته تحقیق و تفحص مجلس با صرف وقت مقتضی، کار علمی - تحقیقی و با انجام علمیات آماری - تطبیقی و مقایسه ای برای 3 هزار نفر از شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی سال 82 و نیز با اقدامات تشریح شده مذکور که همگی آنان مستند به گزارش ها و شکایات متعدد بود، 10 شاخه احتمالی متخلفین در خروج سئوالات و فروش آنها را شناسایی نمود.

با ارائه اطلاعات و جمع بندی های اولیه مقرر گردید تا با مجوز مقام قضایی و همکاری ضابطین قضایی، کوچکترین شاخه متخلفین که شامل یک گروه چهار نفره خریداران سئوالات آزمون و نیز شخصی به نام آقای "ر - ب" بود، احضار و تحقیقات لازم از آنها به عمل آمد. آقای "ر - ب" در تحقیقات قضایی اذعان نمود که سئوالات را با یک واسطه از عناصر مورد وثوق دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی تهیه نموده است. با انجام مراحل تحقیقاتی و نیز اعترافات متهمین، یکی از سرشاخه های اصلی خروج سئوالات آزمون دستیاری سال 82 به نام آقای "م - ر - ح" شناسایی شد و از سوی مقام قضایی تحت پیگیرد قرار گرفت.

د - همزمان با بررسی یکی از شاخه های خروج سئوالات و فروش آنها که منجر به شناسایی و دستگیری سرشاخه اصلی این گروه شد، تحقیقات گسترده قضایی و نیز بررسی های کارشناسی بر روی دیگر شاخه های احتمالی نیز آغاز گردید. در این میان با مجوز مقام قضایی 10 نفر دستگیر و 58 نفر به شعبه رسیدگی کننده پرونده احضار گردیدند.

سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:28 ب.ظ

در تاریخ 23/4/83 طی نامه ای به شماره 37/38/د کمیسیون آموزش و تحقیقات مجددا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست کرد تا اطلاعات دقیق تری به کمیته تحقیق مجلس ارائه دهند، پس از این نامه در 6 نوبت و در مدت حدود 20 روز بخش دیگری از اطلاعات مورد نیاز به کمیته تحقیق مجلس ارائه گردید که متاسفانه با بررسی های انجام شده این اطلاعات نیز دارای ابهامات و نواقص فراوان بودند.

به علت کارشکنی های انجام شده در نحوه ارائه اطلاعات به کمیته تحقیق مجلس، وزیر وقت بار دیگر به کمیسیون آموزش و تحقیقات دعوت و در حضور وی و معاون پارلمانی ودبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، ضمن پرداختن به ابهامات موجود، به عدم ارائه اطلاعات از وزارت بهداشت و درمان به مجلس اعتراض شد. علی رغم قول های مکرر، اطلاعات کامل به کمیته داده نشد و بعد از حضور معاون پارلمانی وزارتخانه و دبیر شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی در کمیسیون اصل نود مجلس لوح فشرده اطلاعات مربوط به امتحان دوره سی و یکم به کمیته تحویل گردید ولی در بررسی انجام شده معلوم شد که بخشی از اطلاعات از لوح فشرده مزبور حذف شده است.

برای بار سوم وزیر، معاون پارلمانی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به کمیسیون آموزش و تحقیقات دعوت شده و بعد از طرح موضوع، دکتر ن - پ دبیر شورای آموزش پزشکی وتخصصی به صراحت اعلام داشتند که عدم ارسال کامل اطلاعات برای ممانعت از بررسی کامل نمایندگان بوده است. البته این گفته مورد اعتراض وزیر قرار گرفت و باعث شد ایشان از کار برکنار شده و ضمنا معاون پارلمانی وزارتخانه نیز استعفا نمایند.

ب- متاسفانه علی رغم تلاش نمایندگان مجلس برای پیگیری موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات، مسئولان وزارتخانه از تمکین در برابر ارائه اطلاعات کامل به کمیته تحقیق مجلس سر باز زده و در نهایت نمایندگان تصمیم گرفتند تا با طرح تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری سال 82، از ابزار قانونی مجلس در بعد نظارتی خویش استفاده کنند، به همین منظور یکی از نمایندگان با ارائه درخواستی خواهان انجام تحقیق و تفحص از آزمون دستیاری پزشکی سال 82 شد. این درخواست کمیسیون آموزش و تحقیقات تصویب شده و سپس به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

ج- با همکاری شش نفر از کارشناسان پزشک و صرف 5 هزار نفر ساعت وقت در چهار ماه، بررسی موارد با مطالعه سوابق مکتوب آزمون دستیاری پزشکی سال 82 و سنوات ما قبل آن، اجرای مصاحبه با شکات و افراد معتمد در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بررسی گزارش های نهادهای نظارتی از نحوه برگزاری آزمون دستیاری سال 82 ، مطالعه اسناد موجود در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و انجام مصاحبه با اعضای آن دبیرخانه ،پیگیری و بررسی اطلاعات قضایی پرونده های تحت بررسی در دادگستری استان تهران ، بررسی آماری - تطبیقی شرکت کنندگان در آزمون دستیاری پزشکی سال 82 بررسی ساختاری و فرآیند دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی و نیز نحوه برگزاری آزمون ها توسط هیئت تحقیق و تفحص انجام پذیرفت.

د- پس از بررسی های اولیه مقرر گردید تا با تغییر ضابطین قضایی و قبول مسئولیت کار توسط معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیگیری پرونده تشکیل شده در دادسرای فرودگاه با جدیت دنبال شود پس از آن نتیجه کار کارشناسی کمیته تحقیق و تفحص نیز در اختیار ضابطین قضایی قرار گرفت تا تحقیقات قضایی و اطلاعاتی نیز در مورد متهمین و سرشاخه های کشف شده انجام شود، سپس مظنونین پرونده از سوی مقام محترم قضایی احضار و مورد بازپرسی قرار گرفتند.

سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:27 ب.ظ

در این گزارش با اشاره به سابقه آزمون دستیاری یادآور کرده است:

الف - بر طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاریخ 16/11/82 به عنوان روز برگزاری آزمون دستیاری پزشکی در سال 82 تعیین می گردد ولی به دلایل نامشخص برگزاری آزمون از تاریخ فوق، به روز 14/12/82 منتقل می گردد.

ب- پس از برگزاری آزمون ، گزارش های متعددی دال بر وجود تقلب، خرید و فروش سئوالات، تخلف در نحوه برگزاری آزمون منتشر گردید و در همین راستا چندین تحصن و تجمع اعتراض آمیز از سوی پزشکان شرکت کننده در آزمون، در مقابل مراجع نظارتی و قضایی برگزار شد. به دنبال موارد فوق، شکایت های متعددی به مراجع قضایی و نظارتی انجام پذیرفت.

هیئت تحقیق و تفحص در خصوص مراحل انجام تحقیقات از سوی این کمیته عنوان کرده است:

الف- در تاریخ 26/3/83 ، چهارده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تخلف در امتحان ورودی سی و یکمین دوره دستیاری تخصصی پزشکی سئوالی را از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می نمایند. سئوال مربوطه به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده و وزیر سابق بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با حضور در جلسه مورخ 9/4/83 کمیسیون آموزش و تحقیقات به ارائه توضیحاتی در مورد برگزاری آزمون می پردازد که نمایندگان از پاسخ های وزیر، قانع نشده و توافق گردید تا کمیته ای متشکل از دکتر حیدر پور، دکتر ریاض، دکتر امیر حسن خانی و دکتر زاکانی، موضوع را دقیقا بررسی و نتیجه را به کمیسیون ارائه دهند.

کمیته در تاریخ 16/4/83 به وزارت بهداشت و درمان معرفی شد و اولین جلسه کمیته در تاریخ 17/4/83 در محل دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی برگزار و لیستی از اطلاعات مورد نیاز کمیته به دبیرخانه مربوطه ارائه گردید.

در تاریخ 20/4/83 بخشی از اطلاعات مورد درخواست از سوی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی در اختیار کمیته قرار گرفت ولی با بررسی اطلاعات ارسالی مشخص شد که اطلاعات دارای نواقص فراوانی بوده و قابل بهره برداری نمی باشد. پس از پیگیری کمیته جهت تکمیل اطلاعات، مسئولان دبیرخانه آموزش پزشکی تخصصی، اعلام نمودند مقام وزارت دستور داده اند که اطلاعات به صورت پرینت شده و مکتوب در اختیار مجلس قرار گیرد به همین دلیل اطلاعات جامع و کامل به مجلس ارائه نشده است.

سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:27 ب.ظ

قرائت گزارش آزمون دستیاری82/
اثبات تخلف در آزمونهای دستیاری / متخلفین 4 میلیارد ریال به جیب زده اند
گزارش تحقیق و تفحص از آزمونهای تخصصی وزارت بهداشت به ویژه آزمون دستیاری سال 1382 امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد که بر اساس آن گردش مالی صورت گرفته در شاخه کشف شده (متخلفین) بالغ بر 4 میلیارد ریال تخمین زده می شود که این رقم افزایش نیز خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری مهر، در گزارش کمیته تحقیق و تفحص از آزمون های تخصصی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به ویژه آزمون دستیاری سال 1382 آمده است: یکی از مهمترین حوزه های فعالیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوزه شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی است که همه ساله امتحانات زیادی در این حوزه اجرا شده و بخش مهمی از قوانین و دستورالعمل ها مربوط به آن است، در میان امتحانات برگزار شده، آزمون دستیاری پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

رقابت سنگین پزشکان شرکت کننده در این آزمون و میزان پذیرش اندک شرکت کنندگان برای ورود به دوره تخصصی باعث شده است تا برگزاری این آزمون از حساسیت و اولویت خاصی برخوردار باشد. متاسفانه در سال 80 نحوه برگزاری این آزمون از سوی شورای عالی آموزش پزشکی و تخصصی و نیز وجود مشکلات ساختاری در دبیرخانه این شورا، بر دامنه نگرانی ها افزوده و به همین دلیل پس از برگزاری آزمون سال 82 اعتراضات و شکایات فراوانی از عملکرد مسئولان برگزار کننده و نیز نحوه اجرای آزمون به مراجع مختلف صورت گرفته است.

در پی ارائه تخلفات برگزاری آزمون دستیاری سال 82 به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، 14 نفر از نمایندگان مجلس سئوالی را در راستای ایفای وظیفه نظارتی خویش و با هدف روشن شدن اذهان عمومی از روند برگزاری آزمون از وزیر سابق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح نمودند. ولی به دلیل عدم ارائه اطلاعات آزمون دستیاری از سوی مسئولان وقت وزارتخانه، درخواست تحقیق و تفحص از نحوه برگزاری آزمون طرح و پس از تصویب در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب رسید.

گزارش هیئت تحقیق و تفحص، چگونگی انجام مراحل تحقیق و تفحص را تشریح و با ارائه یافته های کمیته تحقیق، به بیان نتایج و راهکارهای مورد نظر خواهد پرداخت.


سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:26 ب.ظ

آقای "م - ر - ح" به عنوان یکی از سرشاخه های اصلی خروج سئوالات آزمون دستیاری پزشکی سال 82 ، تنها در یک مرحله سئوالات آزمون را به 40 نفر از متقاضیان سئوالات فروخته است ، فروش سئوالات از سوی وی از سال 79 با خروج سئوالات آزمون علوم پایه پزشکی و فروش آنها آغاز گردیده است و در سالهای قبل از 82 هم اقدام به خروج سئوالات آزمون های مختلف پزشکی نظیر آزمون های علوم پایه پزشکی، Ph.D ، آزمون های ارتقاء و دستیاری پزشکی، کارشناسی ارشد پزشکی در رشته های هماتوالوژی، ژنتیک، فیزیولوژی و ... و فروش آنها کرده است

سلام چهارشنبه 25 اردیبهشت 1387 ساعت 04:24 ب.ظ

گزارش تحقیق و تفحص از آزمونهای تخصصی وزارت بهداشت به ویژه آزمون دستیاری سال 1382 امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد

[ بدون نام ] دوشنبه 23 اردیبهشت 1387 ساعت 11:15 ب.ظ


اعلام نتایج اولیه پذیرش دستیار دندانپزشکی در هفته آینده
کلید نهایی سئوالات آزمون بیست و دومین دوره پذیرش دستیار دندانپزشکی از سوی وزارت بهداشت منتشر شد و نتایج اولیه آزمون هفته آینده اعلام خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر، بیست و دومین آزمون دستیاری دندانپزشکی روز 12 اردیبهشت در 8 حوزه امتحانی دانشگاه علوم پزشکی کشور با حضور یک هزار و 940 داوطلب برگزار شد.

آزمون کتبی پذیرش دستیار تخصصی دندانپزشکی با 240 سئوال از دروس زبان، ارتودانتیکس، اندودانتیکس، بیماریهای دهان و تشخیص، پاتولوژی فک و دهان، پریودانتیکس، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی ترمیمی، دندانپزشکی کودکان، رادیولوژی دندان و فک و صورت، پروتزهای دندانی و دندانپزشکی جامعه نگر به طور همزمان در دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان، تبریز، تهران، شهید بهشتی، شیراز، کرمان، مشهد و همدان برگزار شد.

نتایج اولیه شامل نمرات خام آزمون است که به صورت اینترنتی اعلام خواهد شد و در مرحله دوم اسامی واجدین شرایط پذیرش با در نظر گرفتن سه برابر ظرفیت پذیرش در سهمیه اعلام می شود و افراد در این مرحله موظف به ارائه مستندات لازم جهت پذیرش در سهمیه مربوطه بر اساس دستور العمل های آینده خواهند بود.

کارنامه حاوی نمره و رتبه هر فرد از طریق اینترنت پس از اعلام نتایج افراد واجد شرایط در اختیار داوطلبان قرار می گیرد و داوطلب در صورت واجد شرایط بودن مجاز به انتخاب حداکثر یکصد رشته – محل در فرم انتخاب رشته که در سایت اینترنتی مربوطه همراه کارنامه به وی ارائه می شود، خواهد بود.

[ بدون نام ] یکشنبه 22 اردیبهشت 1387 ساعت 11:00 ب.ظ

گردهمایی دانشجویان خارجی علوم پزشکی کشور برگزار می شود / ارائه تسهیلات برای شرکت دانشجویان خارجی در دوره دستیاری
رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت از برگزاری نخستین گردهمایی دانشجویان غیر ایرانی شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در 18 اردیبهشت ماه خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر غلامرضا حسن زاده روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری این گردهمایی خاطرنشان کرد: این گردهمایی به مدت سه روز تا 20 اردیبهشت ماه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می شود.

وی افزود: در کنار این گردهمایی که با حضور بیش از 500 دانشجوی غیر ایرانی بورسیه علوم پزشکی برگزار خواهد شد، جشن فارغ التحصیلی جمعی از دانش آموختگان و پانلهایی با موضوعات فرهنگی، علمی و اجتماعی برای این دانشجویان برپا می شود.

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت هدف از برگزاری این گردهمایی را افزایش توان کشور در خصوص جذب دانشجویان خارجی در دوره های تخصصی و فوق تخصصی برشمرد و گفت: این دانشجویان بیشتر از کشورهای افغانستان، عراق، لبنان، فلسطین، پاکستان هستند و در واقع ایران آمادگی دارد که این دانشجویان در رشته هایی که کشورهایشان به آن احتیاج دارند، آموزش دهد.

ایجاد تسهیلات برای شرکت دانشجویان خارجی در دوره های دستیاری

وی گفت: با توجه به هماهنگی های به عمل آمده با دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی تسهیلاتی برای شرکت دانشجویان خارجی در دوره های دستیاری تخصصی فراهم خواهد شد. هم اکنون این دانشجویان باید در آزمون دستیاری کشور ما شرکت کنند و حداقل 70 درصد نمره قبولی را کسب کنند.

حسن زاده افزود: تسهیلات شرکت در دوره های تخصصی برای دانشجویان برخی از کشورها و در رشته هایی خاصی که به آن نیاز دارند، ارائه می شود که جزئیات آن در آئین نامه ای مستقل اعلام می شود.

وی از دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاهی که بیشترین دانشجویان غیر ایرانی بورسیه در رشته های علوم پزشکی دارد، نام برد و افزود: دانشگاههای علوم پزشکی شهیدبهشتی، اصفهان، شیراز، مشهد و ایران نیز دارای دانشجویان غیرایرانی بورسیه هستند.

کمک هزینه تحصیلی دانشجویان غیر ایرانی بورسیه

رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در خصوص کمک هزینه تحصیلی دانشجویان غیر ایرانی بورسیه شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: میزان کمک هزینه تحصیلی این دانشجویان در سال 85 تنها 23 هزار تومان در ماه بود که در سال گذشته برای دانشجویان دوره کارشناسی این رقم به 80 هزار تومان در ماه افزایش پیدا کرد.

وی افزود: دانشجویان غیر ایرانی بورسیه دوره دکتری حرفه ای یکصد هزار تومان و دانشجویان متاهل 150 هزار تومان در ماه کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند که امیدواریم در صورت افزایش توان مالی دانشگاهها، این میزان کمک هزینه نیز افزایش یابد.

dr-mari چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 04:28 ب.ظ http://mari2040@blogfa.com

واقعا اینجوری بود ؟وااای !

[ بدون نام ] سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1387 ساعت 06:28 ب.ظ

در گفتگو با مهر عنوان شد:
اعلام نتایج آزمون دستیاری تا نیمه خرداد ماه
نتایج نهایی سی و پنجمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی تا نیمه خرداد ماه سال جاری اعلام می شود.
دکتر مهدی میرزایی - مسئول روابط عمومی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تلاش می شود که نتایج نهایی آزمون در مدت 3 تا 4 هفته آینده اعلام شود.

وی اظهار داشت: نتایج آزمون پذیرش دستیار به طور کامل و همزمان با آن نتایج دوره های مازاد ظرفیت پذیرش در مناطق محروم و استعدادهای درخشان اعلام خواهد شد.

به گزارش مهر، سی و پنجمین دوره آزمون دستیاری پزشکی روز پنجشنبه دوم اسفند ماه جاری با حضور 16هزار و 318 داوطلب در 31 حوزه امتحانی برگزار شده است و بر اساس جدول اعلام شده از سوی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، یک هزار و 560 نفر در این دوره پذیرفته خواهند شد.

پذیرش دستیار در رشته های جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی)، جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی (ارولوژی)، بیماریهای اعصاب (نورولوژی)، بیماریهای داخلی، بیماریهای عفونی و گرمسیری، بیماریهای قلب وعروق، بیماریهای کودکان، بیهوشی، پزشکی اجتماعی، پزشکی هسته ای، آسیب شناسی (پاتولوژی)، پوست، پزشکی فیزیکی وتوانبخشی، جراحی عمومی، جراحی مغز واعصاب، چشم پزشکی، پرتودرمانی (رادیوتراپی)، رادیولوژی، روانپزشکی، زنان و زایمان، گوش و گلو وبینی و جراحی سر و گردن، پزشکی قانونی، طب کار، طب اورژانس و پزشکی ورزشی صورت می گیرد.

[ بدون نام ] جمعه 13 اردیبهشت 1387 ساعت 11:56 ب.ظ

تسهیلات جدید اعطایی به استعدادهای درخشان گروه پزشکی اعلام شد
کمیسیون موضوع مواد 2 و 3 آیین نامه اجرایی قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، تصمیمات اخذ شده در خصوص تسهیلات اعطایی به استعدادهای درخشان را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این کمیسیون در مورد امکان شرکت در آزمون ورودی مقاطع بالاتر در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، دانشجویان ترم آخر رشته های فوق اجازه دارند یک نوبت در آزمون دوره های تخصصی شرکت کنند و فارغ التحصیلان رشته های مذکور نیز که حداکثر 3 ماه بعد از فراغت از تحصیل، خدمات مربوط به قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان را شروع کرده اند، مجازند در آزمون های تخصصی شرکت و در صورت پذیرش در آزمون مکلفند خدمات خود را تا شروع دوره دستیاری ادامه دهند و باقیمانده خدمات را پس از فراغت از تحصیل، در مقاطع بالاتر انجام دهند.

بر اساس مصوبات این کمیسیون، فارغ التحصیلان رشته های پیراپزشکی بدون محدودیت می توانند درآزمون های ورودی مقاطع بالاتر شرکت کنند، مشمولین این آیین نامه اجازه دارند، خدمات موضوع قانون فوق الذکر را در مراکز بهداشتی درمانی آموزشی و تحت پوشش وزارت بهداشت یا سازمان های وابسته در شهرهای غیر مجاز (تهران، تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان) انجام دهند که در این خصوص پزشکان عمومی ذکور نیز بر اساس مفاد تبصره 4 ماده یک این قانون در صورتی که یکسال اول خدمات را در مراکز بهداشتی درمانی روستایی انجام دهند، از سال دوم خدمت می توانند از امتیاز فوق استفاده کنند.

گفتنی است بر اساس مصوبه 14 آبان ماه سال 84 کمیسیون موضوع مواد 2 و 3 آیین نامه اجرایی قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، برندگان مدال طلاییکشوری، از المپیادهای ریاضیات، نجوم، فیزیک، شیمی، کامپیوتر و زیست شناسی به تایید وزارت آموزش و پرورش، نفرات اول تا دهم کنکور گروه تجربی به تایید سازمان سنجش آموزش کشور، افراد دارای ابداع یا اختراع ثبت شده در زمینه علوم پزشکی به تایید معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نفرات اول تا سوم آزمون های جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پیش کار ورزی و ورودی دستیاری تخصصی پزشکی و دندانپزشکی به تایید مرکز سنجش آموزش پزشکی، استعدادهای درخشان محسوب می شوند

[ بدون نام ] جمعه 13 اردیبهشت 1387 ساعت 11:55 ب.ظ

کتابخانه دیجیتال پزشکی ایران راه اندازی شد
وزیر بهداشت با اشاره به راه اندازی سایت کتابخانه دیجیتال پزشکی کشور گفت: این کتابخانه دسترسی دانشگاهها را به منابع الکترونیکی تسهیل می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی روز گذشته در مراسم آغاز به کار رسمی سایت کتابخانه دیجیتال پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: البته پیش از این نیز این امکان برای دانشگاهها وجود داشت اما به دلیل اینکه دانشگاهها مجبور بودند به صورت جداگانه در این بخش تأمین اعتبار کنند، هزینه ها افزایش پیدا می کرد و همه به صورت یکسان نیز نبود.

وزیر بهداشت افزود: در پایان سال 84 مقرر شد که بودجه ای به صورت متمرکز از سوی وزارت بهداشت برای اینکار تأمین شود و کف ثابت برای دسترسی دانشگاهها به منابع الکترونیک تعریف شد و امسال اینکار ارتقاء پیدا کرد و مجموعه دسترسی ها در یک صفحه اینترنتی تجمیع پیدا کرد.

وی یادآور شد: این مجموعه به صورت واحد در آمده است و پیش بینی شده است که امکانات دیگری نیز از جمله دسترسی به کتب الکترونیک و دسترسی به پایان نامه به آن اضافه می شود. این کار اکنون به مرحله ای رسیده است که می توان از آن به نام کتابخانه دیجیتال دانشگاههای علوم پزشکی کشور از آن یاد کنیم.

به گزارش مهر، معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص سایت کتابخانه الکترونیک برای استفاده اساتید علوم پزشکی کشور گفت: وزارت بهداشت منابع الکترونیک را خریداری کرده و در اختیار دانشگاهها قرار داده است و اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی می توانند به راحتی از این منابع استفاده کنند و مقالات را با متن کامل بدست بیاورند.

دکتر بهرام عین اللهی خاطرنشان کرد: سایت کتابخانه دیجیتال پزشکی ایران در آدرس اینترنتی www.inlm.org قرار دارد و اعضای هیئت علمی می توانند با دریافت گذرواژه و کد کاربری از مجلات علمی موجود در آن و متن کامل مقالات علمی استفاده کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت 30 میلیارد ریال برای ایجاد کتابخانه الکترونیک هزینه کرده است و سرور مرکزی این کتابخانه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد.

دامنه رایگان دات کام+افزایش آمار سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1387 ساعت 10:56 ق.ظ http://Www.33IR.Com



با سلام خدمت مدیر وبلاگ وبازدید کنندگان عزیز آن

این نوشته تبلیغ نیست:
بلکه یک نیاز هست برای کسانی که وبلاگ یا سایت دارند
حتما می پرسید چی؟
جواب این که: کسانی که وبلاگ یا سایت دارند حتما نیاز به بازدید کنندگانی دارند
که از وبلاگ یا سایت آنها دیدن کنند سایت Www.33IR.Com این مشکل را در حد توان

---- بدون فریب وسو استفاده از دیگران---

حل کرده

ثبت دامنه رایگان با پسوند دات کام برای اولین بار در ایران
و افزایش آمار وبسایت شما به صورت جالب بدون انجام کاری و امکانات دیگر

به سایت Www.33IR.Com رفته ودر صفحه اول یک نام برای خود انتخاب کنید

و مراحل را تا آخر بروید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد